SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Bojowy wóz piechoty Marder 1
    Bojowy wóz piechoty Marder 1
    Artykuły

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    Michał BanachBy Michał Banach19 stycznia 2023Brak komentarzy5 Mins Read
    W latach 60. rozpoczęto w RFN prace nad nowym bojowym wozem piechoty dla niemieckiej armii. Pojazd miał zastąpić dopiero co opracowany pojazd SPz 12-3. Po trwających 10 lat pracach powstał gotowy bwp, który otrzymał nazwę Marder. Mimo upływu lat, pozostaje on cały czas w eksploatacji.

    Narodziny Mardera

    Bojowe wozy piechoty SPz 12-3 były pierwszymi tego typu pojazdami w Europie zachodniej. Jak przystało na tak nowatorski pojazd, miał on wiele wad, więc szybko stało się jasne, że będzie to konstrukcja przejściowa. W styczniu 1960 roku dowództwo armii RFN podjęło decyzję o rozpoczęciu prac nad następcą Spz 12-3. Nowy bwp miał mieć lepsze uzbrojenie, możliwość przewożenia do 12 żołnierzy, a także konstrukcję pozwalającą na prowadzenie ognia przez załogę w trakcie przejazdu.

    SPz 12-3
    SPz 12-3

    Kontrakt na budowę prototypów otrzymały dwa konsorcja – Rheinstahl oraz Henschel Werke-MOWAG. W pierwszym etapie zbudowano 7 prototypów. W latach 1961-1963 powstało 8 kolejnych pojazdów. Po ich zbudowaniu prace na chwilę zwolniły z powodu prac nad niszczycielem czołgów Jagdpanzer Kanone. W 1967 roku powstały ostateczne wytyczne dla nowego bwp, a w odpowiedzi zbudowano kolejnych 10 prototypów.

    Po serii prób, wojsko wybrało projekt grupy Rheinstahl, która otrzymała zamówienie na 10 pojazdów przedprodukcyjnych, które poddano próbom w jednostkach bojowych w okresie od października 1968 roku do marca 1969 roku. W maju 1969 roku pojazd otrzymał nazwę Marder, a w październiku grupa Rheinstahl podpisała kontrakt na produkcję seryjnych bwp.

    Marder 1 (fot. Friedrich Magnussen)
    Marder 1 (fot. Friedrich Magnussen)

    Dalszy rozwój

    Pierwsze seryjne Mardery trafiły do jednostek w maju 1971 roku. Praktycznie od początku pojazdy poddawano modyfikacjom, ale największa seria modernizacji rozpoczęła się w 1975 roku, gdy zakończono produkcję seryjną. Zbudowano ostatecznie 2136 Marderów. W 1975 roku opracowano modernizację wieży, pozwalającą na zainstalowanie wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych Milan. W latach 1977-1979 praktycznie wszystkie pojazdy zmodernizowano do tego standardu.

    W latach 1979-1982 opracowano wersję Marder 1A1, w której dodano celowniki noktowizyjne (350 zmodernizowanych pojazdów) oraz termowizyjne (674 pojazdy). W latach 1984-1991 przeprowadzono kolejną modernizację. W ramach prac zmodyfikowano podwozia, zbiorniki paliwa, system chłodzenia, a pojazdy bez celowników termowizyjnych otrzymały takowe.

    Marder 1
    Marder 1

    W 1985 roku zmieniono nazwę pojazdu na Marder 1, ponieważ rozpoczęto prace nad potencjalnym następcą, który miał otrzymać nazwę Marder 2. W 1988 roku rozpoczęto prace nad kolejną modyfikacją Mardera – Marder 1A3, z dodatkowym pancerzem. W 2003 powstała wersja Marder 1A5 z dodatkowym opancerzeniem chroniącym przed minami, ale tylko 74 pojazdy zmodernizowano do tej wersji. Powstało jeszcze kilka wersji z specjalistycznym wyposażeniem. Podwozie Mardera wykorzystano natomiast w kilku pojazdach specjalistycznych, m.in. jako nośnik systemu przeciwlotniczego Roland.

    Eksploatacja

    Mardery stały się podstawowymi bojowymi wozami piechoty niemieckiej armii. Początkowo nie były eksportowane. Powstała jednak uproszczona wersja Mardera, która trafiła do Argentyny i posłużyła jako baza do budowy czołgu TAM oraz bojowego wozu piechoty VCTP. Z czasem wycofywane z uzbrojenia lub przeniesione do rezerwy starsze Mardery zaczęto oferować na sprzedaż. Ostatecznie trafiły one do Chile, Indonezji, Jordanii i Grecji. W 2023 roku, po rosyjskim ataku na Ukrainę, Niemcy zgodziły się na przekazanie pewnej liczby znajdujących się w rezerwie Marderów 1A3 Ukrainie.

    Marder 1A3 (fot. Boevaya mashina/Wikimedia Commons)
    Marder 1A3 (fot. Boevaya mashina/Wikimedia Commons)

    Swój chrzest bojowy Mardery przeżyły w 2009 roku w Afganistanie, gdzie wspierały niemieckich żołnierzy w walce z Talibami. W swoich zdaniach spisały się bardzo dobrze, chociaż nie były projektowane do udziału w konflikcie asymetrycznym oraz nie posiadały klimatyzacji. Prawdziwym sprawdzianem będzie jednak udział w walkach na Ukrainie.

    Obecnie Mardery 1 są stopniowo zastępowane nowymi bojowymi wozami piechoty Puma (Marder 2 nigdy nie wszedł do produkcji). Mimo zbudowania kilkuset egzemplarzy Pumy, pojazdy te cierpią jednak z powodu licznych problemów technicznych, przez co nie są uznawane za pojazdy w pełni gotowe do eksploatacji bojowej.

    Marder 1A3 (fot. funky1opti/Wikimedia Commons)
    Marder 1A3 (fot. funky1opti/Wikimedia Commons)

    Dane taktyczno-techniczne

    Marder 1 ma 6,8 m długości i masę 28,5 tony (pierwsze wersje) lub 37,4 tony (Marder 1A5). Napęd stanowi silnik diesla MTU MB 833 Ea-500 o mocy 591 KM, zapewniający prędkość maksymalną 75 km/h (Marder 1A2) lub 65 km/h (Marder 1A3). Zasięg wynosi około 520 km. Pancerz zapewnia ochronę przed pociskami kalibru 20 lub 25 mm wystrzelonymi z odległości około 200 m. Uzbrojenie składa się z działka kalibru 20 mm, wyrzutni PPK Milan oraz karabinu maszynowego MG3 (w pierwszych wersjach testowano drugi karabin maszynowy strzelający do tyłu). Załoga liczy 3 żołnierzy, a przedział desantowy z drzwiami z tyłu mieści 6 żołnierzy (początkowo 7).

    Podsumowanie

    Marder 1 uznawany jest za jeden z lepszych bojowych wozów piechoty opracowanych podczas zimnej wojny. Zakładano, że będzie on towarzyszył czołgom Leopard 1, natomiast Marder 2 stanie się pojazdem wsparcia dla Leopardów 2. Tak się nie stało i Mardery 1 pozostały w eksploatacji dłużej niż zakładano.

    Marder 1A3 (fot. synaxonag/Wikimedia Commons)
    Marder 1A3 (fot. synaxonag/Wikimedia Commons)

    Poddawano je licznym modernizacjom, dzięki którym zachowały swoje możliwości bojowe nawet na XXI-wiecznym polu walki. Chrzest bojowy przeszły podczas konfliktu asymetrycznego, ale w 2023 roku trafiły na front, pod który w praktyce były projektowane – paradoksalnie, podczas walk na Ukrainie Mardery trafią na pojazdy, które opracowywano w tym samym czasie co one, więc możliwe będzie ocenienie ich skuteczności w porównaniu z innymi pojazdami z tego samego okresu.

    Marder 1A3
    Marder 1A3
    Marder 1A3 (fot. Nick Macdonald)
    Marder 1A3 (fot. Nick Macdonald)
    Marder 1A3 (fot. Sonaz/Wikimedia Commons)
    Marder 1A3 (fot. Sonaz/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40
    Next Article Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.