SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Katastrofa Lotnicza w Nantes (1973)
    Katastrofa Lotnicza w Nantes (1973)
    Artykuły

    Katastrofa Lotnicza w Nantes (1973)

    Michał BanachBy Michał Banach6 lipca 2022Updated:9 lipca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Każdego dnia w powietrzu znajdują się dziesiątki tysięcy samolotów. O ich bezpieczeństwo dbają kontrolerzy lotów, których zadaniem jest takie planowanie tras, aby żadne maszyny nie zderzyły się w trakcie lotu. 5 marca 1973 roku z powodu zbiegu kilku czynników i licznych błędów po stronie załóg i kontrolerów lotu, doszło do zderzenia dwóch samolotów pasażerskich nad Nantes we Francji. Jedna maszyna rozbiła się a śmierć ponieśli wszyscy jej pasażerowie, natomiast druga, uszkodzona, wylądowała bezpiecznie.

    Na początku 1973 roku miał miejsce strajk cywilnych kontrolerów lotu we Francji. Nie mogąc dojść do porozumienia z nimi, francuskie władze podjęły decyzję o zastąpieniu ich wojskowymi kontrolerami lotów. Część zadań przejęły też wieże kontroli lotów w bazach wojskowych. Nowi kontrolerzy nie mieli żadnego przeszkolenia w obsłudze cywilnych lotów, które odbiegają procedurami od lotów wojskowych.

    McDonnell Douglas DC-9-32 podobny do maszyny, która uległa katastrofie (fot. Aero Icarus)
    McDonnell Douglas DC-9-32 podobny do maszyny, która uległa katastrofie (fot. Aero Icarus)

    5 marca 1973 roku z lotnisk w Madrycie i na Majorce wystartowały dwa samoloty – Convair CV-990 Coronado linii lotniczych Spantax lot 400 oraz McDonnell Douglas DC-9-32 linii Iberia lot 504. Oba samoloty kierowały się na lotnisko Heathrow w Wielkiej Brytanii, lecąc nad Francją. Oba samoloty miały dotrzeć do radiolatarni w Nantes około godziny 13:00, z ośmiominutową różnicą, lecąc na tym samym pułapie.

    Oba samoloty były kierowane przez wieżę kontroli lotów w bazie wojskowej Mont-de-Marsan, przy czym z racji tego, że była to granica sektorów, dalszą komunikację miała prowadzić baza w Breście. Załoga CV-990 otrzymała niepełne informacje o kursie oraz czasie dotarcia do radiolatarni (kontroler lotów nakazał im opóźnienie przylotu w momencie kiedy samolot zbliżał się już do radiolatarni), a dodatkowo miała problemy z kontaktem radiowym z wieżą z powodu odległości od niej.

    Convair CV-990 Coronado który brał udział w katastrofie (fot. Lars Söderström)
    Convair CV-990 Coronado który brał udział w katastrofie (fot. Lars Söderström)

    W tej sytuacji o 12:52 załoga samolotu podjęła decyzję o wykonaniu standardowego manewru holdingu, czyli wykonania dwóch zakrętów w prawo i dwóch prostych aby opóźnić przybycie do celu. Niestety z powodu braku kontaktu z wieżą, nie uzyskano ani zgody na manewr, ani potwierdzenia, że może on być wykonany. Chwilę po skręceniu samolot uderzył skrzydłem w ogon DC-9, uszkadzając go tak, że załoga samolotu linii Iberia utraciła kontrolę nad maszyną. Po chwili DC-9 eksplodował i rozpadł się w powietrzu. Uszkodzony CV-990 wykonał awaryjne lądowanie w bazie wojskowej Cognac – Châteaubernard. Wszyscy pasażerowie i członkowie załogi samolotu (łącznie 107 osób) przeżyli, w przeciwieństwie do osób znajdujących się na pokładzie DC-9 68 pasażerów i członków załogi.

    Śledztwo przeprowadzone po katastrofie wykazało, że doszło do licznych błędów po stronie kontrolera lotów, który nie zapewnił odpowiedniej separacji między samolotami, a także załogi CV-990, która wykonała manewr skrętu bez zgody wieży, przy słabej widoczności. Pośrednią przyczyną katastrofy był również fakt, iż ruchem kierowali wojskowi kontrolerzy, którzy zupełnie nie znali cywilnych procedur oraz parametrów lotu samolotów pasażerskich.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNarodowe Muzeum Historyczno-Archeologicznego Sułajman w Kirgistanie
    Next Article Zegarki vintage – klasyczny dodatek dla mężczyzny
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.