SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Deutschland – transportowy okręt podwodny
    Deutschland - transportowy okręt podwodny
    Deutschland - transportowy okręt podwodny
    Artykuły

    Deutschland – transportowy okręt podwodny

    Michał BanachBy Michał Banach20 sierpnia 2015Updated:2 lutego 2016Brak komentarzy8 Mins Read
    I wojna światowa była pierwszym dużym konfliktem zbrojnym w którym okręty podwodne miały swój istotny udział w walkach. Chociaż to Niemcy aktywniej prowadzili wojnę podwodną, to państwa Ententy utworzyły skuteczną morską blokadę kontynentu. Chcąc ją przełamać, dowództwo niemieckiej floty zamówiło serię specjalnych podwodnych okrętów transportowych typu U 151. Najsłynniejszym z nich był Deutschland.

    Geneza

    Krótko po rozpoczęciu I wojny światowej floty Wielkiej Brytanii i Francji ze względu na swoją znaczną wielkość, utworzyły trudną do pokonania morską blokadę kontynentu europejskiego. Żadne statki handlowe zmierzające do Niemiec nie mogły dotrzeć do celu. Blokada ta znacząco osłabiła niemiecką gospodarkę, która wiele surowców importowała spoza kontynentu.

    Deutschland podczas budowy
    Deutschland podczas budowy

    Rosnące problemy sprawiły, że pod koniec 1915 roku niemiecki przedsiębiorca, Alfred Lohmann zamówił dwa specjalne, nieuzbrojone towarowe okręty podwodne. Jednostki te miały przełamać blokadę morską i dotrzeć do jeszcze neutralnych wówczas portów w USA, skąd miały przywozić potrzebne surowce.

    Okręty podwodne typu U 151

    Budowę okrętów zlecono specjalnie powołanemu do tego przedsiębiorstwu – Deutsche Ozean-Reederel GmbH. Była to prywatna firma, której udziałowcami były firma żeglugowa Norddeutscher Lloyd i Deutsche Bank. Budowę okrętów prowadzono w stoczni w Kilonii.

    Łącznie zamówiono 8 jednostek, z których 6 zbudowano ostatecznie jako podwodne krążowniki (U-kreuzers), a jedynie dwa ukończono jako okręty transportowe.

    Deutschland podczas budowy
    Deutschland podczas budowy

    Wersje bojowe miały wyporność nawodną 1512 ton, a podwodną 1875 ton i miały 62 metry długości. Wyposażono je w dwa silniki diesla o mocy 400 KM każdy i dwa silniki elektryczne o mocy 400 KM każdy. Napęd przenoszony był na dwie śruby, a prędkość maksymalna wynosiła 12,4 węzła na powierzchni i 5,2 węzła pod wodą.

    Zasięg wynosił 46 000 km, przy zachowaniu prędkości ekonomicznej na powierzchni. Zasięg podwodny wynosił 120 km. Maksymalna głębokość zanurzenia wynosiła 50 metrów. Załogę stanowiło 56 marynarzy i oficerów. Uzbrojenie okrętów składało się z dwóch armat kalibru 150 mm z zapasem aż 1672 pocisków i dwóch armat kalibru 88 mm z zapasem 764 pocisków umieszczonych na pokładzie i dwóch wyrzutni torped kalibru 500 mm z zapasem 18 torped.

    U-151
    U-151

    Bremen – jednostka siostrzana okrętu Deutschland. Od samego początku budowany w roli okrętu transportowego. Okręt zatonął podczas swojego pierwszego rejsu we wrześniu 1916 roku w nieznanych okolicznościach. Dowódcą okrętu był Karl Schwartzkopf.

    U-151 – zamówiony 29 listopada 1916 roku. Zwodowany 4 kwietnia 1917 roku, wprowadzony do eksploatacji 21 lipca 1917 roku. Wziął udział w czterech patrolach, zatapiając 37 statków o łącznym tonażu 89 759 BRT. Po zakończeniu wojny przejęty przez Francję i zatopiony jako okręt-cel 7 czerwca 1921 roku.

    U-152 – zamówiony 29 listopada 1916 roku, zwodowany 20 maja 1917 roku, wprowadzony do eksploatacji 17 października 1917 roku. Wziął udział w dwóch patrolach, zatapiając 19 statków o łącznym tonażu 37 505 BRT. Po zakończeniu wojny przekazany Wielkiej Brytanii i zatopiony przez Royal Navy w lipcu 1921 roku.

    U-153 – zamówiony 29 listopada 1916 roku, zwodowany 19 lipca 1917 roku, wprowadzony do eksploatacji 17 listopada 1917 roku.  Okręt wziął udział w jednym patrolu, zatapiając 4 statki o łącznym tonażu 12 742 BRT. Los okrętu po zakończeniu wojny nieznany.

    U-155
    U-155

    U-154 – zamówiony 29 listopada 1916 roku, zwodowany 10 września 1917 roku, wprowadzony do eksploatacji 12 grudnia 1917 roku. Podczas rejsów zatopił 5 statków o łącznym tonażu 8132 BRT. Zatopiony przez torpedę 11 maja 1918 roku na Atlantyku. Cała załoga zginęła.

    U-156 – zamówiony 29 listopada 1916 roku, zwodowany 17 kwietnia 1917 roku, wprowadzony do eksploatacji 28 sierpnia 1917 roku. Wziął udział w dwóch patrolach, zatapiając 45 statków o łącznym tonażu 64 151 BRT. Zatonął 25 września 1918 roku, prawdopodobnie w wyniku eksplozji miny morskiej.

    U-157– zamówiony 29 listopada 1916 roku, zwodowany 23 maja 1917, wprowadzony do eksploatacji 22 września 1917 roku. Podczas patroli zatopił 15 statków o łącznym tonażu 15 905 BRT. Internowany w Norwegii 11 listopada 1918 roku, przekazany następnie Francji i rozebrany w Breście w 1921 roku.

    Deutschland
    Deutschland

    Related

    1 2 3
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTizona – kompaktowy zestaw od Tesoro
    Next Article Al-Dżuna – miasto znikąd – zdjęcia
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.