SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Renault FT – pierwszy „nowoczesny czołg”
    Renault FT - pierwszy "nowoczesny czołg"
    Renault FT - pierwszy "nowoczesny czołg"
    Artykuły

    Renault FT – pierwszy „nowoczesny czołg”

    Michał BanachBy Michał Banach16 kwietnia 2020Brak komentarzy7 Mins Read
    Chociaż to Brytyjczycy stworzyli pierwsze czołgi, Francuzi zapisali się w historii jako twórcy pierwszego „nowoczesnego” czołgu, którego układ konstrukcyjny stał się standardem projektowania czołgów utrzymywanym do dnia dzisiejszego. Czołgiem tym był niewielki, dwuosobowy czołg lekki Renault FT.

    Geneza

    Ojcem francuskich wojsk pancernych był płk Jean Baptiste Estienne. Na początku 1915 roku próbował on nawiązać współpracę z zakładami Renault, zlecającym im opracowanie pierwszego francuskiego czołgu. Louis Renault odmówił jednak udziału w projekcie, tłumacząc się brakiem mocy przerobowych.

    Renault FT
    Renault FT

    W związku z tym Estienne nawiązał współpracę z firmą Schneider, która wcieliła jego projekt w życie. Gdy produkcja czołgów Schneider CA1 szła już pełną parą, Estienne ponownie zwrócił się do zakładów Renault z pomysłem zaprojektowania małego, lekkiego czołgu, który powinien być tani i łatwy w produkcji. Spotkanie w tej sprawie między pułkownikiem a Louisem Renault miało miejsce 16 lipca 1916 roku.

    Istnieją dwie wersje tej historii. Według pierwszej, Estienne po zapoznaniu się w czerwcu 1916 roku z brytyjskimi czołgami uznał, że należy rozpocząć prace nad lżejszym czołgiem, który w praktyce miał być ruchomym gniazdem karabinu maszynowego i następnie namówił francuskiego przemysłowca, który zgodził się rozpocząć prace nad czołgiem. Druga wersja, sugeruje, że już 21 grudnia 1915 roku w zakładach Renault rozpoczęto prace nad lekkim bojowym pojazdem gąsienicowym, który zyskał właściwą formę po zmodyfikowaniu projektu według wytycznych pułkownika Estienne.

    Renault FT
    Renault FT

    Narodziny „nowoczesnego ” czołgu

    Niezależnie od genezy prac, pierwsze konkrety na temat czołgu Renault pojawiły się już w listopadzie 1916 roku. Estienne przekazał swoją pozytywną opinię o pojeździe głównodowodzącemu francuskiej armii, generałowi Joffre. Ten poparł projekt i zalecił zamówienie150 czołgów, a później kolejnego 1000, jak tylko prototyp zostanie sprawdzony.

    Wkrótce plany te uległy jednak zmianie, ponieważ wielu oficerów francuskiej armii krytycznie patrzyło na czołgi, a generał Nivelle, który zastąpił Joffre’a na stanowisku głównodowodzącego zawiesił zamówienia na nowe czołgi. Dopiero kolejna zmiana głównodowodzącego, którym został generał Pétain przyniosła pozytywne zmiany dla wprowadzenia czołgu Renault do służby.

    Renault FT
    Renault FT

    Niezależnie od politycznych przepychanek, w zakładach Renault kontynuowano prace nad nowatorskim czołgiem lekkim. Konstruktorzy zgodnie z zaleceniami Estienne zaprojektowali mały, dwuosobowy czołg, w którym uzbrojenie umieszczono w małej obrotowej wieży zapewniającej możliwość prowadzenia ognia w zakresie 360°.

    Podczas prac nad czołgiem wielokrotnie modyfikowano założenia. W 1917 roku dołożono do nich potrzebę zainstalowania w wieży krótkolufowego działka kalibru 37 mm zamiast karabinu maszynowego. W efekcie końcowym powstał czołg o długości 5 m, szerokości 1,7 m i wysokości 2,1 m, ważący 6,5 tony (waga została narzucona przez konstruktorów, którzy obawiali się, że dostępne silniki nie będą w stanie zapewnić odpowiednich osiągów cięższemu pojazdowi). Napęd zapewniał czterocylindrowy silnik o pojemności 4,5 litra i mocy 39 KM. Zapewniał on zawrotną prędkość 7,7 km/h i zasięg około 35-60 km. Zapas 95 litrów paliwa starczał maksymalnie na 8 godzin pracy silnika.

    Renault FT
    Renault FT

    Uzbrojenie umieszczono w jednoosobowej, obracanej ręcznie wieżyczce. W podstawowej wersji był to karabin maszynowy Hotchkiss kalibru 8 mm, natomiast w drugiej wersji zainstalowano armatę Puteaux SA 1918 kalibru 37 mm. W toku dalszych prac pojawiły się pomysły instalowania innych rodzajów uzbrojenia, w tym lekkich haubic kalibru 75 mm. Inną modyfikacją, którą wprowadzono stosunkowo szybko była zmiana kształtu wieży z odlewanej na nitowaną.

    Czołg posiadał pancerz grubości od 8 do 22 mm. Wnętrze kadłuba podzielono na przedział kierowania z przodu (kierowca wchodził do czołgu przez duże drzwi będące w praktyce przednią płytą pancerną), bojowy w środku, gdzie umieszczono zapasową amunicję, oraz silnikowy z tyłu. Dodatkowo aby ułatwić pokonywanie rowów zainstalowano specjalny ogon z tyłu. Taki podział wnętrza kadłuba stał się następnie standardem dla większości projektowanych czołgów.

    Renault FT
    Renault FT

    Eksploatacja i dalszy rozwój

    Do końca 1917 roku zbudowano zaledwie 84 czołgi, które otrzymały oznaczenie Renault FT (często błędnie czołgi te nazywa się Renault FT-17, jednak nazwa ta powstała po wojnie i nigdy nie była oficjalnie stosowana). Aby przyśpieszyć produkcję, kontrakt na budowę czołgów rozdzielono między inne zakłady. Ostatecznie pierwotne zamówienie z czasów wojny opiewało na 3530 czołgów, z których 1850 miało powstać w zakładach Renault, 800 w Berliet, 600 w SOMUA a 280 w Delaunay-Belleville. W 1918 roku zamówienie powiększono jednak do aż 7820 czołgów (sci!).

    Do zakończenia wojny wyprodukowano „tylko” 2697 czołgów, a całkowita produkcja zamknęła się w liczbie 3728 czołgów wszystkich wersji. Pierwsze jednostki wyposażone w Renault FT trafiły na front już w maju 1918 roku. Czołgi szybko pokazały swoje możliwości bojowe i zyskały popularność wśród żołnierzy, głównie ze względu na swoje uzbrojenie i możliwości terenowe. Pojazdy te wykorzystywano w bardzo wielu operacjach podczas działań w 1918 roku.

    Renault FT
    Renault FT

    Czołgi FT wprowadzono również na uzbrojenie amerykańskiej armii, która określiła swoje zapotrzebowanie na aż 4400 wozów. Ze względu na brak mocy produkcyjnych, Francuzi przekazali Amerykanom licencję na produkcję czołgów w USA. Tak powstał czołg lekki (Ford) M1917, różniący się od francuskich pojazdów szczegółami technicznymi. Ostatecznie zbudowano 950 czołgów tego typu.

    Już podczas produkcji zaczęły powstawać wersje specjalistyczne Renault FT. Oprócz wersji uzbrojonej w karabin maszynowy lub działko kalibru 37 mm, zaprojektowano wersję uzbrojoną w haubicę kalibru 75 mm. Zbudowano 40 wozów tego typu. Kolejnym wariantem był czołg Renault FT TSF, czyli czołg dowodzenia pozbawiony uzbrojenia, w którym zainstalowano radiostację. Powstało około 100 czołgów tego typu (z 300 zamówionych). Po I wojnie światowej część wozów zmodernizowano instalując karabin maszynowy kalibru 7,5 mm.

    Zniszczone czołgi Renault FT. Ich wartość bojowa w 1939 roku była zerowa
    Zniszczone czołgi Renault FT. Ich wartość bojowa w 1939 roku była zerowa

    Eksploatacja po I wojnie światowej

    Wraz z końcem wojny Francja została z olbrzymią ilością czołgów, które nie do końca były już potrzebne. W związku z tym wiele z nich zaczęto sprzedawać zagranicznym odbiorcom. Czołgi Renault FT szybko trafiły do praktycznie większości armii na świecie, gdzie stały się podstawą do stworzenia wojsk pancernych. Niektóre kraje podjęły się nawet produkcji kopii francuskich czołgów.

    W ZSRR zbudowano 17 czołgów będących bezpośrednią kopią Renault FT, a następnie zbudowano czołg lekki T-18/MS-1, będący ich rozwinięciem. Włosi zaprojektowali natomiast czołg lekki FIAT 3000, będący lokalną wersją rozwojową. Również w Polsce podjęto produkcję czołgów w oparciu o francuskie projekty, ale w tzw. wersji żelaznej. Czołgi te miały służyć jedynie do zadań szkoleniowych, w związku z czym nie musiały posiadać opancerzenia.

    Zdobyty polski czołg Renault FT z czasów I wojny światowej (fot. Hugo Jaeger)
    Zdobyty polski czołg Renault FT z czasów I wojny światowej (fot. Hugo Jaeger)

    Doświadczenia z eksploatacji czołgów Renault FT pozwoliły również na zbudowanie wielu innych, bardziej dopracowanych konstrukcji, które chociaż nie wywodziły się bezpośrednio z projektu francuskiego pojazdu, nawiązywały do niego układem konstrukcji.

    Czołgi Renault FT chociaż były bardzo rewolucyjne, szybko stały się przestarzałe. Powolne, słabo uzbrojone i trudne w modernizacji zaczęły ustępować nowszym konstrukcjom. Mimo to wykorzystywano je aż do II wojny światowej w praktycznie wszystkich konfliktach zbrojnych. Sami Francuzi posiadali w linii ponad 1000 czołgów tego typu w 1940 roku. W pozostałych krajach, które zachowały czołgi tego typu w służbie wykorzystywano je raczej bez większych rezultatów w pierwszych działaniach wojennych.

    Renault FT
    Renault FT

    Niektóre egzemplarze przetrwały aż do końca wojny. Niemcy wykorzystali zdobyczne wozy do zwalczania partyzantów oraz walk o Paryż w 1944 roku. Ze względu na duże zużycie i słabe osiągi nie stanowiły one jednak wartościowego sprzętu bojowego.

    Do naszych czasów przetrwało łącznie według różnych danych 41 czołgów w wersji FT, trzy FT TSF, dwa rosyjskie czołgi oraz 20 amerykańskich M1917. Można je spotkać w różnych muzeach na całym świecie.

    Czołg lekki FT-17 w trakcie prób
    Czołg lekki FT-17 w trakcie prób

    Podsumowanie

    Czołg lekki Renault FT był rewolucyjnym pojazdem. Zastosowanie obrotowej wieży sprawiło, że załoga mogła o wiele skuteczniej prowadzić ostrzał. Również kompaktowa konstrukcja i łatwość produkcji sprawiły, że czołgi te szybko zyskały popularność.

    Dzięki uniwersalnej konstrukcji Renault FT zyskał popularność dosłownie na całym świecie. Doświadczenia z eksploatacji tych czołgów pozwoliły wielu armiom na stworzenie podstaw do budowy własnych sił pancernych oraz projektowania nowych czołgów. Francuski czołg stał się w pewnym sensie ofiarą własnego sukcesu, ponieważ szybko stał się przestarzały, zwłaszcza patrząc na zaprojektowanie bezpośrednio w oparciu o niego nowe czołgi – jak np. T-18 albo FIAT 3000.

    Ciekawe zdjęcie obrazujące rozmiary Fiata 2000 (po prawej). Od lewej widać Fiata 3000, Renault FT i Schneider CA1
    Ciekawe zdjęcie obrazujące rozmiary Fiata 2000 (po prawej). Od lewej widać Fiata 3000, Renault FT i Schneider CA1

    Mimo to pojazd ten zapisał się w historii jako pierwszy „nowoczesny” czołg, a zastosowany w nim układ konstrukcji stał się standardem utrzymywanym do dnia dzisiejszego w większości czołgów na świecie i nic nie sugeruje, żeby uległo to zmianie.

    M1917 Light Tank
    M1917 Light Tank
    Rodzina w komplecie. Od lewej Ford 3-ton M1918, Ford 6-ton M1917 i Mark VIII Liberty
    Rodzina w komplecie. Od lewej Ford 3-ton M1918, Ford 6-ton M1917 i Mark VIII Liberty

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleYavuz Sultan Selim (SMS Goeben) – najstarszy krążownik liniowy
    Next Article Brytyjskie podwodne krążowniki – okręty podwodne typu M
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.