SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Motorola DynaTAC 8000X – pierwszy prawdziwy telefon komórkowy
    Motorola DynaTAC 8000X - pierwszy prawdziwy telefon komórkowy
    Motorola DynaTAC 8000X - pierwszy prawdziwy telefon komórkowy
    Artykuły

    Motorola DynaTAC 8000X – pierwszy prawdziwy telefon komórkowy

    Michał BanachBy Michał Banach5 kwietnia 2018Updated:5 kwietnia 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprezentowana 3 kwietnia 1973 roku Motorola DynaTAC 8000X była pierwszym telefonem komórkowym, który trafił do sprzedaży… 10 lat później. Ważący 790 gramów telefon pozwalał na prowadzenie rozmów przez 30 minut i kosztował 3995 dolarów (współcześnie około 9410 dolarów).

    Po raz pierwszy pomysł przenośnych telefonów zaczęto rozwijać w latach 40., a w 1946 roku Motorola wspólnie z Bell Systems uruchomiła pierwszy system obsługujący bezprzewodowe połączenia telefoniczne – MTS (Mobile Telephone System). W kolejnych latach podobne systemy zaczęły powstawać m.in w Niemczech, ale ze względu na rozmiar samych telefonów nie zyskały popularności.

    Motorola DynaTAC
    Motorola DynaTAC

    Mobilne radiotelefony, jak określano te urządzenia, wykorzystywano głównie w samochodach lub montowano w walizkach, ponieważ wymagały dużych ilości energii i miały całkiem spore gabaryty. Zarówno firma Bell Labs jak i Motorola próbowały nie tylko ulepszyć swój produkt, ale również pójść o krok dalej i zaprojektować prawdziwy mobilny telefon, który byłby poręczniejszy i nie wymagałby tak dużej baterii.

    Na początku lat 70. zespół kierowany przez Johna F. Mitchella, głównego inżyniera w Motoroli, oraz Martina Coopera rozpoczął prace nad nowym telefonem. Oficjalnie urządzenie zaprezentowano 3 kwietnia 1973 roku. Motorola DynaTAC 8000X, bo tak nazwano telefon, ważył 790 gramów i był na tyle mały (33 x 88,9 x 33,4 cm), że możliwe było jego łatwe przenoszenie i używanie. Wyposażono go w baterię zapewniającą możliwość rozmowy przez pół godziny po ładowaniu trwającym 10 godzin. Wbudowana pamięć pozwalała na zapisanie 30 numerów telefonów. Seryjne egzemplarze posiadały również niewielki wyświetlacz LED.

    Motorola DynaTAC
    Motorola DynaTAC

    Skrót DynaTAC pochodził od Dynamic Adaptive Total Area Coverage. Przez kolejne 10 lat Motorola wspólnie z Bell Labs starały się uzyskać zgodę na wprowadzenie telefonu do sprzedaży.  Oficjalnie patent na telefon komórkowy nadano 16 września 1975 roku (U.S. Patent 3,906,166). Minęło jednak kilka lat zanim DynaTAC 8000X trafiła do sprzedaży. Federalna Komisja Łączności (FCC) dopuściła telefon Motoroli do użytku dopiero 21 września 1983 roku. Powodem opóźnień były kwestie związane z częstotliwością wykorzystywanej przez telefony do łączności.

    Warto dodać, że pierwszą oficjalną, komercyjną rozmowę przeprowadzono 13 października 1983 roku. Oficjalnie sprzedaż telefonów ruszyła na przełomie 1983 i 1984 roku. Początkowo icht cena była bardzo wysoka – 3995 dolarów (współcześnie około 9410 dolarów), ale nie brakowało chętnych do ich zakupu. W pierwszym roku sprzedano około 12 000 egzemplarzy, a w kolejnych latach Motorola zaczęła wprowadzać do sprzedaży kolejne komórki serii DynaTAC, różniące się parametrami.

    Motorola DynaTAC (fot. techrepublic.com)
    Motorola DynaTAC (fot. techrepublic.com)

    Oficjalnie linia DynaTAC pozostawała w sprzedaży do 1994 roku i została zastąpiona modelem MicroTAC, a w 1996 roku modelem StarTAC. Oba te telefony były znacznie mniejsze od swojego poprzednika i dysponowały klapką, która na długie lata stała się symbolem telefonów komórkowych Motoroli.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że w Polsce pierwsze telefony komórkowe wykorzystujące analogową sieć 1G (taką samą jak w przypadku DynaTAC) uruchomiono w 1992 roku za sprawą firmy PTK Centertel. Równocześnie na świecie rozwijano sieć cyfrową GSM, która szybko stała się standardem, a do Polski trafiła w 1996 roku. Jest to jednak temat na inny artykuł.

    Martin Cooper z prototypem Motoroli DynaTAC w 2007 roku
    Martin Cooper z prototypem Motoroli DynaTAC w 2007 roku
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułSamolot szkolno-treningowy PZL TS-8 Bies
    Następny artykuł Tupolew Tu-104 – pierwszy radziecki turboodrzutowy samolot pasażerski
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Amerykańskie krążowniki rakietowe typu Ticonderoga

    25 kwietnia 20229 Mins Read

    Współczesne telefony już dawno przestały służyć jedynie do dzwonienia

    29 stycznia 20224 Mins Read

    Pierwsza reklama telewizyjna

    22 czerwca 20212 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.