Bombowiec Bloch MB.200 zapoczątkował serię kilku oryginalnych francuskich bombowców, wyróżniających się charakterystyczną konstrukcją i rozmieszczeniem stanowisk strzeleckich. W 1940 roku wraz z rozpoczęciem działań wojennych we Francji maszyny te były jednak całkowicie przestarzałe.

Na początku lat 30. Francuskie Siły Powietrzne zgłosiły zapotrzebowanie na nowe średnie bombowce. Samoloty miały mieć metalową konstrukcję i osiągać prędkość około 300 km/h. Do konkursu przystąpiło kilku producentów, z kilkoma projektami, z których ostatecznie wybrano propozycje zakładów Bloch z samolotem MB.200 oraz Farman z modelem F.221. Pierwszy z nich miał być bombowcem dziennym a drugi nocnym.

Bloch MB.200
Bloch MB.200

Prototyp bombowca Bloch MB.200 ukończono w 1933 roku, a oblot prototypu miał miejsce 17 czerwca 1933 roku (niektóre źródła podają 26 czerwca). Samolot nie spełniał wszystkich wymogów postawionych przez Siły Powietrzne, ale uznano, że i tak nadaje się do służby. 1 stycznia 1934 roku oficjalnie złożono zamówienie na 30 maszyn, a następnie na kolejnych 178. Wszystkie zamówione maszyny dostarczono do końca 1935 roku (4 zbudowano w zakładach Bloch, 19 w Breguet, 19 w Loire, 45 w Hanriot, 10 w SNCASO i 111 w Potez).

Bombowiec miał 16 m długości i 22,45 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 7480 kg. Napęd stanowiły dwa czternastocylindrowe silniki Gnome-Rhone 14Kir o mocy 870 KM każdy. zapewniały one prędkość maksymalną 285 km/h i zasięg 1000 km. Uzbrojenie obronne składało się z 3 karabinów maszynowych MAC 1934 kalibru 7,5 mm umieszczonych pojedynczo w trzech wieżyczkach – na nosie, na grzbiecie i w gondoli pod kadłubem. Ładunek bomb wynosił 1200 kg, a załoga liczyła 4 ludzi.

Bloch MB.200
Bloch MB.200

Krótko po wejściu maszyn do eksploatacji, stały się one przestarzałe (jeszcze przed zakończeniem dostaw, w 1934 roku oblatano prototyp następcy MB.200, MB.210). Mimo to w 1937 roku rozpoczęto produkcję licencyjną MB.200 w Czechosłowacji. Nasi południowi sąsiedzi pilnie potrzebowali nowe bombowce, jednak krajowy przemysł lotniczy nie miał wystarczającego doświadczenia w budowie dużych, całkowicie metalowych samolotów. Wybór francuskiej maszyny podyktowany był głównie jej dostępnością.

Czechosłowackie Siły Powietrzne zamówiły 124 samoloty oznaczone jako Avia MB-200 i Aero MB-200. Do zajęcia kraju przez Niemcy zbudowano łącznie 74 egzemplarze, z których 67 zostało przejętych i wcielonych do służby w Luftwaffe lub przekazanych w późniejszym czasie sojusznikom III Rzeszy. 12 maszyn trafiło do Bułgarii, a kilkanaście kolejnych do Rumunii, Hiszpanii oraz Chorwacji.

Bloch MB.200
Bloch MB.200

Francuskie MB.200, które dotrwały w jednostkach liniowych do 1940 roku zostały szybko przeniesione do zadań drugorzędnych, ponieważ były całkowicie przestarzałe. Mimo to kilka egzemplarzy wzięło udział w walkach, odnosząc kiepskie rezultaty. Po zajęciu Francji kilka maszyn wykorzystywało również lotnictwo Vichy. Do 1941 roku praktycznie wszystkie MB.200 zezłomowano lub utracono w walkach. Do naszych czasów nie przetrwał żaden egzemplarz.

Bloch MB.210, następca modelu MB.200
Bloch MB.210, następca modelu MB.200

Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.