Wczoraj, 8 czerwca, zaprezentowano w Irkucku w Rosji po raz pierwszy samolot pasażerski Irkut MC-21. Jest to wąskokadłubowy krótko- i średniodystansowy samolot pasażerski. Maszyna ma zastąpić starsze samoloty takie jak np. Tu-204.

Prace nad MC-21 prowadzone były od 2009 roku. Obecnie koszt programu wynosi ponad 4,6 mld dolarów, a koszt samych samolotów szacuje się na 72 i 91 mln dolarów w zależności od wersji. Docelowo do eksploatacji mają wejść dwa typy MC-21 – model 200 i model 300, różniące się pojemnością.

Irkut MC-21 "w powietrzu" - wizualizacja

Irkut MC-21 “w powietrzu” – wizualizacja

Obecnie firma Irkut otrzymała zamówienia na 175 maszyn – głównie od rosyjskich linii lotniczych oraz malezyjskich. Może liczba Pod względem konstrukcji, MC-21 jest maszyną konkurencyjną dla Airbusa A319neo i A320neo oraz Boeinga 737 MAX 7 i MAX 8. Próby w powietrzu powinny rozpocząć się na przełomie roku, a do eksploatacji pierwsze maszyny powinny wejść w 2017 roku.

MC-21 to nowoczesna maszyna, w której 1/3 konstrukcji została wykonana z elementów kompozytowych. Dzięki odpowiedniej konstrukcji samolot ma być znacznie bardziej ekonomiczny w porównaniu do maszyn amerykańskich.

Parametry

MC-21-200 MC-21-300
Długość 36,8 m 42,3 m
Rozpiętość skrzydeł 35,9 m 35,9 m
Wysokość 11,5 m 11,5 m
Szerokość kabiny 3,81 m 3,81 m
Masa startowa 72,3 t 79,2 t
Zasięg 6000 km 5900 km
Napęd Aviadvigatel PD-14A Pratt & Whitney PW1428G Aviadvigatel PD-14A Pratt & Whitney PW1431G
Ilość miejsc 132-176 163-211

 

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.