SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Saab J29 Tunnan – latająca beczka
    Saab J29 Tunnan - latająca beczka
    Saab J29 Tunnan - latająca beczka
    Artykuły

    Saab J29 Tunnan – latająca beczka

    Michał BanachBy Michał Banach24 sierpnia 2018Updated:11 kwietnia 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Zaprojektowany krótko po II wojnie światowej szwedzki myśliwiec Saab J29 Tunnan był pierwszym powojennym myśliwcem odrzutowym o skośnych skrzydłach oraz pierwszym szwedzkim samolotem odrzutowym zaprojektowanym od podstaw.

    Geneza

    W połowie lat 40. szwedzcy wojskowi zdali sobie sprawę z potrzeby wprowadzenia do uzbrojenia nowych samolotów bojowych o napędzie odrzutowym. Aby maksymalnie przyśpieszyć prace, początkowo zdecydowano się na wykorzystanie sprawdzonych myśliwców Saab 21 i wyposażenie ich w silniki odrzutowe. Równocześnie rozpoczęto prace projektowe nad kilkoma maszynami od początku projektowanymi pod silniki odrzutowe.

    Saab 21R
    Saab 21R

    W październiku 1945 rozpoczęto prace nad dwiema maszynami w ramach projektów oznaczonych jako R101 i R 1001. Projekt oznaczony jako R101 zakładał zbudowanie samolotu o podobnym kształcie do Lockheeda P-80 Shooting Star (z prostymi skrzydłami), jednak ostatecznie wybór padł na projekt R 1001 zakładający powstanie małego, pękatego samolotu z skośnymi skrzydłami.

    Według dostępnych informacji, duży wpływ na wybór projektu miały pozyskane od Amerykanów dane na temat niemieckich samolotów odrzutowych z końca wojny, zwłaszcza Messerschmitta Me 262 i P.1101. Początkowo nowy myśliwiec miał być oparty o brytyjski silnik de Havilland Goblin, jednak w grudniu 1945 roku podjęto decyzję o zmianie jednostki napędowej na zupełnie nowy silnik de Havilland Ghost.

    Saab J29 Tunnan (fot. nieznany)
    Saab J29 Tunnan (fot. nieznany)

    Zamówiono cztery prototypy oraz liczne makiety do prób w tunelach aerodynamicznych i na ziemi. W trakcie prac nad maszynami szwedzcy konstruktorzy musieli zmierzyć się z licznymi trudnościami, związanymi głównie z brakiem wiedzy na temat projektowania samolotów odrzutowych. Mimo to już 1 września 1948 roku w powietrze wzbił się pierwszy prototyp myśliwca oznaczonego jako J29. Ze względu na kształt kadłuba, otrzymał on nieoficjalną nazwę Flygande tunnan (pol. latająca beczka), a później oficjalnie przydomek Tunnan (pol. beczka).

    Latająca beczka

    Próby prototypów szły sprawnie, a samoloty otrzymywały pozytywne oceny od pilotów. Już pod koniec 1948 roku rozpoczęto prace nad maszynami seryjnymi, które oficjalnie weszły do służby w 1951 roku. Łącznie do 1956 roku zbudowano 661 maszyn w czterech podstawowych wersjach – J29A (224 maszyny – wersja podstawowa), J29B (332 maszyny, wersja z powiększonymi zbiornikami paliwa i zaczepami pod skrzydłami), S29C (76 maszyn, wersja rozpoznawcza), J29E (29 maszyn, ulepszona konstrukcja przystosowana do lotów z większą prędkością) i J29F (308 maszyn, będących przebudowanymi seryjnymi J29B i J29E, wyposażone w dopalacz, a w 1963 roku przystosowane do przenoszenia pocisków rakietowych AIM-9B Sidewinder – Rb 42).

    Saab J29 Tunnan (fot. Michał Banach)
    Saab J29 Tunnan (fot. Michał Banach)

    Saab J29 Tunnan miał 10,2 m długości, 11 m rozpiętości skrzydeł oraz maksymalną masę startową 8375 kg. Napęd stanowił silnik Svenska Flygmotor RM2B, będący licencyjną wersją de Havilland Ghost. Zapewniał on prędkość maksymalną 1060 km/h oraz zasięg 1100 km. Uzbrojenie składało się z czterech działek kalibru 20 mm oraz niekierowanych rakiet powietrze-powietrze kalibru 75 mm, lub Rb 24 lub w wersji szturmowej rakiet przeciwpancernych kalibru 145 mm, odłamkowo-burzących 150 mm lub 180 mm. J29 miał bardzo dobre osiągi, jednak z powodu nietypowej konstrukcji i braku dedykowanej maszyny treningowej, w początkowym okresie eksploatacji dochodziło do wielu katastrof, w których zginęło łącznie aż 99 szwedzkich pilotów.

    W latach 1961-1962 30 J29F zostało sprzedanych do Austrii (w dwóch partiach po 15 maszyn). Wykorzystywano je aż do 1972 roku. Również w 1961 roku pięć J29B wysłano do Kongo w ramach misji ONZ. W 1962 roku kolejne cztery J29B i dwa S29C również trafiły do Kongo. Zadaniem maszyn było prowadzenie misji rozpoznawczych oraz… atakowanie celów naziemnych w trakcie operacji przeciwko oddziałom Katangi.

    Saab J29 Tunnan w Kongo
    Saab J29 Tunnan w Kongo

    Myśliwce spisywały się bardzo dobrze i wykorzystywano je aż do zakończenia misji w 1964 roku. Ze względu na zużycie samolotów i wysoki koszt ich sprowadzenia do Szwecji, zniszczono je na miejscu. Wraz z pojawieniem się nowszych maszyn, m.in J35 Draken, Tunnany zaczęto stopniowo wycofywać z służby. W maju 1967 roku wycofano wersje myśliwskie, a wiele maszyn przystosowano do holowania celów. Ostatecznie w sierpniu 1976 roku wszystkie Tunnany zostały wycofane z uzbrojenia szwedzkich sił powietrznych.

    Podsumowanie

    Do naszych czasów przetrwało kilkanaście J29 głównie w wersji F. Większość maszyn trafiła do muzeów. Jeden egzemplarz w stanie lotnym wykorzystywany jest przez grupę Swedish Air Force Historic Flight. Myśliwce J29 Tunnan były pierwszymi szwedzkimi samolotami o napędzie odrzutowym, projektowanymi od podstaw (Saab 21 powstał w wyniku przebudowy maszyny napędzanej silnikiem tłokowym).

    Mimo braku doświadczenia w budowie samolotów odrzutowych, J29 okazał się udanym samolotem, który pozostawał w służbie przez 25 lat. Można spotkać się z opiniami, jakoby plany J29 zostały wykorzystane przez Rosjan do prac nad ich myśliwcami o napędzie odrzutowym. Nie ma jednak potwierdzenia tych informacji. Prawdopodobnie zbieżność wyglądu spowodowana jest wykorzystaniem w pracach nad wieloma ówczesnymi konstrukcjami doświadczeń niemieckich z prac nad P.1101.

    Saab J29 Tunnan (fot. Michał Banach)
    Saab J29 Tunnan (fot. Michał Banach)
    Saab J29 Tunnan (fot. Michał Banach)
    Saab J29 Tunnan (fot. Michał Banach)
    Saab J29 Tunnan (fot. Michał Banach)
    Saab J29 Tunnan (fot. Michał Banach)
    Saab J29 Tunnan (fot. Michał Banach)
    Saab J29 Tunnan (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePortugalski pancernik Vasco da Gama
    Next Article Gdynia Aerobaltic 2018 – fotorelacja
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    15 stycznia 20233 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.