SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Dagen H – szalony dzień na szwedzkich drogach
    3 września 1967 roku - Dagen H
    3 września 1967 roku - Dagen H
    Artykuły

    Dagen H – szalony dzień na szwedzkich drogach

    Michał BanachBy Michał Banach17 września 2015Updated:3 września 2017Brak komentarzy3 Mins Read
    Przez wiele lat w Szwecji podobnie jak w wielu innych krajach na całym świecie stosowano ruch lewostronny. Pod koniec lat 20. ubiegłego stulecia władze zaczęły zastanawiać się jednak nad zmianą organizacji ruchu na prawostronny, taki sam jak w innych sąsiednich krajach. Udało się to dopiero 3 września 1967 roku. Dzień ten nazwano Dagen H.

    Zmiana organizacji ruchu podyktowana była chęcią ujednolicenia tak podstawowych kwestii między państwami skandynawskimi jak ruch uliczny. Niestety olbrzymi opór społeczny sprawiał, że przez wiele lat nie było odpowiedniej atmosfery do tego typu zmian.

    Sztokholm jeszcze przed zmianą ruchu w latach 30.
    Sztokholm jeszcze przed zmianą ruchu w latach 30.

    Dopiero 10 maja 1963 roku parlament przegłosował ustawę zmieniającą ruch z lewostronnego na prawostronny. Niestety przeprowadzenie stosowanych zmian było możliwe dopiero w 1967 roku. Przez te 4 lata trwała olbrzymia kampania informacyjna, przygotowująca szwedów do zmiany ruchu.

    Ostatecznie operację zmiany zasad ruchu zaplanowano na niedzielę 3 września 1967 roku na godzinę 5:00 rano. Wybór dnia podyktowany był mniejszym ruchem w weekendy, co miało ułatwić przejście. ałą operację nazwano Dagen H (Dzień H – litera H pochodzi od szwedzkiego słowa höger oznaczającego prawą stronę).

    3 września 1967 roku - Dagen H (fot. ScanPix Sweden)
    3 września 1967 roku – Dagen H (fot. ScanPix Sweden)

    Trwające wiele miesięcy prace przygotowawcze zakładały przygotowanie nowej sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych oraz wymalowanie nowych pasów. Większość z tych prac przeprowadzono na krótko przed 3 września. Wcześniej władze zakupiły około tysiąca nowych autobusów, przystosowanych do ruchu prawostronnego. Starsze „złe” autobusy częściowo zmodernizowano, jeśli była taka możliwość.

    Sądnego dnia, 3 września 1967 roku wprowadzono w godzinach od 1 do 5 rano ograniczenie w ruchu samochodowym w całym kraju. W Sztokholmie ograniczenie to wprowadzono wcześniej, ponieważ już w sobotę o godzinie 10.00, a nowe zasady w tym mieście miały wejść w niedzielę o 15.00. Powodem tych różnic był ogrom prac jakie należało wykonać w mieście w związku z zmianą organizacji ruchu.

    3 września 1967 roku - Dagen H
    3 września 1967 roku – Dagen H

    O godzinie 4.50 zgodnie z planem wszystkie samochody jakie znajdowały się na drogach musiały zmienić pas i zatrzymać się. Ponownie kierowcy mogli ruszyć dopiero o godzinie 5.00, ale już według nowych zasad.

    Chociaż operacja ta była wręcz szalonym pomysłem, wszystko przebiegło bez większych problemów. Doszło jedynie do około 130 wypadków, ale według dostępnych informacji było ich mniej niż w normalny dzień. Co ciekawe nikt tego dnia nie zginął na drodze. Wielu kierowców zrezygnowało bowiem z wyjazdów w okresie przejściowym. Cała operacja kosztowała władze 400 mln koron.

    3 września 1967 roku - Dagen H
    3 września 1967 roku – Dagen H
    3 września 1967 roku - Dagen H
    3 września 1967 roku – Dagen H
    3 września 1967 roku - Dagen H
    3 września 1967 roku – Dagen H
    3 września 1967 roku - Dagen H
    3 września 1967 roku – Dagen H

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNiemieckie celowniki noktowizyjne podczas II wojny światowej.
    Next Article Dornier Do Y – zapomniany jugosłowiański bombowiec
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Seversky P-35 – myśliwiec w cieniu legend

    4 listopada 20224 Mins Read

    Saab J35 Draken – pierwszy europejski myśliwiec naddźwiękowy

    25 października 20225 Mins Read

    Thulin E – pierwszy samolot zapomnianych zakładów AB Thulinverken

    20 sierpnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.