SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » MS-1 – pierwszy radziecki czołg
    MS-1 - pierwszy radziecki czołg
    MS-1 - pierwszy radziecki czołg
    Artykuły

    MS-1 – pierwszy radziecki czołg

    Michał BanachBy Michał Banach20 lutego 20174 komentarze4 Mins Read
    Czołg lekki MS-1/T-18 był pierwszym radzieckim czołgiem zaprojektowanym od podstaw w tym kraju i wprowadzonym do produkcji seryjnej. W latach 1927-1931 zbudowano około 960 pojazdów tego typu. Chociaż ich konstrukcja nie należała do najlepszych, zdobyte podczas ich produkcji doświadczenie pozwoliło na szybkie rozwinięcie przemysłu czołgowego w ZSRR.

    Geneza

    Podczas I wojny światowej w targanej wewnętrznymi kryzysami Rosji nie prowadzono prac nad czołgami (poza dziwacznym pojazdem o nazwie Car tank lub Tank Lebiedenki, który bynajmniej czołgu nie przypominał), produkując jedynie nieliczne samochody pancerne.

    MS-1 (T-18)
    MS-1 (T-18)

    Z pierwszymi czołgami Rosjanie zetknęli się podczas wojny domowej, gdy do Rosji przybyły oddziały Francuskie i Brytyjskie, wyposażone w nieliczne czołgi typu FT-17 i Mark IV. Sporo pojazdów tego typu wpadło w ręce bolszewików, którzy przejęli kontrolę nad krajem. O ile Mark IV nie zyskał zainteresowania nowych władz, tak FT-17 został dokładnie skopiowany i wprowadzony do produkcji seryjnej.

    Kopia francuskiego czołgu nie była jednak najlepszym pojazdem. Pośpiech w trakcie tworzenia dokumentacji sprawił, że poszczególne podzespoły były źle zaprojektowane a wiele mechanizmów było bardzo awaryjnych. W związku z tym na początku lat 20-tych w ZSRR praktycznie nie wykorzystywano czołgów.

    W 1924 roku dowództwo wojsk lądowych zdało sobie sprawę z potrzeby posiadania czołgów własnej konstrukcji. Po przeanalizowaniu dostępnych na rynku pojazdów, konstruktorzy z zakładów Bolszewik uznali, że najbardziej perspektywicznym jest włoski czołg lekki Fiat 3000, będący znacznie zmodyfikowaną odmianą francuskiego FT-17.

    MS-1 (T-18)
    MS-1 (T-18)

    Uznano, że radziecki czołg powinien opierać się konstrukcją właśnie na tym pojeździe. Rozpoczęto prace nad pojazdem, który otrzymał oznaczenie T-16. Był to niewielki, dwuosobowy czołg, dysponujący takim samym układem konstrukcyjnym jak włoski Fiat i francuski FT-17. Pojazd ukończono w marcu 1927 roku, ale po serii prób uznano, że wymaga przebudowy z powodu źle zaprojektowanego podwozia. Po wprowadzeniu zmian zaprezentowano nowy pojazd, który otrzymał oznaczenie T-18.

    Czołg lekki MS-1/T-18

    Produkcję czołgów T-18 przemianowanych później na MS-1 rozpoczęto na początku 1928 roku. Czołg miał 3,4 m długości oraz specjalny ogon do pokonywania przeszkód terenowych, który wydłużał kadłub do 4,4 m, masę około 6 ton i wyposażony był w czterocylindrowy, 35-konny silnik zapewniający prędkość około 17 km/h i zasięg…. 50 km. Uzbrojenie składało się z krótkolufowej armaty kalibru 37 mm, będącej kopią francuskiej armaty zastosowanej w FT-17. Dodatkowo w wieży umieszczono 2 karabiny maszynowe Fiodorow kalibru 6,5 mm, co było znaczącą nowością w porównaniu do czołgów z I wojny światowej.

    MS-1 (T-18)
    MS-1 (T-18)

    Produkcja seryjna początkowo szła bardzo powoli i do końca 1928 roku zakończyła się na 108 pojazdach. W 1929 roku zbudowano kolejnych 317 pojazdów, kiedy produkcję rozłożono na dwie fabryki. Równocześnie przeprojektowano nieznacznie pojazd, dzięki czemu uzyskano więcej miejsca w środku na amunicję. W 1930 roku rozpoczęto produkcję kolejnej wersji czołgu, w której zamontowano mocniejszy, 45-konny silnik, a karabiny maszynowe Fiodorowa zamieniono na karabiny DT kalibru 7,62 mm. Dzięki nowemu silnikowi prędkość maksymalna wzrosła do 22 km/h. Łącznie zbudowano 535 pojazdów w tej wersji.

    Ostatecznie produkcję zakończono w 1931 roku po wyprodukowaniu 962 wozów. Pojazdy trafiły na wyposażenie tworzonych jednostek pancernych, ale bardzo szybko zaczęto je przenosić do rezerwy, ponieważ dzięki zdobytemu podczas prac projektowych doświadczeniu, finalizowano prace nad nowymi radzieckimi czołgami typu T-26.

    MS-1 (T-18)
    MS-1 (T-18)

    MS-1 tylko raz wzięły udział w walkach – w 1929 roku kilka pojazdów trafiło do Mandżurii, gdzie starły się z oddziałami chińskimi. Po wycofaniu z eksploatacji, MS-1 trafiły do rezerwy i do oddziałów szkoleniowych. Niektóre pojazdy przebudowano do wersji specjalistycznych i prototypów, min. działa samobieżnego SU-18. Co ciekawe, w 1938 roku na stanie radzieckiej armii znajdowało się około 862 MS-1. Ich stan techniczny był jednak bardzo zły, w związku z czym podjęto decyzję o wykorzystaniu części z nich do wzmocnienia fortyfikacji.

    Pozbawione podwozia pojazdy wkopywano w ziemię, tworząc stanowiska ogniowe. Kilka wozów zmodernizowano, montując nowe armaty kalibru 45 mm. Nie wiadomo, czy MS-1 w tej roli wzięły udział w walkach – brakuje konkretnych informacji na ten temat. Podobno ostatnie stanowiska ogniowe stworzone z tych pojazdów zlikwidowano w… latach 50-tych.

    MS-1 (T-18) z działem kalibru 45 mm i bez podwozia w jednym z muzeów w Rosji
    MS-1 (T-18) z działem kalibru 45 mm i bez podwozia w jednym z muzeów w Rosji

    Początek długiej drogi

    MS-1 nie był zbyt udanym pojazdem, ale na tle czołgów, które powstały bezpośrednio po I wojnie światowej był całkiem udaną konstrukcją. W latach 30-tych był jednak totalnie przestarzały, a podczas II wojny światowej prezentował zerową wartość bojową.

    Mimo to pojazdy te był źródłem olbrzymiego doświadczenia dla rozwijającego się radzieckiego przemysłu czołgowego. Prace nad tymi czołgami pozwoliły na opracowanie nowych pojazdów, takich jak np. T-26 oparty na podwoziu Vickersa. W latach 30-tych próbowano modernizować MS-1 i tworzyć na ich podstawie nowe czołgi, ale ostatecznie wszystkie te projekty porzucono na rzecz zupełnie nowych konstrukcji.

    Współcześnie w muzeach w Rosji znaleźć można kilka egzemplarzy MS-1 oraz kilka replik stworzonych współcześnie.

    MS-1 (T-18) współcześnie
    MS-1 (T-18) współcześnie
    MS-1 (T-18) współcześnie
    MS-1 (T-18) współcześnie
    MS-1 (T-18) współcześnie
    MS-1 (T-18) współcześnie
    MS-1 (T-18) współcześnie
    MS-1 (T-18) współcześnie

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNajlepsze efekty specjalne – Oscary 1927-2016 – film
    Next Article Zapomniany 200 Series Shinkansen – zdjęcie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.