SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read542 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read542 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Szwedzki myśliwiec Saab J 21
    Artykuły

    Szwedzki myśliwiec Saab J 21

    Michał BanachBy Michał Banach10 marca 2023Brak komentarzy7 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Szwedzki myśliwiec Saab 21
    Szwedzki myśliwiec Saab 21
    Mimo swojej neutralności podczas II wojny światowej, zarówno władze jak i dowództwo sił zbrojnych Szwecji zdawały sobie sprawę z ryzyka wciągnięcia kraju do wojny. W związku z tym po 1939 roku zintensyfikowano prace nad rozbudową sił powietrznych w oparciu najpierw o zagraniczne samoloty, a później rodzime. Tak narodził się Saab J 21.

    Geneza

    Szwedzkie siły powietrzne w latach 30. dysponowały głównie przestarzałymi samolotami dwupłatowymi o wątpliwych możliwościach bojowych (m.in. Gloster Gladiator). Dodatkowo wraz z zbliżającą się wojną, możliwości pozyskiwania nowocześniejszych maszyn były coraz mniejsze. Mimo to, gdy w 1939 roku wybuchła II wojna światowa, władze zachowującej Neutralność Szwecji postanowiły rozbudować swoją armię w pierwszej kolejności w oparciu o eksportowe uzbrojenie, a później rodzime. Wśród planowanych zakupów znalazły się samoloty myśliwskie.

    Seversky P-35 (fot. Alan Wilson)
    Seversky P-35 (fot. Alan Wilson)

    Do 1940 roku pozyskano włoskie dwupłatowe myśliwce Fiar CR.42bis Falco oraz amerykańskie myśliwce Republic EP-1. Następnie nabyto partię myśliwców Reggiane Re.2000. Wszystkie te maszyny miały jednak małe możliwości bojowe i szybko stały się przestarzałe.

    Równocześnie w utworzonych w 1937 roku zakładach Saab AB rozpoczęto prace studyjne nad własnym projektem myśliwca dla szwedzkich sił powietrznych. Rozważano wiele koncepcji i konstrukcji takiej maszyny. Jedną z najbardziej obiecujących była koncepcja samolotu z podwójnym ogonem i silnikiem w układzie pchającym. Wybór takiego układu konstrukcji podyktowany był chęcią umieszczenia całego uzbrojenia w jednym miejscu na nosie, co ułatwiało celowanie, oraz chęcią zapewnienia jak najlepszej widoczności do przodu dla pilota. Mimo zapotrzebowania na taki samolot, dopiero w 1941 roku prace nad nim ruszyły dalej.

    Saab J 21
    Saab J 21

    Saab J 21

    Zespół projektowy pod kierownictwem Frida Wanstroma rozpoczął prace nad nowym myśliwcem w 1941 roku w oparciu o wcześniejsze prace studyjne. Szybko na jaw wyszedł jednak istotny problem – w Szwecji nie było żadnych silników dysponujących odpowiednimi osiągami, które nadawałyby się do zainstalowania w nowej maszynie. W związku z tym prace nad myśliwcem Saab 21 szły powoli.

    Dopiero w 1943 roku Szwedzi nabyli niemieckie silniki Daimler-Benz DB 605B wraz z licencją na ich produkcję. Gdy tylko pierwsza partia nowych jednostek napędowych dotarła do Szwecji, dokończono prace nad pierwszymi 3 prototypami myśliwca Saab 21 (2 do prób w locie, jeden do prób statycznych).

    Saab J 21
    Saab J 21

    Oblot pierwszego prototypu miał miejsce 30 lipca 1943 roku, a za sterami zasiadł Claes Smith. Lot nie przebiegł bezproblemowo, ponieważ uszkodzeniu uległo podwozie samolotu – z powodu błędu pilota, ale mimo to maszyna wróciła bezpiecznie na lotnisko. Prace nad samolotem szły dalej, a konstruktorzy skupili się przede wszystkim na wyeliminowaniu wykrytych wad, czyli problemów z silnikami oraz z awaryjnym opuszczaniem samolotu przez pilota w trakcie lotu.

    Problemy z rozpoczęciem produkcji silników DB 605B sprawiły, że dopiero 1 grudnia 1945 roku pierwsze Saaby J 21 w wersji A-1 trafiły do jednostek bojowych. Niestety samoloty cały czas borykały się z problemami z silnikami, które nie miały odpowiedniej trwałości i szybko się przegrzewały. Wnioski z ich eksploatacji sprawiły, że opracowano nową wersję J 21A-2 z lepszą awioniką i zmienionym uzbrojeniem. Samoloty te zaczęto dostarczać do jednostek od 1946 roku. Równocześnie opracowano wersję szturmową, przystosowaną do atakowania celów na ziemi – J 21A-3. Wyposażono ją w celowniki do zrzutu bomb oraz pylony pod skrzydłami pozwalające na przenoszenie bomb i rakiet. Łącznie zbudowano 54 samoloty w wersji A-1, ale wszystkie wycofano w 1949 roku. W wersji A-2 zbudowano 124 samoloty w dwóch partiach i eksploatowano je do 1953-1954 roku. Wersja A-3 powstała w 132 egzemplarzach.

    Szwedzki P-51 Mustang - maszyny te nosiły w tym kraju oznaczanie J 26 (fot. Gunnar Fahlberg/Per Jangius)
    Szwedzki P-51 Mustang – maszyny te nosiły w tym kraju oznaczanie J 26 (fot. Gunnar Fahlberg/Per Jangius)

    Saaby J 21 nie cieszyły się jednak dobrymi opiniami wśród pilotów, którzy narzekali na ich osiągi i zachowanie w powietrzu. Początkowe problemy z opuszczaniem samolotu w sytuacji awaryjnej rozwiązano zainstalowaniem jednego z pierwszych na świecie foteli katapultowanych. Warto w tym miejscu dodać, że szwedzcy piloci mieli możliwość porównywania Saabów J 21 z myśliwcami P-51 Mustang, ponieważ do końca wojny około 10 takich maszyn zostało internowanych w Szwecji, a dodatkowo w 1945 roku Szwecja zakupiła 165 nowych Mustangów. W związku z problemami eksploatacyjnymi, słabymi osiągami i dostępem do nowych myśliwców, do 23 lipca 1954 wszystkie Saaby J 21 zostały wycofane z eksploatacji.

    Saab J 21R

    Już w 1945 roku wiadomo było, że Saab J 21 dysponuje słabymi osiągami na tle ówczesnych zagranicznych samolotów myśliwskich. W tej sytuacji rozważano różne opcje ich polepszenia. Jedną z nich była zmiana konfiguracji i umieszczenie silnika z przodu, ale nie była to opcja gwarantująca wystarczającą poprawę osiągów.

    Saab J 21R
    Saab J 21R

    Inną opcją było zainstalowanie silnika odrzutowego. Początkowo prowadzono prace studyjne bardziej pod kątem teoretycznym, ponieważ Szwecja nie miała własnego silnika odrzutowego. Z czasem pozyskano jednak brytyjski silnik turboodrzutowy de Havilland Goblin 2 (szwedzkie oznaczenie RM1). Zainstalowano go w przebudowanym myśliwcu J 21 (zmianie uległo około 50% konstrukcji kadłuba) i oblatano 10 marca 1947 roku.

    Wyniki prób były bardzo dobre, w związku z czym jeszcze w tym samym roku rozpoczęto przebudowę myśliwców J 21 do wariantu J 21R. Pierwotnie planowano przebudowanie oraz zbudowanie od nowa 124 samolotów z napędem odrzutowym. Ostatecznie jednak zdecydowano się na zbudowanie 64 maszyn – 34 myśliwców J 21RA i 30 samolotów szturmowych oznaczonych jako A 21RB. Te ostatnie otrzymały nowsze silniki Goblin 3 lub ich szwedzkie odpowiedniki RM1A.

    Saab J 21R
    Saab J 21R

    Mimo ogólnie dobrych osiągów i udanej konwersji, historia odrzutowych Saabów 21 była krótka, ponieważ w 1956 roku (czyli dwa lata po konwencjonalnych Saabach J 21) wszystkie wycofano z eksploatacji. Powodem takiej decyzji było nabycie przez Szwecję myśliwców de Havilland Vampire oraz opracowanie nowych własnych myśliwców Saab J29 Tunnan (co ciekawe, oblatano je rok po Saabie J 21R).

    Konstrukcja

    Saab J 21 był dolnopłatem o całkowicie metalowej konstrukcji z chowanym w gondole ogonowe podwoziem i kółkiem przednim. Silnik umieszczono z tyłu w układzie pchającym. Samolot posiadał jeden z pierwszych produkowanych seryjnie przez firmę Bofors foteli katapultowanych. Saab J 21 miał 10,5 m długości I 11,6 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 5200 kg. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik Daimler-Benz DB605B o mocy 1455 KM, zapewniający prędkość maksymalną 650 km/h (lub 560 km/h w wersji A-3) oraz przelotową 495 km/h (425 km/h w wersji A-3), oraz zasięg 750 km.

    Saab J 21R
    Saab J 21R

    Uzbrojenie początkowo składało się z 1 działka kalibru 20 mm oraz 4 karabinów maszynowych kalibru 13,2 mm. Później w części maszyn wymieniono uzbrojenie na karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm, co miało ułatwić logistykę i dostawy amunicji. Na węzłach podskrzydłowych możliwe było przenoszenie bomb o masie łącznej do 800 kg lub nawet kilkunastu rakiet różnego kalibru.

    Saab J 21R miał podobną konstrukcję do wersji z silnikiem tłokowym, ale zmianie uległ układ statecznika i cały tył kadłuba. Kadłub miał 10,55 m długości, a rozpiętość skrzydeł wynosiła 11,37 m. Napęd stanowił  silnik turboodrzutowy de Havilland Goblin 2, zapewniający prędkość maksymalną 800 km/h i przelotową 610 km/h, oraz zasięg 450 km. Uzbrojenie składało się z działka kalibru 20 mm oraz 4 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm. Pod kadłubem możliwe było przenoszenie ładunku o masie do 700 kg, który mógł składać się z rakiet różnego kalibru albo specjalnej gondoli z 8 karabinami maszynowymi kalibru 8 mm.

    Saab J 21 i produkowany przez inny oddział koncernu samochód osobowy Saab 92
    Saab J 21 i produkowany przez inny oddział koncernu samochód osobowy Saab 92

    Podsumowanie

    Saab J 21 to przykład samolotu, który powstał praktycznie od zera w kraju, który chociaż miał potencjał technologiczny, ale był całkowicie odcięty od szybkiego, wojennego postępu technologicznego. Sam samolot był więc ciekawym tworem techniki, ale niestety nie był tak udany jak powinien. Dodatkowo powolny proces jego projektowania i ostatecznie słabe osiągi sprawiły, że samoloty te miały krótką i spokojną karierę.

    Mimo wszystko, Saab 21R zapisał się jednak w historii jako pierwszy szwedzki samolot o napędzie odrzutowym, który zapoczątkował dodatkowo długą linię udanych, szwedzkich samolotów odrzutowych.

    Saab J 21
    Saab J 21
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleKredyt hipoteczny a konieczność ubezpieczenia mieszkania
    Next Article Eksplozja w Oppau (1921)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read3K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    14 marca 20233 Mins Read3K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    5 marca 202311 Mins Read2K Views

    Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

    By Michał Banach0
    28 lutego 20234 Mins Read1K Views

    Dassault Ouragan – pierwszy francuski myśliwiec odrzutowy

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.