SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pancerniki USS Texas i USS New York
    Pancerniki USS Texas i USS New York
    Pancerniki USS Texas i USS New York
    Statki i okręty

    Pancerniki USS Texas i USS New York

    Michał BanachBy Michał Banach6 września 2022Updated:6 września 2022Brak komentarzy7 Mins Read
    Tuż przed wybuchem I wojny światowej największe floty świata wprowadziły do eksploatacji wiele ciekawych i potężnych okrętów wojennych. Jednymi z nich były amerykańskie pancerniki typu New York. Z dwóch zbudowanych okrętów USS Texas przetrwał jako jedyny do dnia dzisiejszego i jest najstarszym dreadnoughtem na świecie.

    Pancerniki typu New York

    Pancerniki USS New York i USS Texas były dreadnoughtami, wywodzącymi się z pancerników typu Wyoming. Okręty brały udział w obu wojnach światowych. Oba okręty weszły do eksploatacji tuż przed wybuchem I wojny światowej i w swoim czasie były najpotężniejszymi pancernikami na świecie.

    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)

    Budowę USS New York rozpoczęto 11 września 1911 roku, wodowanie miało miejsce 30 października 1912 a do służby okręt wszedł 15 kwietnia 1914 roku. Stępkę pod USS Texas położono 17 kwietnia 1911 roku, wodowanie miało miejsce 18 maja 1912 roku a do służby okręt wszedł 12 marca 1914 roku. Koszt budowy pancerników wyniósł po około 10 mln dolarów (współcześnie około 257 mln dolarów).

    Oba okręty miały prawie identyczną konstrukcję, ale w toku eksploatacji kilkukrotnie je przebudowywano. Pancerniki miały 175 m długości i wyporność ponad 27 000 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 28 100 KM. Rozpędzały one okręty do 21 węzłów. Zapas węgla zapewniał 7060 mil morskich (13 000 km) zasięgu przy prędkości 10 węzłów.

    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)

    Uzbrojenie składało się z 10 armat kalibru 356 mm, 21 armat kalibru 127 mm, 6 armat kalibru 47 i 37 mm oraz 4 wyrzutni torped kalibru 533 mm. Pancerz miał grubość 254-305 mm na burtach, 229-279 mm na kazamatach i 51-356 mm na wieżach. Załoga liczyła 1042 oficerów i marynarzy.

    W późniejszych latach zarówno uzbrojenie jak i osiągi i wyposażenie obu okrętów znacząco się zmieniały.

    USS New York

    USS New York (BB-34) w trakcie I wojny światowej służył na Atlantyku, ale nie brał udziału w walkach. Brak aktywności niemieckiej floty sprawiał, że amerykańskie pancerniki były dosłownie bezrobotne. Po wojnie okręt oddelegowano do służby szkoleniowej, którą pełnił aż do wybuchu kolejnej wojny światowej.

    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)

    W początkowym okresie II wojny światowej USS New York wykorzystywany był do eskortowania konwojów na Atlantyku. W 1942 roku pancernik wziął udział w inwazji wojsk alianckich w Afryce Północnej, gdzie zapewniał wsparcie artyleryjskie. Po zakończeniu operacji stary okręt ponownie oddelegowano do służby szkoleniowej, która trwała aż do stycznia 1945 roku. Pod koniec wojny USS New York wysłano na Pacyfik, gdzie wziął udział w walkach o Iwo Jimę i Okinawę.

    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)

    Po zakończeniu wojny, pancernik wycofano z eksploatacji i wykorzystywano podczas prób atomowych (1 i 25 lipca 1946 roku okręt przetrwał eksplozję bomb atomowych na atolu Bikini). Po próbach okręt powrócił do Pearl Harbor, gdzie przeszedł oględziny i badania skutków eksplozji. Po trwających 2 lata badaniach, 8 lipca 1948 roku dawny pancernik został zatopiony jako okręt cel. USS New York zatonął dopiero po 8-godzinnym ostrzale, co pokazuje, że USS New York był solidnie zaprojektowanym pancernikiem.

    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)
    USS New York (BB-34)

    Related

    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleInternet w T-Mobile – przegląd oferty
    Next Article Zaplanowanie posiłków na cały tydzień dla rodziny
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read

    Northrop BT – zapomniany poprzednik Douglasa SBD Dauntless

    26 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.