W latach 30. na całym świecie popularność zyskiwały samochody budowane do bicia rekordów prędkości. W 1938 roku w ZSRR również zbudowano takie auto – GAZ GL-1. Pojazd powstał na bazie seryjnie produkowanego GAZa M-1 i w swoim czasie był najszybszym samochodem w Związku Radzieckim.

Samochód zbudowano w 1938 roku na bazie seryjnego GAZa M-1, z którego wykorzystano podwozie oraz silnik, który dodatkowo zmodyfikowano. Dzięki nowym cylindrom i paru mniejszym zmianom konstrukcyjnym mógł on osiągać moc 65 KM (zamiast oryginalnych 50 KM). Również karoseria uległa zmianie – zyskała opływowy kształt i mieściła 2 osoby – kierowcę i pilota.

GAZ GL-1 w początkowej konfiguracji

GAZ GL-1 w początkowej konfiguracji

GAZ GL-1 został zaprezentowany w Kijowie w październiku 1938 roku. W trakcie zorganizowanego przy tej okazji przejazdu, auto kierowane przez kierowcę z zakładów GAZ, Arkadego Nikołajewa rozpędziło się do rekordowej prędkości 148 km/h (rekordowej w ZSRR). W kolejnych miesiącach kontynuowano starty w różnych rajdach, a w 1940 roku podjęto decyzję o przebudowie samochodu.

Po wprowadzeniu do sprzedaży nowej wersji GAZa M-1, oznaczonej GAZ 11-73 uznano, że GL-1 powinien dostać mocniejszy silnik i nową aerodynamiczną karoserię. Nowa jednostka napędowa pochodziła bezpośrednio z GAZa 11-73. Była to rzędowa szóstka o mocy 100 KM, zapewniająca seryjnym 11-73 prędkość 140 km/h.

Wraz z instalacją nowego silnika, GL-1 otrzymał zupełnie nową zamkniętą karoserię o bardzo opływowych kształtach. Zmiany doprowadziły do wzrostu masy do 1100 kg.

GAZ GL-1 w późniejszej konfiguracji

GAZ GL-1 w późniejszej konfiguracji

22 września 1940 roku zmodyfikowany GAZ GL-1 wziął udział w rajdzie, w którym ustanowił rekord prędkości w ZSRR, wynoszący 161,9 km/h. Niestety dalsze losy samochodu nie są znane. Po niemieckim ataku na ZSRR rekordowy GAZ zniknął, prawdopodobnie zniszczony podczas bombardowania zakładów GAZa lub po prostu rozebrany na części.

Mimo zniszczenia oryginalnego samochodu, w 2010 roku zaprezentowana została replika GAZa GL-1 w wersji z 1940 roku. Prace nad samochodem trwały 3 lata i prowadzone były pod kierownictwem Aleksandra Zaharowa. Ze względu na brak dokumentacji, samochód zbudowano w oparciu o zachowane zdjęcia.

GAZ GL-1 w późniejszej konfiguracji

GAZ GL-1 w późniejszej konfiguracji

Po wojnie sowieci powrócili do prac nad rekordowymi samochodami, budując między innymi GAZa M20 Pobieda-Sport.

Współczesna replika GAZ GL-1

Współczesna replika GAZ GL-1

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.