SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      19 września 2023

      Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      19 września 2023

      Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pancerniki USS Texas i USS New York
    Statki i okręty

    Pancerniki USS Texas i USS New York

    Michał BanachBy Michał Banach6 września 2022Updated:30 kwietnia 2023Brak komentarzy7 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Pancerniki USS Texas i USS New York
    Pancerniki USS Texas i USS New York
    Tuż przed wybuchem I wojny światowej największe floty świata wprowadziły do eksploatacji wiele ciekawych i potężnych okrętów wojennych. Jednymi z nich były amerykańskie pancerniki typu New York. Z dwóch zbudowanych okrętów USS Texas przetrwał jako jedyny do dnia dzisiejszego i jest najstarszym dreadnoughtem na świecie.

    Pancerniki typu New York

    Pancerniki USS New York i USS Texas były dreadnoughtami, wywodzącymi się z pancerników typu Wyoming. Okręty brały udział w obu wojnach światowych. Oba okręty weszły do eksploatacji tuż przed wybuchem I wojny światowej i w swoim czasie były najpotężniejszymi pancernikami na świecie.

    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)

    Budowę USS New York rozpoczęto 11 września 1911 roku, wodowanie miało miejsce 30 października 1912 a do służby okręt wszedł 15 kwietnia 1914 roku. Stępkę pod USS Texas położono 17 kwietnia 1911 roku, wodowanie miało miejsce 18 maja 1912 roku a do służby okręt wszedł 12 marca 1914 roku. Koszt budowy pancerników wyniósł po około 10 mln dolarów (współcześnie około 257 mln dolarów).

    Oba okręty miały prawie identyczną konstrukcję, ale w toku eksploatacji kilkukrotnie je przebudowywano. Pancerniki miały 175 m długości i wyporność ponad 27 000 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 28 100 KM. Rozpędzały one okręty do 21 węzłów. Zapas węgla zapewniał 7060 mil morskich (13 000 km) zasięgu przy prędkości 10 węzłów.

    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)

    Uzbrojenie składało się z 10 armat kalibru 356 mm, 21 armat kalibru 127 mm, 6 armat kalibru 47 i 37 mm oraz 4 wyrzutni torped kalibru 533 mm. Pancerz miał grubość 254-305 mm na burtach, 229-279 mm na kazamatach i 51-356 mm na wieżach. Załoga liczyła 1042 oficerów i marynarzy.

    W późniejszych latach zarówno uzbrojenie jak i osiągi i wyposażenie obu okrętów znacząco się zmieniały.

    USS New York

    USS New York (BB-34) w trakcie I wojny światowej służył na Atlantyku, ale nie brał udziału w walkach. Brak aktywności niemieckiej floty sprawiał, że amerykańskie pancerniki były dosłownie bezrobotne. Po wojnie okręt oddelegowano do służby szkoleniowej, którą pełnił aż do wybuchu kolejnej wojny światowej.

    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)

    W początkowym okresie II wojny światowej USS New York wykorzystywany był do eskortowania konwojów na Atlantyku. W 1942 roku pancernik wziął udział w inwazji wojsk alianckich w Afryce Północnej, gdzie zapewniał wsparcie artyleryjskie. Po zakończeniu operacji stary okręt ponownie oddelegowano do służby szkoleniowej, która trwała aż do stycznia 1945 roku. Pod koniec wojny USS New York wysłano na Pacyfik, gdzie wziął udział w walkach o Iwo Jimę i Okinawę.

    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)

    Po zakończeniu wojny, pancernik wycofano z eksploatacji i wykorzystywano podczas prób atomowych (1 i 25 lipca 1946 roku okręt przetrwał eksplozję bomb atomowych na atolu Bikini). Po próbach okręt powrócił do Pearl Harbor, gdzie przeszedł oględziny i badania skutków eksplozji. Po trwających 2 lata badaniach, 8 lipca 1948 roku dawny pancernik został zatopiony jako okręt cel. USS New York zatonął dopiero po 8-godzinnym ostrzale, co pokazuje, że USS New York był solidnie zaprojektowanym pancernikiem.

    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)

    USS Texas

    Po wejściu do służby USS Texas (BB-35) został skierowany na wody Zatoki Meksykańskiej, gdzie amerykańska flota przeprowadziła demonstrację siły przed władzami Meksykańskimi (był to rezultat incydentu z udziałem meksykańskich marynarzy, którzy odmówili oddania salwy honorowej w trakcie wizyty amerykańskiego okrętu w jednym z meksykańskich portów).

    USS Texas (BB-35)
    USS Texas (BB-35)

    Następnie okręt oddelegowano do służby patrolowej wzdłuż wschodniego wybrzeża USA. Mimo trwającej w Europie wojny, okręt ze względu na przynależność do amerykańskiej floty nie brał udziału w walkach. Po przyłączeniu się USA do wojny w 1916 roku pancernik rozpoczął serię ćwiczeń artyleryjskich mających przygotować załogę do udziału w walkach.

    W 1916 roku USS Texas jako pierwszy amerykański pancernik otrzymał uzbrojenie przeciwlotnicze, składające się z dwóch armat kalibru 76 mm. W kolejnych latach systematycznie dodawano więcej dział przeciwlotniczych. Aby zrównoważyć ciężar nowego uzbrojenia, równolegle demontowano artylerię pomocniczą kalibru 127 mm – ostatecznie z 21 dział pozostało 6.

    USS Texas (BB-35)
    USS Texas (BB-35)

    W 1918 roku pancernik oddelegowano do służby eskortowej. Brak zagrożenia ze strony niemieckiej floty, która pozostawała cały czas w portach sprawiał, że tak ciężki okręt jak USS Texas był nieprzydatny na Atlantyku. Rejsy eskortowe uwidoczniły jednak wady konstrukcyjne pancernika – głównie złe ułożenie kazamat artylerii pomocniczej, które były narażone na zalewanie przez fale w trakcie rejsów po wzburzonym morzu.

    Po zakończeniu wojny pancernik powrócił do rutynowej służby patrolowej połączonej z treningami. W latach 1925-1927 poddano go modernizacji, w ramach której znacząco przebudowano nadbudówkę, usuwając maszty kratownicowe i zamieniając je na typowe maszty trójnożne, zmieniono rozmieszczenie artylerii pomocniczej, którą częściowo przeniesiono na wyższy pokład i dodano więcej dział przeciwlotniczych. Zmieniono również kotły na opalane paliwem płynnym, dzięki czemu zwiększył się zasięg pancernika.

    USS Texas (BB-35)
    USS Texas (BB-35)

    Po wybuchu II wojny światowej pancernik oddelegowano ponownie do służby eskortowej. 20 czerwca 1941 roku doszło do nietypowego i potencjalnie niebezpiecznego incydentu. USS Texas eskortujący amerykańskie okręty handlowe został wykryty przez niemieckiego u-boota U-203, którego kapitan zdecydował się zaatakować neutralny okręt. Torpeda na szczęcie minęła jednak cel, ponieważ pancernik płynął z maksymalną prędkością i dodatkowo zygzakował.

    Atak na Pearl Harbor zastał pancernik w stanie Maine, gdzie załoga odpoczywała po kilkumiesięcznej służbie eskortowej. Wraz z włączeniem się USA do wojny USS Texas ponownie rozpoczął służbę eskortową na Atlantyku. W listopadzie 1942 roku, podobnie jak USS New York, okręt wziął udział w operacji Torch, czyli inwazji w Afryce Północnej. Po jej zakończeniu ponownie oddelegowano go do służby eskortowej.

    USS Texas (BB-35)
    USS Texas (BB-35)

    W czerwcu 1944 roku pancernik wziął udział w operacji Overlord (lądowanie Aliantów w Normandii), gdzie służył jako okręt flagowy kontradmirała Carletona F. Bryanta. Przez kolejne kilka tygodni USS Texas wspierał swoją artylerią główną oddziały walczące na wybrzeżu. W trakcie ostrzału Cherbourga pancernik został kilkukrotnie trafiony pociskami artylerii przybrzeżnej i nieznacznie uszkodzony. Po przeprowadzeniu szybkich napraw, jednostka powróciła do służby.

    W sierpniu i wrześniu 1944 roku USS Texas brał udział w operacji Dragon, czyli lądowaniu Aliantów w południowej Francji. Po jej zakończeniu pancernik powrócił do USA na remont połączony z modernizacją wyposażenia. W 1945 roku USS Texas oddelegowano na Pacyfik, gdzie wspólnie z siostrzanym USS New York wziął udział w walkach o Iwo Jimę i Okinawę.

    USS Texas (BB-35)
    USS Texas (BB-35)

    Po zakończeniu wojny pancernik wycofano z eksploatacji i przeniesiono do rezerwy. Nie zdecydowano się na jego złomowanie lub wykorzystanie w trakcie prób nuklearnych z powodu długiej i aktywnej służby. W 1947 roku podjęto decyzję o przekształceniu starego pancernika w okręt muzeum.

    Pierwsze lata „służby” w roli muzeum doprowadziły do znacznego zniszczenia okrętu. Brak odpowiedniej konserwacji sprawił, że USS Texas zaczął przeciekać i rdzewieć. W latach 70. przeprowadzono zakrojone na szeroką skale prace remontowe, które przywróciły wiekowemu pancernikowi dawny wygląd. Niestety, mimo podjętych działań, pod koniec lat 80. pancernik musiał ponownie trafić do suchego doku na naprawy.

    USS Texas (BB-35) (fot. Sankenbruck/Wikimedia Commons)
    USS Texas (BB-35) (fot. Sankenbruck/Wikimedia Commons)

    Stan zacumowanego w San Jacinto State Park w Teksasie pancernika w ciągu kolejnych lat stale się pogarszał. Opiekujące się okrętem stowarzyszenie nie było w stanie pokrywać kosztów remontów, przez co pojawiło się nawet widmo zezłomowania okrętu. Największym problemem były przecieki, które prowadziły do przechyłu zacumowanego okrętu. Na szczęście pod koniec maja 2019 roku lokalne władze podjęły decyzję o przeznaczeniu sumy 35 mln dolarów na remont okrętu w suchym doku, a następnie zacumowanie go w nowym miejscu. Nie wybrano jednak jeszcze nowej siedziby dla USS Texas. Remont zaplanowano na początek 2020 roku, ale skala przecieków była zbyt duża. Przez kolejne dwa lata prowadzono prace nad przygotowaniem pancernika do rejsu do suchego doku.

    Ostatecznie operację rozpoczęto 31 sierpnia 2022 roku. Po wyciągnięciu okrętu z miejsca dokowania, przeholowano go na pływający dok. Tak zostanie dostarczony do stoczni na remont, po zakończeniu którego trafi albo z powrotem do Galveston (co jest mało prawdopodobne, ponieważ ekolodzy sprzeciwiają się powrotowi pancernika…) albo do Baytown lub Beaumont.

    USS Texas jest najstarszym pancernikiem typu dreadnought, jaki zachowano. Jedynymi starszymi okrętami liniowymi jakie przetrwały do dnia dzisiejszego są japoński pre-dreadnought Mikasa i brytyjski żaglowiec HMS Victory. Dodatkowo pancernik jest jednym z najbardziej charakterystycznych okrętów-muzeów z powodu miejsca w którym był zakotwiczony.

    USS Texas (BB-35) (fot. Louis Vest)
    USS Texas (BB-35) (fot. Louis Vest)

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleInternet w T-Mobile – przegląd oferty
    Next Article Zaplanowanie posiłków na cały tydzień dla rodziny
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    11 lipca 20233 Mins Read15K Views

    USS Belknap – krążownik pozbawiony nadbudówki

    By Michał Banach0
    26 czerwca 20234 Mins Read1K Views

    Amerykańskie krążowniki przeciwlotnicze typu Worcester

    By Michał Banach0
    7 czerwca 20235 Mins Read549 Views

    Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã

    By Michał Banach0
    18 maja 20233 Mins Read922 Views

    Grumman AF Guardian – pierwszy pokładowy samolot ZOP US Navy

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    17 sierpnia 20237 Mins Read

    PZL MD-12 – jedyny czterosilnikowy samolot polskiej produkcji

    Zbudowany w 1959 roku i rozwijany do drugiej połowy lat 60. samolot PZL MD-12 miał…

    Artykuły
    18 września 20233 Mins Read

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    Parady parowozów w Wolsztynie przez lata były stałym elementem kalendarza imprez kolejowych w Polsce. Niestety…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    21 września 2023

    Lech – pierwszy polski motocykl

    20 września 2023

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    19 września 2023

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    18 września 2023

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    17 września 2023

    Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    29 października 20222 Mins Read

    Retro Motor Show 2022 – relacja

    Targi Retro Motor Show już na stałe wpisały się w kalendarz imprez motoryzacyjnych w Poznaniu.…

    Artykuły
    13 maja 20225 Mins Read

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    O ile samoloty szturmowe znakomicie nadają się do atakowania konkretnych celów, tak nie do końca…

    Fotografia
    11 lipca 20161 Min Read

    Behind Photographs – portrety słynnych fotografów

    Codziennie powstają miliony zdjęć. Kiedyś fotografia była zajęciem dla wybranych, ale dzisiaj praktycznie każdy może…

    Artykuły
    30 czerwca 20193 Mins Read

    Czym jest historia kredytowa i dlaczego jest tak ważna podczas starania się o kredyt?

    Nasza przeszłość determinuje naszą przyszłość. Chociaż zdanie to brzmi, jakby było wyrwane z ostatniej strony…

    Artykuły
    1 czerwca 20203 Mins Read

    SS Meteor – ostatni z jeziorowców typu „whaleback”

    W latach 80. XIX wieku na Wielkich Jeziorach Amerykańskich zaczęto eksploatować nietypowy typ statków towarowych,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.