Zaprojektowany krótko po II wojnie światowej szwedzki myśliwiec Saab J29 Tunnan był pierwszym powojennym myśliwcem odrzutowym o skośnych skrzydłach oraz pierwszym szwedzkim samolotem odrzutowym zaprojektowanym od podstaw.

Geneza

W połowie lat 40. szwedzcy wojskowi zdali sobie sprawę z potrzeby wprowadzenia do uzbrojenia nowych samolotów bojowych o napędzie odrzutowym. Aby maksymalnie przyśpieszyć prace, początkowo zdecydowano się na wykorzystanie sprawdzonych myśliwców Saab 21 i wyposażenie ich w silniki odrzutowe. Równocześnie rozpoczęto prace projektowe nad kilkoma maszynami od początku projektowanymi pod silniki odrzutowe.

Saab J 21R
Saab J 21R

W październiku 1945 rozpoczęto prace nad dwiema maszynami w ramach projektów oznaczonych jako R 101 i R 1001. Projekt oznaczony jako R101 zakładał zbudowanie samolotu o podobnym kształcie do Lockheeda P-80 Shooting Star (z prostymi skrzydłami), jednak ostatecznie wybór padł na projekt R 1001 zakładający powstanie małego, pękatego samolotu z skośnymi skrzydłami.

Według dostępnych informacji, duży wpływ na wybór projektu miały dane na temat niemieckich samolotów odrzutowych z końca wojny, zwłaszcza Messerschmitta Me 262 i P.1101. Dokumenty te pozyskano częściowo od USA, a częściowo dzięki Fridowi Wänströmowi, pracującemu w zakładach SAABa, który w 1945 roku znalazł się w Szwajcarii i zdobył dokumenty od niemieckich inżynierów, którzy uciekli z Niemiec. Początkowo nowy myśliwiec miał być oparty o brytyjski silnik de Havilland Goblin, jednak w grudniu 1945 roku podjęto decyzję o zmianie jednostki napędowej na zupełnie nowy silnik de Havilland Ghost.

Saab J29 Tunnan (fot. Michał Banach)
Saab J29 Tunnan (fot. Michał Banach)

Jesienią 1946 roku dowództwo Szwedzkich Sił Powietrznych zamówiło trzy prototypy (ostatecznie zbudowano 4) oraz liczne makiety do prób w tunelach aerodynamicznych i na ziemi. W trakcie prac nad maszynami szwedzcy konstruktorzy musieli zmierzyć się z licznymi trudnościami, związanymi głównie z brakiem wiedzy na temat projektowania samolotów odrzutowych. Mimo to już 1 września 1948 roku (po około miesięcznym opóźnieniu) w powietrze wzbił się pierwszy prototyp myśliwca oznaczonego jako J29, a za sterami zasiadł Bob Moore. Ze względu na kształt kadłuba, otrzymał on nieoficjalną nazwę Flygande tunnan (pol. latająca beczka), a później oficjalnie przydomek Tunnan (pol. beczka).

Latająca beczka

Próby prototypów szły sprawnie, a samoloty otrzymywały pozytywne oceny od pilotów. Już pod koniec 1948 roku rozpoczęto prace nad maszynami seryjnymi, które oficjalnie weszły do służby w 1951 roku. Łącznie do 1956 roku zbudowano 661 maszyn w czterech podstawowych wersjach – J29A (224 maszyny – wersja podstawowa), J29B (332 maszyny, wersja z powiększonymi zbiornikami paliwa i zaczepami pod skrzydłami), S29C (76 maszyn, wersja rozpoznawcza), J29E (29 maszyn, ulepszona konstrukcja przystosowana do lotów z większą prędkością) i J29F (308 maszyn, będących przebudowanymi seryjnymi J29B i J29E, wyposażone w dopalacz, a w 1963 roku przystosowane do przenoszenia pocisków rakietowych AIM-9B Sidewinder – Rb 42).

Saab J29 Tunnan (fot. Michał Banach)
Saab J29 Tunnan (fot. Michał Banach)

Saab J29 Tunnan miał 10,2 m długości, 11 m rozpiętości skrzydeł oraz maksymalną masę startową 8375 kg. Napęd stanowił silnik Svenska Flygmotor RM2B, będący licencyjną wersją de Havilland Ghost. Zapewniał on prędkość maksymalną 1060 km/h oraz zasięg 1100 km. Uzbrojenie składało się z czterech działek kalibru 20 mm oraz niekierowanych rakiet powietrze-powietrze kalibru 75 mm, lub Rb 24 lub w wersji szturmowej rakiet przeciwpancernych kalibru 145 mm, odłamkowo-burzących 150 mm lub 180 mm. J29 miał bardzo dobre osiągi, jednak z powodu nietypowej konstrukcji i braku dedykowanej maszyny treningowej, w początkowym okresie eksploatacji dochodziło do wielu katastrof, w których zginęło łącznie aż 99 szwedzkich pilotów.

W latach 1961-1962 30 J29F zostało sprzedanych do Austrii (w dwóch partiach po 15 maszyn). Wykorzystywano je aż do 1972 roku. Również w 1961 roku pięć J29B wysłano do Kongo w ramach misji ONZ. W 1962 roku kolejne cztery J29B i dwa S29C również trafiły do Kongo. Zadaniem maszyn było prowadzenie misji rozpoznawczych oraz… atakowanie celów naziemnych w trakcie operacji przeciwko oddziałom Katangi. Myśliwce spisywały się bardzo dobrze i wykorzystywano je aż do zakończenia misji w 1964 roku. Ze względu na zużycie samolotów i wysoki koszt ich sprowadzenia do Szwecji, zniszczono je na miejscu.

Saab J29 Tunnan w Kongo
Saab J29 Tunnan w Kongo

W Szwecji, wraz z pojawieniem się nowszych maszyn, m.in J35 Draken, Tunnany zaczęto stopniowo wycofywać z służby. W maju 1967 roku wycofano wersje myśliwskie, a wiele maszyn przystosowano do holowania celów. Ostatecznie w sierpniu 1976 roku wszystkie Tunnany zostały wycofane z uzbrojenia szwedzkich sił powietrznych.

Podsumowanie

Do naszych czasów przetrwało kilkanaście J29 głównie w wersji F. Większość maszyn trafiła do muzeów. Jeden egzemplarz w stanie lotnym wykorzystywany jest przez grupę Swedish Air Force Historic Flight. Myśliwce J29 Tunnan były pierwszymi szwedzkimi samolotami o napędzie odrzutowym, projektowanymi od podstaw (Saab 21R powstał w wyniku przebudowy maszyny napędzanej silnikiem tłokowym).

Mimo braku doświadczenia w budowie samolotów odrzutowych, J29 okazał się udanym samolotem, który pozostawał w służbie przez 25 lat. Można spotkać się z opiniami, jakoby plany J29 zostały wykorzystane przez Rosjan do prac nad ich myśliwcami o napędzie odrzutowym. Nie ma jednak potwierdzenia tych informacji. Prawdopodobnie zbieżność wyglądu spowodowana jest wykorzystaniem w pracach nad wieloma ówczesnymi konstrukcjami doświadczeń niemieckich z prac nad P.1101.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.