SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read623 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read623 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read83 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read30 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read176 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » „Czołg” Mark IX – (prawie) pierwszy opancerzony transporter piechoty
    Artykuły

    „Czołg” Mark IX – (prawie) pierwszy opancerzony transporter piechoty

    Michał BanachBy Michał Banach3 listopada 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    "Czołg" Mark IX - (prawie) pierwszy opancerzony transporter piechoty
    "Czołg" Mark IX - (prawie) pierwszy opancerzony transporter piechoty
    Wraz z pojawieniem się na froncie pierwszych czołgów, zrodził się problem transportu piechoty przez linię frontu. Czołgi mogły przedrzeć się przez front, ale poruszająca się pieszo piechota pozostawała w tyle głównie z powodu prowadzonego ostrzału. W związku z tym brytyjscy wojskowi uznali, że trzeba stworzyć odpowiedni „czołg do transportu piechoty”. Tak powstał Mark XI.

    Początkowo idea wprowadzenia do uzbrojenia czołgów zakładała, że czołgi miały eliminować stanowiska karabinów maszynowych i punkty oporu, a piechota miała poruszać się pieszo za czołgami i po przekroczeniu linii okopów zająć nowe pozycje wspierając czołgi w dalszych działaniach. Teoria była słuszna, ale praktycznie wcale nie tak łatwa do wdrożenia jak wydawało się teoretykom.

    Mark IX
    Mark IX

    O ile czołgi były w stanie eliminować punkty oporu i większość stanowisk karabinów maszynowych, ogień prowadzony przez obrońców sprawiał, że piechota unikając ostrzału poruszała się wolniej od czołgów (chociaż w praktyce czołgi poruszały się z prędkością maszerującej piechoty). Tym samym, gdy czołgi przekraczały linię okopów, stawały się łatwym łupem dla piechoty, która pozostawała w okopach.

    Tymczasowym rozwiązaniem tego problemu było transportowanie niewielkich grup żołnierzy wewnątrz czołgów. Brytyjskie czołgi romboidalne miały dosyć obszerne wnętrza, w których mieściło się kilku żołnierzy. W razie potrzeby mieli oni opuścić pojazd i go osłaniać. Teoretycznie było to dobre rozwiązanie, ale pojawił się inny problem… Przebywający wewnątrz czołgu żołnierze musieli przebywać w bardzo trudnych warunkach. Hałas, spaliny, brak miejsca do siedzenia i tym samym ryzyko poobijania się o elementy wyposażenia, w tym rozgrzany silnik znajdujący się w przedziale bojowym sprawiały, że żołnierze po opuszczeniu wnętrza czołgu musieli najpierw dojść do siebie, zanim byliby zdolni do walki. Na froncie nie było na to czasu.

    W tej sytuacji Landships Committee zleciło G.J. Rackhamowi opracowanie nowego czołgu, który miał eliminować te problemy. Czołg miał być większy od dotychczasowych, miał dalej dysponować uzbrojeniem w sponsonach, a silnik miał być umieszczony w taki sposób, aby nie przeszkadzał desantowi. Rackham wspólnie z Eustace Tynnysonem d’Eyncourtem rozpoczął prace nad pojazdem.

    Mark IX The Duck
    Mark IX The Duck

    Jako bazę wykorzystano czołg Mark V, który miał być powiększony. Szybko okazało się jednak, że zastosowanie sponsonów komplikuje projekt do tego stopnia, że stawał się niepraktyczny w zakładanej roli. Prowadzone równolegle prace nad czołgami Mark VIII i Mark V* dodatkowo pokazały, że obrana przez Rackhama droga jest błędna.

    We wrześniu 1917 roku w Armstrong, Whitworth & Co. w Newcastle rozpoczęto prace nad prototypem czołgu Mark IX, który wywodził się z dotychczasowych prac Rackhama, ale nie posiadał sponsonów. Jeszcze zanim dostarczono pierwszy prototyp, zamówiono aż 200 egzemplarzy tych pojazdów. Ich produkcją miały zająć się zakłady Marshall, Sons & Co. z Gainsborough.

    Problemy projektowe i obciążenie zakładów innymi projektami sprawiły, że pierwsze trzy prototypy ukończono dopiero pod koniec I wojny światowej, w listopadzie 1918 roku. W tej sytuacji ograniczono zamówienie do 34 egzemplarzy. Wykorzystano je do testów i oceny koncepcji „czołgów-transporterów piechoty” już po wojnie.

    Mark IX (fot. Mightyhansa/Wikimedia Commons)
    Mark IX (fot. Mightyhansa/Wikimedia Commons)

    Mark IX nie były intensywnie wykorzystywane i szybko zostały wycofane. Jeden prototyp przebudowano na opancerzony ambulans a drugi na czołg pływający. Z przodu i z tyłu dodano zbiorniki, a po bokach długie pływaki, które zwiększały wyporność. The Duck jak nazwano prototyp poddano testom, które zakończyły się pozytywnie. Ostatecznie do naszych czasów przetrwał tylko jeden egzemplarz Mark IX, który umieszczono w Tank Museum w Bovington.

    Mark IX miał 9,7 m długości, 2,5 m szerokości i 2,64 m wysokości, oraz masę 27 ton. Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik Ricardo o mocy 150 KM, zapewniający prędkość maksymalną 6,9 km/h i zasięg 32 km. Pancerz miał grubość do 10 mm. Załogę stanowiło 4 żołnierzy – kierowca, dowódca i dwóch strzelców, obsługujących dwa karabiny maszynowe kalibru 7,7 mm – jeden z przodu, drugi z tyłu. Przedział transportowy miał 4 m długości i mieścił 30 żołnierzy (niektóre źródła mówią o nawet 50 żołnierzach). Dysponowali oni 4 włazami (po 2 na każdej stronie), którymi mogli opuścić pojazd. Dodatkowo w bocznych ścianach umieszczono łącznie 16 otworów strzelniczych, przez które żołnierze mogli teoretycznie prowadzić ogień.

    Mark IX (fot. Mightyhansa/Wikimedia Commons)
    Mark IX (fot. Mightyhansa/Wikimedia Commons)

    Silnik umieszczono bliżej przodu kadłuba, a skrzynię biegów, przekładnię i elementy napędu z tyłu. Przez środek przechodził wał (po podłodze) i linki sterowania (pod sufitem). Tym samym chociaż częściowo uporządkowano wnętrze, ułatwiając żołnierzom przebywanie w nim, dalej narażeni byli na hałas i spaliny. Dodatkowo desant nie dysponował żadnymi siedzeniami, więc musieli stać przez cały czas.

    Mark IX posiadał dodatkowo możliwość transportu zaopatrzenia i amunicji. Przewożono ją albo na dachu, za kopułą dowódcy, albo we wnętrzu czołgu, lub na specjalnych saniach za pojazdem. Czołg mógł ciągnąć do 3 sań.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleCo to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?
    Next Article Seversky P-35 – myśliwiec w cieniu legend
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read3K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    14 marca 20233 Mins Read3K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    5 marca 202311 Mins Read2K Views

    Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

    By Michał Banach0
    19 lutego 20238 Mins Read1K Views

    Deutschland – transportowy okręt podwodny

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.