SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Saab 92 (1950) – początek legendy
    Saab 92 (1950) - początek legendy
    Saab 92 (1950) - początek legendy
    Artykuły

    Saab 92 (1950) – początek legendy

    Michał BanachBy Michał Banach17 sierpnia 2018Updated:21 sierpnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Koncern Saab początkowo specjalizował się w produkcji samolotów, jednak w latach 40. firma postanowiła wejść na rynek motoryzacyjny. Pierwszym seryjnie produkowanym samochodem koncernu był Saab 92, wyraźnie korzystający z lotniczego doświadczenia firmy.

    Firma SAAB powstała w 1937 roku i specjalizowała się w produkcji lotniczej. Wybuch II wojny światowej i zagrożenie wojną, które cały czas wisiało nad neutralną Szwecją sprawiły, że firma miała pełne olbrzymie pole do popisu. Po zakończeniu wojny sytuacja zaczęła jednak ulegać zmianie. Zapotrzebowanie na samoloty wojskowe zaczęło spadać, a dochodowość działalności nie była taka jak kiedyś.

    Saab 21, będący jednym z najlepszych konwencjonalnych myśliwców Saaba i Saab 92, będący pierwszym samochodem koncernu Saab
    Saab 21, będący jednym z najlepszych konwencjonalnych myśliwców Saaba i Saab 92, będący pierwszym samochodem koncernu Saab

    W związku z tym szefostwo firmy postanowiło wejść na nowy dla siebie rynek, jakim była produkcja samochodów. W 1947 roku utworzono Saab Automobile AB, a nieco wcześniej, w pełnej tajemnicy rozpoczęto prace nad prototypem pierwszego samochodu. Mając bogate doświadczenie w produkcji samolotów, zespół konstrukcyjny w skład którego wchodził Gunnar Lujunström oraz Sixten Sason starał się opracować oryginalny pod względem wyglądu samochód o bardzo dobrych właściwościach aerodynamicznych.

    Według założeń, nowy samochód miał być lekki i mały, a przede wszystkim tani zarówno w produkcji jak i utrzymaniu. Powstało kilka prototypów oznaczonych jako Saab 92001, 92002 i 92003, bardziej znanych jako Ursaab, które wykorzystywano do testów różnych rozwiązań. Po przejechaniu około 530 000 km uznano, że samochód spełnia oczekiwania i może trafić do produkcji.

    Ursaab
    Ursaab

    Prototyp zaprezentowano oficjalnie 10 czerwca 1947 roku, ale wersja seryjna oznaczona jako Saab 92 trafiła do produkcji dopiero 12 grudnia 1949 roku. Samochód 3,9 m długości, 1,6 m szerokości i 1,4 m wysokości, oraz ważył około 800 kg. Pod maską umieszczono niewielki dwucylindrowy silnik o pojemności 764 cm² i mocy 25 KM, pozwalający na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 105 km/h. Saab 92 posiadał trzybiegową, ręczną skrzynię biegów, dwudrzwiowe nadwozie typu fastback, a w pierwszej wersji oznaczonej jako Saab 92a bagażnik dostępny był tylko od wewnątrz.

    Początkowo samochody malowano tylko na kolor zielony, ponieważ jak głosi plotka, firma miała duże zapasy farb tego koloru z czasów wojny. Po wyprodukowaniu 14 828 egzemplarzy auta, do produkcji wprowadzono ulepszoną wersję, dysponującą nowym gaźnikiem, dzięki czemu moc silnika wzrosła do 28 KM. Zmieniono również kształt tylnej części nadwozia, dzięki czemu możliwe było zainstalowanie klapy bagażnika. Wraz z nowym modelem, oznaczonym jako Saab 92b do oferty wprowadzono również nowe kolory lakieru – szary, szaroniebieski, czarny i bordowy.

    Saab 92
    Saab 92
    Saab 92
    Saab 92

    Do 1956 roku wyprodukowano łącznie 20 128 egzemplarzy Saabów 92 w obu wersjach. Samochody te nie tylko trafiły na szwedzkie drogi, ale również na tory wyścigowe, gdzie odniosły kilka sukcesów w swoich kategoriach. Warto dodać, że od 1955 roku równolegle produkowano Saaba 93, będącego następcą modelu 92. Chociaż Saab 92 nie był najlepszym modelem firmy, wyróżniał się jakością i wytrzymałością, które stały się z czasem najważniejszymi cechami szwedzkiego koncernu.

    Saab 92
    Saab 92
    Saab 92
    Saab 92
    Saab 92
    Saab 92
    Saab 92
    Saab 92

    Źródło zdjęć: Saab

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZatonięcie Admirała Nachimowa (1986)
    Next Article Radziecki wielki niszczyciel Taszkient (1937)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    3 stycznia 20235 Mins Read

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    2 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.