SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » AVE Mizar – latający samochód i tragedia konstruktora
    Artykuły

    AVE Mizar – latający samochód i tragedia konstruktora

    Michał BanachBy Michał Banach2 lipca 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    AVE Mizar - latający samochód i tragedia konstruktora
    AVE Mizar - latający samochód i tragedia konstruktora
    Pomysł budowy latającego samochodu wraca co kilka lat i kolejni konstruktorzy próbują swoich sił w zaprojektowaniu takiej maszyny. Jednym się udaje, innym nie. AVE Mizar to przykład wielkiego marzenia konstruktora, połączonego z słabym wykonaniem, które doprowadziło ostatecznie do tragedii.

    Historia maszyny sięga początku lat 70. kiedy to amerykański inżynier i konstruktor lotniczy Henry Smolinski wspólnie z przyjaciele z czasów studiów, Haroldem Blakiem założył firmę Advanced Vehicle Engineers. Jej celem było zaprojektowanie latającego samochodu. Według założeń, samochód miał być wykorzystywany na co dzień, natomiast doczepienie skrzydeł miało pomóc w pokonywaniu dłuższych dystansów. Tym samym skrzydła miały być niezależnym elementem, który nie miał być wożony razem z samochodem jak w przypadku niektórych wcześniejszych konstrukcji.

    Ford Pinto (fot. Mr.choppers/Wikimedia Commons)
    Ford Pinto (fot. Mr.choppers/Wikimedia Commons)

    Jako bazę do zaprojektowania maszyny, która otrzymała nazwę AVE Mizar (od nazwy gwiazdy w konstelacji Wielkiej Niedźwiedzicy) wykorzystano samochód osobowy Ford Pinto. Elementy lotnicze pochodziły natomiast z Cessny Skymaster. Sam samochód poddano niewielkiej modyfikacji, przebudowując układ sterowania tak, aby możliwe było jego połączanie z samolotem i wykorzystanie podczas lotu. Z Cessny wykorzystano natomiast skrzydła, ogon i silnik, które idealnie nadawały się do połączenia z samochodem.

    Co ciekawe, podczas rozbiegu Mizar miał korzystać z obu napędów – silnik samochodowy miał pomóc w osiągnięciu odpowiedniej prędkości. Tradycyjne hamulce miały być natomiast wystarczające do zatrzymania samochodu po lądowaniu. Koszt całkowity samochodu, jego dostosowania do wersji Mizar oraz zakup elementów z Cessny szacowany był na około 18 300 do 29 000 dolarów (niektóra źródła podają 15 000 dolarów, ale prawdopodobnie nie uwzględniają kosztów części).

    Cessna Skymaster (fot. bomberpilot/Wikimedia Commons)
    Cessna Skymaster (fot. bomberpilot/Wikimedia Commons)

    Zbudowano dwa prototypy i rozpoczęto budowę kolejnych maszyn zanim w ogóle Mizar otrzymał certyfikat FAA. Pilotem testowym odpowiedzialnym za oblot Mizara miał być Charles „Red” Janisse. AVE Mizar został zaprezentowany latem 1973 roku, a pierwszy lot zaplanowano na 26 sierpnia 1973 roku.

    Podczas lotu doszło jednak do naderwania mocowania prawego skrzydła, przez co pilot musiał lądować w polu. Na szczęście maszyna nie uległa uszkodzeniu i o własnych siłach wróciła na lotnisko. Po dokonaniu napraw, przeprowadzono kilka krótkich lotów. 11 września 1973 roku miał odbyć się jeden z kolejnych lotów. Niestety Janisse nie mógł w nim uczestniczyć, więc za sterami zasiał sam Henry Smolinski, a towarzyszył mu Harold Blake. Konstruktorzy chcieli sprawdzić samodzielnie możliwości swojej maszyny.

    AVE Mizar
    AVE Mizar

    Chwilę po starcie maszyna spadła na ziemię i eksplodowała, a obaj pasażerowie zginęli na miejscu. Początkowo dominowało przekonanie, że doszło do podobnej awarii jak podczas lotu sierpniowego, ale według relacji Dannego Edwardsa, będącego kontrolerem lotów na lotnisku, z którego startował Mizar, maszyna po prostu rozpadła się w powietrzu po tym jak złamało się skrzydło.

    Śledztwo wykazało, że przyczyną wypadku była zbyt duża masa samochodu względem zastosowanego skrzydła (Ford Pinto z paliwem i pasażerami był cięższy niż dopuszczalna masa Skymastera), błędne obliczenia wytrzymałości konstrukcji oraz słabej jakości spawy na elementach łączących skrzydło z kadłubem samochodu. Praktycznie od początku AVE Mizar był źle skonstruowany i kwestia czasu była katastrofa.

    AVE Mizar (fot. Doug Duncan)
    AVE Mizar (fot. Doug Duncan)

    Krótko po utracie prototypu i śmierci konstruktora, projekt Mizara skasowano a firmę Advanced Vehicle Engineers zamknięto. Warto w tym miejscu dodać, że AVE Mizar nie był pierwszym jak i ostatnim latającym samochodem. Podobne projekty powstawały już wcześniej, a do dziś powstało wiele kolejnych, ale żaden nie wszedł do masowej produkcji i eksploatacji.

    AVE Mizar
    AVE Mizar
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleMakijaż weselny. Krok po kroku do zniewalającego efektu
    Next Article Kosze prezentowe dla firm – wyraź swoją wdzięczność i uznanie w oryginalny sposób
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 września 202313 Mins Read3 Views

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    By Michał Banach0
    19 września 20233 Mins Read4 Views

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    By Michał Banach0
    9 września 20232 Mins Read30 Views

    Specjalistyczny samolot transportowy Boeing Dreamlifter

    By Michał Banach0
    2 września 20232 Mins Read777 Views

    Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 października 2023

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    28 września 2023

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    27 września 2023

    Kolejkowo – świat w miniaturze

    Reklama




    Losowe
    Lifestyle
    10 października 20223 Mins Read

    Gdzie pojechać jesienią w Polsce? Do winnicy!

    Historia wina jest prawie tak długa jak historia całej naszej cywilizacji. Zresztą Jean Arlott, brytyjski…

    Artykuły
    17 maja 20184 Mins Read

    Radziecki śmigłowiec pokładowy Kamow Ka-15

    Zaprojektowany na początku lat 50. śmigłowiec Kamow Ka-15 był pierwszym radzieckim śmigłowcem pokładowym oraz pierwszym…

    Artykuły
    23 kwietnia 20193 Mins Read

    Inteligentne oświetlenie – 5 powodów, dla których warto w nie zainwestować

    Ile razy zdarzyło Ci się po ciemku, po omacku poszukiwać włącznika światła? Jak często zastanawiasz…

    8.0
    Artykuły
    14 kwietnia 20175 Mins Read

    Łowca Androidów (1982)

    Mało jest filmów tak kultowych jak „Łowca Androidów”. Jego marne początki i bardzo mała popularność…

    Artykuły
    11 listopada 20185 Mins Read

    Odzyskanie niepodległości przez Polskę w 1918 roku

    Gdy w 1795 roku doszło do III rozbioru, Polska została wymazana z mapy świata. Dopiero…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.