SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Bloch MB.210 – prawie nowoczesny bombowiec
    Bloch MB.210 - prawie nowoczesny bombowiec
    Artykuły

    Bloch MB.210 – prawie nowoczesny bombowiec

    Michał BanachBy Michał Banach2 maja 2018Updated:2 maja 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    W okresie poprzedzającym II wojnę światową, Francja intensywnie rozwijała swoje siły powietrzne, projektując wiele ciekawych maszyn. Niestety znaczna ich część krótko po wejściu do eksploatacji stawała się przestarzała z powodu kiepskich założeń konstrukcyjnych. Przykładem takiej maszyny jest Bloch MB.210.

    Historia MB.210 sięga roku 1932 roku i zapotrzebowania francuskiej Marynarki Wojennej na ciężki bombowiec torpedowy. Zakłady Bloch postanowiły przygotować taką maszynę na własny koszt, bez rządowego zamówienia, licząc, że dzięki temu uda im się szybciej uzyskać kontrakt. Konstrukcyjnie nowa maszyna była rozwinięciem modelu MB.200, ale posiadała bardziej przemyślany układ i wyposażenie – z górnopłatu, MB.210 stał się dolnopłatem.

    Bloch MB.210, następca modelu MB.200
    Bloch MB.210, następca modelu MB.200

    Maszyna miała 18,8 m długości i 22,8 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 10 221 kg. Po wszystkich modernizacjach, prędkość maksymalna wynosiła 322 km/h, a przelotowa 240 km/h, a zasięg 1700 km. Uzbrojenie obronne składało się z 3 karabinów maszynowych MAC 1934 kalibru 7,5 mm umieszczonych pojedynczo w wieżyczce na nosie oraz na i pod kadłubem. Ładunek bomb wynosił 1600 kg.

    Pierwszy prototyp pilotowany przez Andre Curvala wzbił się w powietrze 24 listopada 1934 roku. W porównaniu do maszyn seryjnych, samolot posiadał stałe podwozie. Pierwsze próby wykazały, że zastosowane silniki Gnome-Rhone 14 Kdrs/grs o mocy 760 KM nie zapewniają odpowiednich osiągów oraz mają tendencję do przegrzewania. Mimo to kontynuowano próby samolotu.

    Bloch MB.210 podczas produkcji (na drugim planie)
    Bloch MB.210 podczas produkcji (na drugim planie)

    Analizując możliwości samolotu, dowództwo Marynarki Wojennej uznało, że w takiej konfiguracji samolot nie spełnia oczekiwań. Zlecono wówczas opracowanie wersji z pływakami zamiast stałego podwozia. Samolot w tej odmianie zaczęto testować 26 lutego 1937 roku. Ostatecznie wersja ta nie zyskała aprobaty, jednak nie oznaczało to końca projektu.

    Zanim ukończono próby prototypu MB.210 z pływakami, Siły Powietrzne zleciły zakładom Bloch dopracowanie konstrukcji z myślą o dzienno-nocnym bombowcu. Samolot w tej konfiguracji wzbił się w powietrze 12 grudnia 1935 roku. Ze względu na zastosowanie tych samych silników co w wersji dla Marynarki Wojennej, również i w tym przypadku wyszły na jaw słabe osiągi i problemy z napędem. Mimo to zakłady Bloch otrzymały zamówienie na łącznie 298 maszyn (z tego 24 zamówiła Rumunia – dostarczono tylko 10, a około 10 maszyn trafiło do Hiszpanii, jednak ich los nie jest do końca znany).

    Bloch MB.210
    Bloch MB.210

    Krótko po wejściu MB.210 do eksploatacji wszystkie samoloty uziemiono z powodu problemów z silnikami. Aby rozwiązać problem maszyny zmodernizowano montując silniki Gnome-Rhone 14N-10 i 14N-11. Nie było to optymalne rozwiązanie, ponieważ mimo wzrostu mocy do 950 KM osiągi nie uległy poprawie, ale zminimalizowano problem z przegrzewaniem się silników.

    MB.210 pozostawał w eksploatacji aż do niemieckiej inwazji na Francję, ale już we wrześniu 1939 roku uznano, że bombowce te nie nadają się do służby liniowej i zaczęto je stopniowo wycofywać z jednostek frontowych. Ostatecznie kilka maszyn wzięło udział w walkach, z czego 7 zostało zniszczonych – 5 zestrzelono, a dwa uległy wypadkom. Kolejne 3 maszyny zniszczono na ziemi, a 9 zezłomowano z powodu uszkodzeń w walkach.

    Bloch MB.210
    Bloch MB.210

    Po zajęciu Francji sporo wycofanych z jednostek liniowych MB.210 znalazło się na terytorium należącym do Vichy. Maszyny pozostawały w służbie aż do zajęcia kraju przez Niemcy. Sześć egzemplarzy MB.210 zostało w trakcie wojny dostarczonych Bułgarii, jednak ich dokładny los nie jest znany.

    Bloch MB.210 był jednym z wielu przykładów samolotów zaprojektowanych w latach 30., który krótko po wejściu do eksploatacji stał się przestarzały. Mimo nowoczesnej, metalowej konstrukcji i chowanego podwozia (wprowadzonego w maszynach seryjnych), samolot ten ustępował innym konstrukcjom pod względem osiągów i niezawodności. W związku z tym ich wpływ na przebieg działań wojennych był minimalny.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleProjekt Cucumber – patronat medialny
    Next Article Wiatraki w Moraczewie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 sierpnia 20150

    Okręty podwodne typu Som

    Po wielkim sukcesie jakim był amerykański okręt podwodny USS Holland, wiele państw zaczęło zamawiać podobne…

    Artykuły
    8 czerwca 20190

    Trening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?

    Wśród wielu rodzajów ćwiczeń, pomagających zredukować tkankę tłuszczową, w czołówce najbardziej popularnych, a zarazem najbardziej…

    Artykuły
    11 maja 20210

    Plymouth XNR – samochód, który przetrwał wojnę domową

    Plymouth XNR był jednym z kilku samochodów koncepcyjnych zaprojektowanych przez Virgila Exnera dla Chryslera i…

    Artykuły
    2 listopada 20155

    VA-25 Toilet Bomb – czyli wietnamska bomba sedesowa

    Podczas Wojny w Wietnamie amerykanie wykorzystywali bardzo wiele różnych rodzajów uzbrojenia. Od napalmu, przez różnego…

    Artykuły
    30 czerwca 20190

    Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach

    Zbudowany w 1925 roku na Falklandach most Bodie Creek (znany również jako Bodie Creek Suspension…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.