SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » GAZ GL-1 – radziecki rekordzista
    GAZ GL-1 - radziecki rekordzista
    GAZ GL-1 - radziecki rekordzista
    Artykuły

    GAZ GL-1 – radziecki rekordzista

    Michał BanachBy Michał Banach18 października 2016Updated:25 maja 2018Brak komentarzy2 Mins Read
    W latach 30. na całym świecie popularność zyskiwały samochody budowane do bicia rekordów prędkości. W 1938 roku w ZSRR również zbudowano takie auto – GAZ GL-1. Pojazd powstał na bazie seryjnie produkowanego GAZa M-1 i w swoim czasie był najszybszym samochodem w Związku Radzieckim.

    Samochód zbudowano w 1938 roku na bazie seryjnego GAZa M-1, z którego wykorzystano podwozie oraz silnik, który dodatkowo zmodyfikowano. Dzięki nowym cylindrom i paru mniejszym zmianom konstrukcyjnym mógł on osiągać moc 65 KM (zamiast oryginalnych 50 KM). Również karoseria uległa zmianie – zyskała opływowy kształt i mieściła 2 osoby – kierowcę i pilota.

    GAZ GL-1 w początkowej konfiguracji
    GAZ GL-1 w początkowej konfiguracji

    GAZ GL-1 został zaprezentowany w Kijowie w październiku 1938 roku. W trakcie zorganizowanego przy tej okazji przejazdu, auto kierowane przez kierowcę z zakładów GAZ, Arkadego Nikołajewa rozpędziło się do rekordowej prędkości 148 km/h (rekordowej w ZSRR). W kolejnych miesiącach kontynuowano starty w różnych rajdach, a w 1940 roku podjęto decyzję o przebudowie samochodu.

    GAZ GL-1 w początkowej konfiguracji
    GAZ GL-1 w początkowej konfiguracji
    GAZ GL-1 w początkowej konfiguracji
    GAZ GL-1 w początkowej konfiguracji

    Po wprowadzeniu do sprzedaży nowej wersji GAZa M-1, oznaczonej GAZ 11-73 uznano, że GL-1 powinien dostać mocniejszy silnik i nową aerodynamiczną karoserię. Nowa jednostka napędowa pochodziła bezpośrednio z GAZa 11-73. Była to rzędowa szóstka o mocy 100 KM, zapewniająca seryjnym 11-73 prędkość 140 km/h.

    Wraz z instalacją nowego silnika, GL-1 otrzymał zupełnie nową zamkniętą karoserię o bardzo opływowych kształtach. Zmiany doprowadziły do wzrostu masy do 1100 kg.

    GAZ GL-1 w późniejszej konfiguracji
    GAZ GL-1 w późniejszej konfiguracji

    22 września 1940 roku zmodyfikowany GAZ GL-1 wziął udział w rajdzie, w którym ustanowił rekord prędkości w ZSRR, wynoszący 161,9 km/h. Niestety dalsze losy samochodu nie są znane. Po niemieckim ataku na ZSRR rekordowy GAZ zniknął, prawdopodobnie zniszczony podczas bombardowania zakładów GAZa lub po prostu rozebrany na części.

    Mimo zniszczenia oryginalnego samochodu, w 2010 roku zaprezentowana została replika GAZa GL-1 w wersji z 1940 roku. Prace nad samochodem trwały 3 lata i prowadzone były pod kierownictwem Aleksandra Zaharowa. Ze względu na brak dokumentacji, samochód zbudowano w oparciu o zachowane zdjęcia.

    GAZ GL-1 w późniejszej konfiguracji
    GAZ GL-1 w późniejszej konfiguracji

    Po wojnie sowieci powrócili do prac nad rekordowymi samochodami, budując między innymi GAZa M20 Pobieda-Sport.

    Współczesna replika GAZ GL-1
    Współczesna replika GAZ GL-1

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCuster Channel Wing
    Next Article 50 typów broni, które zmieniły bieg historii – patronat medialny
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    4 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.