SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Fiat 2000 – pierwszy włoski czołg
    Fiat 2000 - pierwszy włoski czołg
    Fiat 2000 - pierwszy włoski czołg
    Artykuły

    Fiat 2000 – pierwszy włoski czołg

    Michał BanachBy Michał Banach8 lipca 2017Brak komentarzy4 Mins Read
    Pionierami w budowie pierwszych czołgów byli Brytyjczycy i Francuzi. Deptali im jednak po piętach zarówno Niemcy jak i Włosi. Prace nad pierwszymi włoskimi czołgami ruszyły już w 1917 roku a ich efektem było powstanie czołgu ciężkiego Fiat 2000, oraz nieco później lekkiego Fiat 3000.

    W początkowym okresie I wojny światowej Włosi nie interesowali się rozwojem broni pancernej, ponieważ specyfika górskich terenów na jakich walczyli z Austro-Węgrami uniemożliwiała wykorzystanie jakichkolwiek pojazdów. Dopiero w 1917 roku zachęceni sukcesami wojsk pancernych we Francji, Włosi zainteresowali się pozyskaniem nowego uzbrojenia z myślą o jego wykorzystaniu w rejonie rzeki Piave. Rejon ten został utracony w wyniku walk i był na tyle płaski, że pojazdy pancerne mogły się po nim spokojnie poruszać.

    Fiat 2000
    Fiat 2000

    Włosi szybko nabyli trzy pojazdy typu Renault FT (FT-17) oraz jeden Schnider CA1. Niestety na tym się skończyło, ponieważ Francuzi sami potrzebowali nowych czołgów i nie chcieli ich eksportować. W związku z tym włoscy wojskowi zdecydowali się na stworzenie własnych czołgów. Bezpośrednim skutkiem tej decyzji było powstanie czołgu lekkiego Fiat 3000, będącego włoską kopią francuskiego Renault FT – pojazd ten wszedł jednak do uzbrojenia długo po wojnie. Nieco w cieniu prac nad tym pojazdem, w zakładach Fiat z własnej inicjatywy rozpoczęto jednak budowę czołgu ciężkiego, który stał się pierwszym włoskim czołgiem.

    Fiat 2000
    Fiat 2000

    Pojazd był dziełem inżynierów Fiata, którzy zaprojektowali go z wykorzystaniem doświadczenia nabytego przy projektowaniu samochodów pancernych na początku wojny. Prace nad wozem ruszyły już w 1916 roku, ale pierwszy prototyp pozbawiony uzbrojenia i części opancerzenia przedstawiono wojsku 21 czerwca 1917 roku.

    Chociaż pojazd nie był jeszcze ukończony, wojskowi zainteresowali się nim na tyle, że podjęto decyzję o rozwijaniu projektu. Prototyp ukończono w 1918 roku, równocześnie budując drugi pojazd różniący się nieco konstrukcją (drugi egzemplarz miał inny, bardziej owalny kształt wieży). Oba czołgi otrzymały nazwę Fiat 2000, ale przedłużające się prace sprawiły, że dostarczono je już po zakończeniu walk. Istnieją informacje, że zbudowano jeszcze 4 egzemplarze pojazdów tego typu, ale żadne dokumenty nie potwierdzają tych informacji.

    Fiat 2000
    Fiat 2000

    Fiat 2000 był czołgiem ciężkim, wyposażonym w niewielką obrotową wieżę. Kadłub miał 7,4 m długości, 3,1 m szerokości i 3,9 m wysokości. Masa wynosiła… 40 ton (najcięższy włoski czołg z czasów II wojny światowej – P26/40 ważył jedynie 26 ton). Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik Fiat Aviazione A.12 o mocy 240 KM, zapewniający prędkość maksymalną 7-9 km/h i zasięg 75 km.

    Uzbrojenie składało się z armaty kalibru 65 mm w obrotowej wieży, oraz 6 karabinów maszynowych w kadłubie. Pancerz miał grubość 15-20 mm. Załoga liczyła 10 osób, które zajmowały stanowiska w przestronnym kadłubie. Co ciekawe, jedynie kierowca posiadał fotel, reszta załogi musiała pozostawać w pozycji stojącej lub klęczącej.

    Fiat 2000
    Fiat 2000

    Oba czołgi krótko po wojnie trafiły do Libii, gdzie wykorzystano je w trakcie tłumienia powstania Omara Mukhtara. Debiut bojowy okazał się jednak porażką, ponieważ Fiat 2000 był po prostu za ciężki i zbyt wolny aby nadążyć za piechotą. W 1920 roku sprowadzono je więc z powrotem do Włoch, gdzie z racji swoich rozmiarów stały się częstym gościem defilad i pokazów. Z czasem przynajmniej jeden z pojazdów zmagazynowano (los drugiego nie jest znany). W 1932 roku czołg przywrócono do służby i zmodernizowano, zamieniając dwa przednie karabiny maszynowe na działka kalibru 37 mm.

    Ciekawe zdjęcie obrazujące rozmiary Fiata 2000 (po prawej). Od lewej widać Fiata 3000, Renault FT i Schneider CA1
    Ciekawe zdjęcie obrazujące rozmiary Fiata 2000 (po prawej). Od lewej widać Fiata 3000, Renault FT i Schneider CA1

    3 września 1934 roku czołg wziął udział w defiladzie przed Benito Mussolinim, która zakończyła się pożarem silnika. Pojazd naprawiono, ale z racji małej wartości bojowej, podjęto decyzję o przekształceniu go w pomnik w koszarach Fortu Tiburtino. Dalsze losy pojazdu nie są znane.

    Fiat 2000 był bardzo ciekawą konstrukcją, zwłaszcza, że powstał z własnej inicjatywy zakładów Fiata. Niestety jak przystało na pojazd budowany bez wyraźnego celu, konstrukcja okazała się zbyt niedopracowana i mało przemyślana, chociaż zastosowanie wieży z armatą kalibru 65 mm było bardzo nowatorskim posunięciem, wyprzedzającym swoje czasy. W momencie wejścia do służby Fiat 2000 był jednak całkowicie przestarzały. O wiele lepiej wypadł Fiat 3000, wprowadzony do służby w 1921 roku, ale w tym przypadku trudno się dziwić, ponieważ oparto go na sprawdzonej konstrukcji Renault.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWarszawa – Samochody w PRL – recenzja
    Next Article Zatonięcie liniowca SS Andrea Doria
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    M47 Patton – przejściowa hybryda

    12 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.