SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias
    • Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii
    • Jaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać na rower?
    • Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów
    • Wrocławski Trzonolinowiec
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      22 maja 2022

      Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

      21 maja 2022

      Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

      19 maja 2022

      Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      22 maja 2022

      Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

      21 maja 2022

      Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

      19 maja 2022

      Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      20 maja 2022

      Jaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać na rower?

      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Francuski bombowiec Bloch MB.200
    Francuski bombowiec Bloch MB.200
    Francuski bombowiec Bloch MB.200
    Artykuły

    Francuski bombowiec Bloch MB.200

    Michał BanachBy Michał Banach29 kwietnia 2018Updated:2 maja 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Bombowiec Bloch MB.200 zapoczątkował serię kilku oryginalnych francuskich bombowców, wyróżniających się charakterystyczną konstrukcją i rozmieszczeniem stanowisk strzeleckich. W 1940 roku wraz z rozpoczęciem działań wojennych we Francji maszyny te były jednak całkowicie przestarzałe.

    Na początku lat 30. Francuskie Siły Powietrzne zgłosiły zapotrzebowanie na nowe średnie bombowce. Samoloty miały mieć metalową konstrukcję i osiągać prędkość około 300 km/h. Do konkursu przystąpiło kilku producentów, z kilkoma projektami, z których ostatecznie wybrano propozycje zakładów Bloch z samolotem MB.200 oraz Farman z modelem F.221. Pierwszy z nich miał być bombowcem dziennym a drugi nocnym.

    Bloch MB.200
    Bloch MB.200

    Prototyp bombowca Bloch MB.200 ukończono w 1933 roku, a oblot prototypu miał miejsce 17 czerwca 1933 roku (niektóre źródła podają 26 czerwca). Samolot nie spełniał wszystkich wymogów postawionych przez Siły Powietrzne, ale uznano, że i tak nadaje się do służby. 1 stycznia 1934 roku oficjalnie złożono zamówienie na 30 maszyn, a następnie na kolejnych 178. Wszystkie zamówione maszyny dostarczono do końca 1935 roku (4 zbudowano w zakładach Bloch, 19 w Breguet, 19 w Loire, 45 w Hanriot, 10 w SNCASO i 111 w Potez).

    Bombowiec miał 16 m długości i 22,45 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 7480 kg. Napęd stanowiły dwa czternastocylindrowe silniki Gnome-Rhone 14Kir o mocy 870 KM każdy. zapewniały one prędkość maksymalną 285 km/h i zasięg 1000 km. Uzbrojenie obronne składało się z 3 karabinów maszynowych MAC 1934 kalibru 7,5 mm umieszczonych pojedynczo w trzech wieżyczkach – na nosie, na grzbiecie i w gondoli pod kadłubem. Ładunek bomb wynosił 1200 kg, a załoga liczyła 4 ludzi.

    Bloch MB.200
    Bloch MB.200

    Krótko po wejściu maszyn do eksploatacji, stały się one przestarzałe (jeszcze przed zakończeniem dostaw, w 1934 roku oblatano prototyp następcy MB.200, MB.210). Mimo to w 1937 roku rozpoczęto produkcję licencyjną MB.200 w Czechosłowacji. Nasi południowi sąsiedzi pilnie potrzebowali nowe bombowce, jednak krajowy przemysł lotniczy nie miał wystarczającego doświadczenia w budowie dużych, całkowicie metalowych samolotów. Wybór francuskiej maszyny podyktowany był głównie jej dostępnością.

    Czechosłowackie Siły Powietrzne zamówiły 124 samoloty oznaczone jako Avia MB-200 i Aero MB-200. Do zajęcia kraju przez Niemcy zbudowano łącznie 74 egzemplarze, z których 67 zostało przejętych i wcielonych do służby w Luftwaffe lub przekazanych w późniejszym czasie sojusznikom III Rzeszy. 12 maszyn trafiło do Bułgarii, a kilkanaście kolejnych do Rumunii, Hiszpanii oraz Chorwacji.

    Bloch MB.200
    Bloch MB.200

    Francuskie MB.200, które dotrwały w jednostkach liniowych do 1940 roku zostały szybko przeniesione do zadań drugorzędnych, ponieważ były całkowicie przestarzałe. Mimo to kilka egzemplarzy wzięło udział w walkach, odnosząc kiepskie rezultaty. Po zajęciu Francji kilka maszyn wykorzystywało również lotnictwo Vichy. Do 1941 roku praktycznie wszystkie MB.200 zezłomowano lub utracono w walkach. Do naszych czasów nie przetrwał żaden egzemplarz.

    Bloch MB.210, następca modelu MB.200
    Bloch MB.210, następca modelu MB.200
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułNa co zwracać uwagę kupując olejki CBD?
    Następny artykuł Projekt Cucumber – patronat medialny
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    14 maja 20222 Mins Read

    France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk

    11 maja 20226 Mins Read

    Boeing XAT-15 – szkolno-treningowy samolot bombowy

    29 kwietnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 maja 20220

    Wrocławski Trzonolinowiec

    Znajdujący się we Wrocławiu przy ulicy Tadeusza Kościuszki 72 blok mieszkalny na pierwszy rzut oka…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Artykuły
    8 maja 20172

    Dwuprzegubowy autobus Ikarus 293

    Typowe autobusy miejskie dzielą się na jedno i dwuczłonowe. Te ostatnie, wyposażone w przegub mają…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    22 maja 2022

    Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

    21 maja 2022

    Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

    20 maja 2022

    Jaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać na rower?

    19 maja 2022

    Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    18 maja 2022

    Wrocławski Trzonolinowiec

    Reklama




    Losowe
    Biznes
    21 września 20200

    Czym jest harmonogram projektu i jak go napisać?

    Harmonogram projektu to zbiór planu, kalendarza i organizera, pozwalający rozdzielić między pracowników konkretne czynności, a…

    Artykuły
    25 września 20170

    Ciężki Schron Bojowy „Sęp” – Mierzeja Helska

    Mierzeja Helska była przez lata była miejscem o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa polskiego wybrzeża. W…

    Lifestyle
    30 grudnia 20200

    Zimowy relaks w Białce Tatrzańskiej

    Białka Tatrzańska to położona nieopodal Zakopanego niewielka wioska, w której możemy miło spędzić zimowy czas,…

    Artykuły
    22 lutego 20200

    Jak zainwestować swoje pieniądze?

    Trzymasz oszczędności na koncie oszczędnościowym? Czy nie wolisz na nich zarabiać? Konta oszczędnościowe może chronią…

    Artykuły
    27 stycznia 20160

    Apollo 1 – tragiczny początek programu Apollo

    Rozpoczęty w latach 50. podbój kosmosu wszedł w swoją decydującą fazę w drugiej połowie lat…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.