SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » SPz 12-3 – pierwszy europejski BWP
    SPz 12-3 - pierwszy europejski BWP
    SPz 12-3 - pierwszy europejski BWP
    Artykuły

    SPz 12-3 – pierwszy europejski BWP

    Michał BanachBy Michał Banach15 listopada 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Zaprojektowany pod koniec lat 50. Schützenpanzer Lang HS.30 znany również jako SPz 12-3 jest uznawany za pierwszy na świecie bojowy wóz piechoty. Chociaż niewiele różnił się od transporterów opancerzonych piechoty, zapoczątkował nową erę w rozwoju pojazdów bojowych.

    Geneza

    Chociaż historia opancerzonych transporterów piechoty sięga już I wojny światowej, dopiero podczas II wojny światowej pojazdy tego typu zaczęły wchodzić do eksploatacji w większych ilościach. W większości były to jednak albo pojazdy typowo transportowe z minimalnym opancerzeniem, albo przebudowane czołgi, z których usunięto wieże z uzbrojeniem.

    SPz 12-3
    SPz 12-3

    Doświadczenia z ich eksploatacji sprawiły, że po wojnie zaczęto projektować kołowe i przede wszystkim gąsienicowe transportery opancerzone piechoty, które miały pełnić rolę tzw. taksówek pola walki, czyli pojazdów dowożących żołnierzy na linię frontu i ewentualnie udzielających im minimalnego wsparcia ogniowego dzięki zainstalowanemu karabinowi maszynowemu. Takie uzbrojenie było jednak stanowczo za słabe, aby pojazdy te były czymś więcej niż dodatkowym karabinem maszynowym wspierającym piechotę.

    Wraz z powstaniem w 1955 roku w RFN Bundeswehry, dowódcy nowej armii zaczęli szukać sposobu na zapewnienie żołnierzom jak najlepszego wyposażenia. Powołując się na tradycję oddziałów grenadierów pancernych (Panzergrenadier), czyli żołnierzy ściśle współpracujących i towarzyszących oddziałom pancernym, zaczęto rozwijać koncepcję pojazdów transportowych dla tej formacji.

    SPz 12-3
    SPz 12-3

    Założenie było proste – pojazdy te miały być czymś więcej niż tylko transporterami. Ich uzbrojenie miało składać się z działka większego kalibru niż karabiny maszynowe, a układ opancerzenia i konstrukcja miały zapewniać na tyle dużą odporność, aby pojazdy te mogły działać na pierwszej linii frontu. Problemem było jednak znalezienie firmy, która taki pojazd by zaprojektowała, ponieważ z powodu ograniczeń nałożonych na Niemcy po II wojnie światowej, kraj ten nie mógł wówczas eksportować uzbrojenia, a co za tym idzie firmy zbrojeniowe nie mogły zarabiać dodatkowych pieniędzy na swoich produktach.

    Schützenpanzer Lang HS.30

    Rozwiązaniem wszystkich problemów z zaprojektowaniem nowych pojazdów okazała się współpraca międzynarodowa między Hiszpanią, Wielką Brytanią a Niemcami. Hiszpanie przez swój oddział w Szwajcarii mieli odpowiadać za uzbrojenie, Brytyjczycy za napęd, a Niemcy za złożenie całego pojazdu. Rozwiązanie to miało pozwolić na ewentualny eksport, w związku z tym wyliczono, że powinno powstać 10 680 pojazdów (co dałoby cenę 170 000 marek za pojazd). Na podstawie tej wyceny przygotowano całą współpracę.

    SPz 12-3 (fot. Banznerfahrer/Wikimedia Commons)
    SPz 12-3 (fot. Banznerfahrer/Wikimedia Commons)

    Po rozpoczęciu prac w 1956 roku, początkowo wszystko układało się między kooperantami dobrze, jednak w 1958 roku Niemcy zerwały współpracę z Hiszpanią z powodu opóźnień w pracach. Należy zwrócić uwagę w tym miejscu na toczącą się w tle projektu rozgrywkę polityczną, w którą zamieszani byli dawni wojskowi niemieccy jeszcze z czasów wojny, oraz politycy. Można przyjąć, że cały projekt został zainspirowany przez lobbystów, którzy chcieli rozbudować niemiecki przemysł zbrojeniowy.

    Mimo problemów, w 1958 roku zaprezentowano prototyp nowego pojazdu oznaczonego jako Schützenpanzer Lang HS.30 lub w skrócie SPz 12-3. Miał on 5,56 m długości, 2,54 m szerokości i 1,85 m wysokości, a masa wynosiła 14,6 tony. Napęd stanowił ośmiocylindrowy silnik Rolls-Royce B81 Mk = 80F o mocy 220 KM, zapewniający prędkość maksymalną 58 km/h i zasięg 270 km. Uzbrojenie składało się z działka HS 820 kalibru 20 mm z zapasem 2000 naboi, praz karabinu maszynowego MG3 kalibru 7,62 mm.

    SPz 12-3 (fot. Sandstein/Wikimedia Commons)
    SPz 12-3 (fot. Sandstein/Wikimedia Commons)

    Załoga liczyła 3 osoby, a w przedziale desantowym z tyłu mieściło się 5 żołnierzy. Mogli oni korzystać z włazów w dachu przedziału w celu prowadzenia ognia. Włazy mogły służyć również do opuszczania pojazdu, tak jak teoretycznie znajdujące się z tyłu drzwi. Drzwi były jednak źle skonstruowane i przejście przez nie było praktycznie niemożliwe z powodu elementów silnika, które znajdowały się przed nimi wewnątrz przedziału desantowego.

    Podczas prób SPz 12-3 ogólnie spisywał się nieźle, aczkolwiek wykryto bardzo wiele problemów technicznych i wad projektowych. W związku z tym podjęto decyzję o zmniejszeniu zamówienia do zaledwie 2800 pojazdów (ostatecznie zbudowano 2176 egzemplarzy), z których 1089 miało powstać w Wielkiej Brytanii. Tym samym koszt jednostkowy wzrósł do 238 000 marek.

    SPz 12-3 (fot. Alf van Beem/Wikimedia Commons)
    SPz 12-3 (fot. Alf van Beem/Wikimedia Commons)

    Podwozie SPz 12-3 posłużyło jako baza do zaprojektowania kilku pojazdów specjalnych, takich jak pojazd dowodzenia, niszczyciel czołgów z bezodrzutowym działem M40A1 kalibru 106 mm, samobieżny moździerz, pojazd rozpoznawczy oraz rakietowy niszczyciel czołgów uzbrojony w przeciwpancerne pociski kierowane Nord SS.11.

    Chociaż ogólnie Schützenpanzer Lang HS.30 był nowatorską konstrukcją, ponieważ był zdecydowanie niższy od typowych transporterów opancerzonych piechoty i miał o wiele potężniejsze uzbrojenie od nich (działko 20mm mogło służyć do zwalczania nawet czołgów, a już na pewno wszelkich pojazdów opancerzonych), jak przystało na pierwszy bojowy wóz piechoty, miał sporo wad. Brak otworów strzelniczych sprawiał, że przewożeni żołnierze musieli korzystać z włazów w dachu do prowadzenia ognia. Również fakt, że przewożono jedynie 5 żołnierzy znacząco wpływał na możliwości bojowe pojazdu.

    SPz 12-3 (fot. Unterillertaler/Wikimedia Commons)
    SPz 12-3 (fot. Unterillertaler/Wikimedia Commons)

    Dodatkowo od początku niemiecki bwp trapiony był licznymi problemami technicznymi, które utrudniały eksploatację. Mimo to produkowano go do 1962 roku, a w eksploatacji pozostawiono do 1974 roku, kiedy to zaczęto je zastępować o wiele bardziej dopracowanymi bwp Marder.

    Podsumowanie

    SPz 12-3 był pierwszym bojowym wozem piechoty jaki zaprojektowano od podstaw, jednak z racji niedopracowania konstrukcji oraz duże podobieństwo do transporterów opancerzonych i będących ich rozwinięciem prowizorycznych bwp (czyli transporterów opancerzonych z zainstalowanym potężniejszym uzbrojeniem) był on bardziej zapowiedzią tego, czym bwp dopiero się staną.

    Kolejne państwa zaczęły szybko adaptować rozwiązania zastosowane w SPz 12-3, stopniowo eliminując wady niemieckiej konstrukcji. Ostatecznie opracowany kilka lat później radziecki BMP-1 stał się pierwszym w pełni dopracowanym bojowym wozem piechoty.

    SPz 12-3 (fot. Alf van Beem/Wikimedia Commons)
    SPz 12-3 (fot. Alf van Beem/Wikimedia Commons)
    SPz 12-3 (fot. Alf van Beem/Wikimedia Commons)
    SPz 12-3 (fot. Alf van Beem/Wikimedia Commons)
    SPz 12-3 Panzermörser (fot. Huhu/Wikimedia Commons)
    SPz 12-3 Panzermörser (fot. Huhu/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSeiko 5 – modele dla osób, które cenią niezawodność
    Next Article Propozycje eleganckich zegarków Atlantic
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.