SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read404 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read404 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read77 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read27 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read170 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read10 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Włoski czołg lekki L6/40 – „tankietka (nie)na sterydach”
    Artykuły

    Włoski czołg lekki L6/40 – „tankietka (nie)na sterydach”

    Michał BanachBy Michał Banach25 kwietnia 2020Updated:25 kwietnia 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Włoski czołg lekki L6/40 - "tankietka (nie)na sterydach"
    Włoski czołg lekki L6/40 - "tankietka (nie)na sterydach"
    Zaprojektowany z własnej inicjatywy przez zakłady Ansaldo czołg lekki Carro Armato L6/40 był następcą włoskich tankietek rodziny CV 35. W praktyce pojazd ten bardziej przypominał jednak nieznacznie ulepszoną tankietkę niż typowy czołg lekki.

    Geneza

    W latach 30. podstawowymi czołgami włoskiej armii były wiekowe Fiaty 3000 oraz tankietki rodziny CV 35. Pojazdy te nie miały większej wartości bojowej, ale armia nie prowadziła intensywnych prac nad pozyskaniem ich następcy. Zdając sobie sprawę z potencjalnego zapotrzebowania na taki pojazd, w zakładach Fiat Ansaldo rozpoczęto w 1936 roku prace nad lekkim czołgiem eksportowym, który miał pozwolić na zdobycie doświadczenia i funduszy na prace nad ambitniejszymi projektami.

    Czołg Lekki L6/40
    Czołg Lekki L6/40

    Czołg otrzymał oznaczenie fabryczne L6. Jego podwozie oparto o konstrukcję tankietki CV 3/35, natomiast uzbrojenie w postaci armaty kalibru 37 mm umieszczono w kadłubie. Pojazd nie wzbudził żadnego zainteresowania, w związku z czym konstruktorzy przystąpili do prac nad jego ulepszoną wersją w bardziej tradycyjnej konfiguracji. Tak powstał czołg lekki Fiat L6/40 znany pod wojskowym oznaczeniem Carro Armato L6/40.

    Czołg Lekki L6/40

    Zaprojektowany czołg był bardzo mały – zaledwie 3,8 m długości, 1,9 m szerokości i 2 m wysokości. Jego masa wynosiła 6,8 tony. Napęd zapewniał czterocylindrowy silnik SPA 18D o mocy 70 KM, zapewniający prędkość maksymalną 42 km/h i zasięg 200 km.

    Czołg Lekki L6/40
    Czołg Lekki L6/40

    Uzbrojenie czołgu składało się z działka Breda 35 kalibru 20 mm (z zapasem 296 pocisków) i karabinu maszynowego Breda 38 kalibru 8 mm (z zapasem 1560 naboi) umieszczonych w wieży. Broń obsługiwał dowódca. Pancerz czołgu miał grubość od 6 do 40 mm.

    Pojazd również nie zainteresował odbiorców zagranicznych, ale tym razem włoska armia podchwyciła temat i zaczęła badać czołg. Chociaż pierwszy prototyp ukończono w 1939 roku, próby trwały do… 1942 roku. Dopiero wtedy pierwsze czołgi tego typu zaczęły trafiać do jednostek liniowych w Afryce Północnej. W tym czasie pojazdy te były całkowicie przestarzałe i nadawały się jedynie do zadań rozpoznawczych.

    Czołg Lekki L6/40
    Czołg Lekki L6/40

    Mimo to skierowano je do służby liniowej, głównie z braku odpowiedniej ilości lepszych czołgów. Do 1944 roku, kiedy przerwano produkcję, powstały 283 wozy tego typu. W toku służby powstały dwie wersje specjalne – czołg dowodzenia z otwartą od góry wieżą i imitacją działa, oraz czołg-miotacz ognia, w którym zamiast działka umieszczono miotacz ognia z zapasem 200 litrów mieszanki zapalającej.

    Czołgi L6/40 nie odegrały znaczącej roli na froncie w Afryce, a te, które trafiły na front wschodni stały się bardzo łatwym celem dla radzieckiej broni przeciwpancernej. Po kapitulacji Włoch, część czołgów trafiła w ręce niemieckiej armii, gdzie otrzymały nazwę PzKpfw L6(i). Kilka pojazdów trafiło na teren Jugosławii, gdzie wykorzystywano je do walki z partyzantami. Pojedyncze egzemplarze tych czołgów wpadły w ręce partyzantów, którzy wykorzystywali je aż do końca wojny, po czym władze Jugosławii odsprzedały je… Włochom. Po powrocie do kraju używano ich w oddziałach milicji i odtwarzanej armii.

    Czołg Lekki L6/40
    Czołg Lekki L6/40

    Semovente da 47/32

    Na bazie podwozia czołgu L6/40 zbudowano na przełomie 1941 i 1942 roku działo samobieżne Semovente da 47/32 uzbrojone w działo kalibru 47 mm. Pojazd ten był o wiele bardziej użyteczny w walce z lżejszymi brytyjskimi czołgami niż L6/40. Zbudowano łącznie 282 pojazdy tego typu.

    Miały one 3,8 m długości, 1,9 m szerokości i 1,7 m wysokości. Napęd był taki sam jak w czołgu, a ze względu na podobną masę – 6,5 tony, zapewniał zbliżone osiągi. Uzbrojenie składało się z jednego działa Cannone da 47/32 kalibru 47 mm z zapasem 70 pocisków. Pojazd ten miał trzyosobową załogę.

    Wykorzystywano je głównie w Afryce Północnej, a po kapitulacji Włoch, przejęte przez Niemców egzemplarze trafiły m.in. do Jugosławii.

    Semovente da 47/32
    Semovente da 47/32
    Czołg Lekki L6/40
    Czołg Lekki L6/40
    Czołg Lekki L6/40
    Czołg Lekki L6/40
    Czołg Lekki L6/40 (fot. mil.ru/Wikimedia Commons)
    Czołg Lekki L6/40 (fot. mil.ru/Wikimedia Commons)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleMelkus RS 1000 – (super)samochód z NRD
    Next Article Tajemnica ucieczki z Alcatraz – czy zbiegowie jednak przeżyli? – film
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 marca 20239 Mins Read404 Views

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    By Michał Banach0
    25 marca 20238 Mins Read2K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    15 marca 20232 Mins Read3K Views

    Zapomniany karabin Cei-Rigotti

    By Michał Banach0
    14 marca 20233 Mins Read3K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    12 grudnia 20202 Mins Read18 Views

    Focke-Wulf Fw 159 – nietypowy rywal Messerschmitta Bf 109

    Podstawowym niemieckim myśliwcem podczas II wojny światowej był Messerschmitt Bf 109. Zanim jednak maszyna ta…

    Artykuły
    4 kwietnia 20213 Mins Read49 Views

    Wagony spalinowe SD80 – z ziemi włoskiej do Polski

    Mając w pamięci sukces jaki osiągnęły Luxtorpedy w latach 30., władze PKP postanowiły po II…

    Artykuły
    7 kwietnia 20219 Mins Read9 Views

    Okręty typu E – woły robocze floty podwodnej Royal Navy podczas I wojny światowej

    Royal Navy długo wzbraniała się przed wprowadzeniem do służby okrętów podwodnych, uznając je za niehumanitarne.…

    Artykuły
    14 sierpnia 20172 Mins Read193 Views

    Rover JET1 – pierwszy samochód z turbiną gazową

    W 1950 roku brytyjska firma Rover zaprezentowała niepozorny samochód – Rover JET1. Na pierwszy rzut…

    Artykuły
    15 listopada 20183 Mins Read87 Views

    Audyt śledczy – na czym polega audyt dochodzeniowy?

    Prowadzenie własnego biznesu daje wiele możliwości zarówno samym przedsiębiorcom, jak i osobom zatrudnionym w firmie.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.