SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » P26/40 – włoski średni czołg ciężki
    P26/40 - włoski średni czołg ciężki
    P26/40 - włoski średni czołg ciężki
    Artykuły

    P26/40 – włoski średni czołg ciężki

    Michał BanachBy Michał Banach6 kwietnia 2017Brak komentarzy6 Mins Read
    Zaprojektowany w 1943 roku włoski czołg ciężki P26/40 (po zmianie systemu oznaczeń nazywany P40) był najlepszym i najcięższym seryjnie produkowanym włoskim czołgiem. Chociaż formalnie określano go jako czołg ciężki, parametrami przypominał bardziej typowy czołg średni z 1942 roku.

    Geneza

    Na początku II wojny światowej podstawowymi czołgami włoskich sił zbrojnych były tankietki CV-33/35, czołgi lekkie L6/40 oraz czołgi średnie M11/39, M13/40 i M14/41. W trakcie wojny do służby wprowadzono również czołg M15/42, będący rozwinięciem wcześniejszych czołgów średnich. Pojazdy te pod względem uzbrojenia i opancerzenia wypadały bardzo niekorzystnie na tle innych ówczesnych czołgów – zarówno francuskich, brytyjskich jak i niemieckich.

    Tankietki były na początku II wojny światowej najliczniejszymi pojazdami pancernymi włoskiej armii
    Tankietki były na początku II wojny światowej najliczniejszymi pojazdami pancernymi włoskiej armii

    Główną przyczyną takiego stanu rzeczy były założenia jakie przyjęto dla rozwoju wojsk pancernych w połowie lat 30-tych. Czołgi projektowano z myślą o działaniach w górzystych terenach północnej części Włoch, gdzie ze względu na trudności transportowe, możliwe było wykorzystanie jedynie lekkich i małych pojazdów. W przypadku frontu afrykańskiego, zakładano, że czołgi mają być szybkie i wspierać piechotę, natomiast działania przeciwpancerne miały spaść na jednostki artylerii. W związku z tym włoskie czołgi były małe, dysponowały słabym pancerzem (aby nie zwiększać wagi) oraz uzbrojeniem przystosowanym do zwalczania jedynie lżejszych pojazdów.

    M13/40
    M13/40

    Dopiero po analizie pierwszych walk stoczonych z oddziałami brytyjskimi w Afryce Północnej, dowództwo włoskich wojsk pancernych zdało sobie sprawę z potrzeby posiadania znacznie cięższego czołgu. Zakłady Ansaldo oraz Inspektorat ds. Motoryzacji prowadziły w tym czasie prace koncepcyjne nad powiększonymi czołgami M13/40. Korzystając z zebranego już doświadczenia, przystąpiono do prac nad nowym pojazdem.

    Według przedstawionych przez włoską armię wstępnych wytycznych, nowy czołg miał być czołgiem ciężkim, ważącym około 20-25 ton (podstawowy niemiecki czołg średni z tego okresu – PzKpfw IV Ausf G ważył 23 tony), uzbrojonym w armatę kalibru 47 mm (typowym uzbrojeniem ówczesnych czołgów średnich i ciężkich były już armaty kalibru 75 mm, lub większego). Wytyczne szybko zaktualizowano i zamiast armaty kalibru 47 mm zaplanowano haubicę kalibru 75 mm sprzężoną z działkiem kalibru 20 mm.

    Włoskie czołgi średnie w 1942 roku niewiele różniły się od niektórych alianckich czołgów lekkich
    Włoskie czołgi średnie w 1942 roku niewiele różniły się od niektórych alianckich czołgów lekkich

    Koncepcja uzbrojenia czołgu w armatę i działko w jednej wieży upadła równie szybko jak się pojawiła. W grudniu 1941 roku rozpoczęto pierwsze próby prototypu nowego czołgu, oznaczonego roboczo jako P26/40 (P od słowa Pesane, czyli ciężki, 26 od masy pojazdu wynoszącej 26 ton i 40 od roku rozpoczęcia prac). Nowy czołg ciężki był w praktyce powiększonym czołgiem średnim M13/40.

    Średni czołg ciężki

    Pod względem parametrów – uzbrojenia, opancerzenia i w ogóle rozmiarów, P26/40 był w praktyce czołgiem średnim, podobnym do innych konstrukcji tego typu z 1942 roku. W żadnym stopniu nie dorównywał innym czołgom ciężkim. Gdy na początku 1942 roku Włosi otrzymali wyniki badań czołgów T-34, przeprowadzonych przez Niemców na Froncie Wschodnim, konstruktorzy jak i wojskowi uznali, że P26/40 w ówczesnej konfiguracji jest całkowicie przestarzały.

    P26/40
    P26/40

    W związku z tym pojazd przeprojektowano, ale zanim ukończono ostateczny projekt, włoska armia złożyła 22 kwietnia 1942 roku zamówienie na 500 czołgów. W toku prac nad nowym projektem zmieniono ukształtowanie płyt pancernych, które pochylono pod znacznym kątem (chociaż pancerz był dalej nitowany), zrezygnowano z kadłubowych karabinów maszynowych, haubicę kalibru 75 mm zastąpioną armatą przeciwpancerną kalibru 75 mm i rozpoczęto… próby doprowadzenia silnika do stanu umożliwiającego eksploatację. Pierwsze próby jednostki napędowej kończyły się bowiem ciągłymi awariami.

    Na początku 1943 roku zaprezentowano kolejny prototyp czołgu, oznaczony już jako P40 (w sierpniu 1942 roku Włosi zrezygnowali z oznaczania masy pojazdu w nazwie). Pojazd ważył 26 ton, miał 5,8 m długości, 2,8 m szerokości i 2,5 m wysokości. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik diesla SPA 342 o mocy 330 KM, zapewniający prędkość do 40 km/h na drogach i do 25 km/h w terenie.

    P26/40
    P26/40

    Pancerz był nitowany z płyt walcowanych o grubości do 50 mm z przodu (wieża i kadłub) i 40 mm z boku i z tyłu (wieża i kadłub). Uzbrojenie składało się z jednej armaty L34 kalibru 75 mm oraz 1-2 karabinów maszynowych Breda 38 kalibru 8 mm. Załoga liczyła 4 ludzi.

    Pojazd pozytywnie przeszedł próby i w maju 1943 roku został skierowany do produkcji seryjnej. Pierwsze P40 ukończono już w sierpniu, ale z powodu problemów z silnikami nie przekazano ich do jednostek. Gdy we wrześniu Włochy skapitulowały, Niemcy rozbroili włoskie oddziały i przejęli ich uzbrojenie, w tym czekające na wysłanie do jednostek bojowych P40.

    P26/40
    P26/40

    Po przeprowadzeniu szybkich oględzin i prób Niemcy uznali, że czołgi nadają się do wprowadzenia do służby. Podjęto również decyzję o kontynuowano produkcji seryjnej. Ostatecznie do końca wojny wyprodukowano 101 czołgów P40, ale tylko około 50 otrzymało silniki. Pozostałe pojazdy z powodu braku napędu wykorzystywano jako stacjonarne punkty artyleryjskie.

    Większość P40 (29 egzemplarzy) zostało wysłanych do jednostek Ordungspolizei, zajmujących się zwalczaniem partyzantów. Około 14 pojazdów trafił odo jednostek Waffen-SS a 5 do jednostek Wehrmachtu. Jeden czołg we wrześniu został wysłany do Niemiec, gdzie zaprezentowano go Hitlerowi (razem z makietą niszczyciela czołgów Jagdtiger). Pojazd prawdopodobnie pozostał w Niemczech do końca wojny i możliwe, że wziął udział w walkach z Rosjanami.

    P26/40 (w tle makieta Jagdtigera) podczas prezentacji w Niemczech
    P26/40 (w tle makieta Jagdtigera) podczas prezentacji w Niemczech

    Wykorzystywane przez Niemców P40 spisywały się fatalnie. Trapione ciągłymi problemami z silnikami, dysponujące za słabym pancerzem i uzbrojeniem nie były w stanie nawiązać walki nawet z Shermanami. O ile w 1942 roku w Afryce czołgi te byłyby bardzo przydatne, w 1944 roku były już przestarzałe.

    Niespełnione marzenia

    W 1942 roku Włosi zbudowali na bazie podzespołów czołgów M15/42 i P26/40 działo samobieżne Semovente da 149/40. Pojazd uzbrojony był w haubicę Cannone da 194/40 modello 35 kalibru 149 mm i ważył 24 tony.  Pojazd miał 6,7 m długości, posiadał szczątkowe opancerzenie oraz napędzany był silnikiem SPA o mocy 185 lub 250 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 30 km/h na drogach i 15 km/h w terenie.

    Semovente da 149/40
    Semovente da 149/40

    W związku z pogarszającą się sytuacją na froncie, prace nad pojazdem oraz próby zostały spowolnione i ostatecznie przerwane. Jedyny zbudowany egzemplarz został przejęty przez Amerykanów i przetransportowany do USA. Następnie trafił do US Army Ordnance Museum w Aberdeen, a po jego likwidacji trafił do Fort Lee.

    Na przełomie 1942 i 1943 roku Włosi stworzyli również plany budowy dwóch kolejnych czołgów ciężkich – P43 i P43 bis, będących rozwinięciem konstrukcji P40. Pojazdy miały posiadać pancerz nawet grubości 80 mm, a P43 miał być uzbrojony w haubicę kalibru 105 mm a P43 bis w armatę kalibru 90 mm. Projektów nigdy nie zrealizowano.

    Semovente da 149/40
    Semovente da 149/40

    Do naszych czasów oprócz Semovente da 149/40 przetrwały dwa egzemplarze P40 – jeden bez silnika trafił do Museo Storica della Motorizzazione Militare w Rzymie, a drugi, w którym zamontowano nowy silnik, znalazł się w jednej z jednostek wojskowych w Lecce.

    P26/40
    P26/40
    P26/40
    P26/40
    P26/40
    P26/40
    P26/40
    P26/40
    P26/40
    P26/40
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułZatonięcie MF Estonia – największa powojenna katastrofa na Bałtyku
    Następny artykuł Poznań Motor Show 2017 – fotorelacja
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Monteriggioni – malownicze miasteczko w twierdzy

    20 czerwca 20222 Mins Read

    Kanadyjski samobieżny zestaw przeciwlotniczy Skink

    11 czerwca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.