SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Argentyński czołg średni Tanque Argentino Mediano
    Argentyński czołg średni Tanque Argentino Mediano
    Argentyński czołg średni Tanque Argentino Mediano
    Artykuły

    Argentyński czołg średni Tanque Argentino Mediano

    Michał BanachBy Michał Banach30 września 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Czołg średni Tanque Argentino Mediano (pol. Argentyński Czołg Średni) został zaprojektowany w latach 70. przez niemieckie zakłady Thussen-Henschel na zamówienie argentyńskie, ale produkcję podjęto w specjalnie powołanych w tym celu zakładach TAMSE.

    Geneza

    Siły zbrojne Argentyny po II wojnie światowej uzbrojone były głównie w sprzęt pochodzący z Stanów Zjednoczonych bądź innych państw alianckich. Ogólnie panujący spokój na kontynencie i brak zagrożenia konfliktem zbrojnym na pełną skalę sprawiły, że przez lata nie podejmowano kroków w celu modernizacji armii. W związku z tym podstawowymi czołgami do lat 60. były pamiętające II wojnę światową czołgi średnie M4A4 Sherman Firefly.

    Tanque Argentino Mediano
    Tanque Argentino Mediano

    Stan techniczny tych pojazdów był wówczas już tak kiepski, że Argentyńskie władze musiały podjąć działania w celu znalezienia następcy poczciwych Shermanów. Krajowy przemysł nie był w stanie ani zaprojektować od podstaw nowego czołgu, ani podjąć się produkcji licencyjnej, bez zagranicznego wsparcia technologicznego.

    W związku z tym argentyńskie władze podjęły próbę pozyskania nowych czołgów z Stanów Zjednoczonych. Ostatecznie udało się jednak zakupić tylko partię 50 czołgów M41 Walker Bulldog, które w praktyce prezentowały niewiele większe możliwości bojowe od Shermanów. Amerykanie nie byli w tym czasie skorzy do sprzedaży kolejnych partii czołgów do targanej politycznymi niepokojami Argentyny (w latach 60. w Argentynie kilkukrotnie zmieniły się władze i doszło do kilku zamachów stanu).

    Tanque Argentino Mediano
    Tanque Argentino Mediano

    Brak dostępu do amerykańskiego sprzętu sprawił, że jedynym wyjściem było poszukanie dostawcy nowego uzbrojenia w Europie. W pierwszej kolejności władze Argentyny zwróciły się do Francji, skąd pozyskano 80 czołgów lekkich AMX-13 oraz liczne inne pojazdy wojskowe. Chociaż nowe czołgi prezentowały się lepiej od Shermanów, dalej nie zapewniały znaczącego wzrostu możliwości bojowych sił pancernych.

    Kolejnym problemem były specyficzne warunki w jakich miały działać czołgi (wąskie drogi, potrzeba pokonywania dużych odległości marszem, bez możliwości korzystania z kolei itp.), co znacząco ograniczało listę potencjalnych nowych czołgów. W 1973 roku stworzono więc docelową specyfikację dla zupełnie nowego pojazdu, w celu zlecenia jego budowy zewnętrznym podmiotom. Ostatecznie budowę czołgów zlecono niemieckiej firmie Thussen-Henschel. Tak rozpoczęła się historia czołgu TAM.

    Z ziemi niemieckiej do argentyńskiej

    Aby sprostać oczekiwań argentyńskich wojskowych, niemiecki zespół projektowy stworzył całkowicie nowy czołg w oparciu o znacząco zmodyfikowany kadłub bojowego wozu piechoty Marder. Wzmocniono jego konstrukcję, tak aby możliwe było zainstalowanie wieży z armatą kalibru 105 mm. W 1976 roku zbudowano dwa prototypy, które wysłano na trwające dwa lata testy w Argentynie. W ich trakcie pojazdy przejechały 10 000 km, wykazując się przy tym dużą niezawodnością. Trzeci prototyp zbudowany równolegle wykorzystywano w Niemczech do prób i prac nad dopracowaniem konstrukcji.

    W 1979 roku czołg nazwany Tanque Argentino Mediano (TAM) został przyjęty do uzbrojenia argentyńskiej armii. Władze kraju powołały równocześnie do życia zakłady TAMSE, które miały podjąć się budowy czołgów w Argentynie. Po przetransferowaniu technologii, rozpoczęto budowę pierwszych z 200 czołgów oraz 312 transporterów opancerzonych VCTP, zaprojektowanych na podstawie tego samego podwozia co czołgi TAM.

    Tanque Argentino Mediano
    Tanque Argentino Mediano

    W 1983 roku produkcję przerwano z powodu problemów finansowych. Równocześnie z zamówienia na czołgi wycofało się Peru, które chciało pozyskać 80 pojazdów. Dopiero w 1994 roku wznowiono produkcję pozostałych wozów. Do 1995 roku zbudowano 200 czołgów TAM oraz 216 bojowych wozów piechoty VCTP i VCPC, a także 19 samobieżnych armato-haubic VCA-155 i 50 samobieżnych moździerzy VCTM. Powstały również projekty samobieżnych wyrzutni rakiet VCLC, ale nie podjęto produkcji seryjnej.

    Wraz z wypełnieniem kontraktu, zakłady TAMSA zostały zamknięte. W 2010 roku władze Argentyny uruchomiły program modernizacji posiadanych czołgów TAM do standardu C2. Prace zlecono izraelskim zakładom Elbit Systems. W ramach prac czołgi miały otrzymać nowe wyposażenie elektroniczne. Pierwsze zmodernizowane pojazdy dostarczono w marcu 2013 roku.

    Tanque Argentino Mediano C2
    Tanque Argentino Mediano C2

    Czołgi TAM nigdy nie wzięły udziału w walkach, w związku z czym niemożliwe jest ocenienie ich potencjału bojowego. Z drugiej strony czołgi te w porównaniu z innymi pojazdami tej klasy są stosunkowo lekkie i słabo opancerzone, jednak z drugiej strony dysponują dobrymi osiągami i są dopasowane do trudnych warunków terenowych panujących w Argentynie. Prawdopodobnie pozostaną w eksploatacji jeszcze przez długi czas. Mimo podejmowanych prób rozpoczęcia produkcji eksportowej, ostatecznie nie udało się ich sprzedać do żadnego kraju.

    Konstrukcja

    Czołgi Tanque Argentino Mediano mają 6,75 m długości, 3,25 m szerokości i 2,42 m wysokości, oraz masę 30,5 tony. Napęd stanowi sześciocylindrowy silnik diesla MTU-MB 833 Ka-500 o pojemności 22,4 litra i mocy 720 KM. Zapewnia on prędkość maksymalną 75 km/h na drodze i 45 km/h w terenie. Uzbrojenie składa się z armaty FM K.4 Modele 1L kalibru 105 mm, będącej licencyjną wersją niemieckiej armaty Rh-105-30 kalibru 105 mm. Załoga liczy 4 żołnierzy, a koszt jednego pojazdu w 1983 roku wynosił około 1,5 mln dolarów współcześnie około 3,69 mln dolarów).

    Tanque Argentino Mediano C2
    Tanque Argentino Mediano C2

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKrótka historia drutu kolczastego
    Next Article Mini Piknik Szybowcowy Leszno 2018 – fotorelacja
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.