SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Amiral Duperré – pierwszy francuski pancernik barbetowy
    Amiral Duperré - pierwszy francuski pancernik barbetowy
    Amiral Duperré - pierwszy francuski pancernik barbetowy
    Artykuły

    Amiral Duperré – pierwszy francuski pancernik barbetowy

    Michał BanachBy Michał Banach15 września 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    W latach 70. XIX wieku we Francji zainicjowano program rozbudowy floty o nowy typ tzw. pancerników barbetowych. Uzbrojenie okrętów tego typu rozmieszczono w otwartych barbetach na pokładzie, a nie w centralnej części kadłuba jak w pancernikach kazamatowych. Pierwszą jednostkę tej klasy był Amiral Duperré.

    Geneza

    W latach 70. XIX wieku nastąpił gwałtowny rozwój okrętów pancernych. Wiele europejskich flot inwestowało w coraz nowsze typy okrętów, starając się wyprzedzić potencjalnych przeciwników. Wyjątkowo silna rywalizacja występowała między Włochami a Francją. Gdy Włosi zaczęli prace nad pancernikami typu Caio Duilio i Italia, Francuzi początkowo nie uważali, że okręty te będą zagrożeniem dla ich floty. Wszystko zmieniło się, gdy informacje o nowych włoskich pancernikach dotarły do opinii publicznej.

    Italia
    Italia

    Prasa, a później również i społeczeństwo zaczęła domagać się zbudowania nowych, znacznie potężniejszych okrętów pancernych uzbrojonych w działa dużego kalibru. Naciski były tak duże, że przedstawiciele floty postanowili zrewidować swoje plany rozbudowy floty. Podjęto decyzję o zbudowaniu nowego pancernika, będącego następcą pancerników kazamatowych typu Dévastation.

    Nowy okręt, który ostatecznie otrzymał nazwę Amiral Duperré  miał być pierwszym francuskim pancernikiem barbetowym. W przeciwieństwie do starszych jednostek, całe uzbrojenie główne rozmieszczono w odkrytych barbetach na pokładzie, zapewniających zdecydowanie lepsze kąty ostrzału, ale równocześnie mniejszą ochronę obsługi. Uzbrojenie pomocnicze rozmieszczono natomiast zarówno w kazamatach jak i na pokładzie. Początkowo okręt miał być wyposażony również w pełne ożaglowanie, jednak w toku budowy usunięto je.

    Devastation
    Devastation

    Konstrukcja

    Stępkę pod okręt położono 7 grudnia 1876 roku, a wodowanie miało miejsce 11 września 1879 roku. Prace wykończeniowe trwały do 1883 roku. Okręt miał 97,5 m długości i wyporność 11 200 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 7300 ihp, zapewniające prędkość maksymalną 14 węzłów. Uzbrojenie składało się z 4 pojedynczych dział kalibru 340 mm wykonanych ze stali, umieszczonych w barbetach – dwóch na dziobie, jednej w centralnej części okrętu i jednej na rufie. Uzbrojenie dodatkowe składało się z działa pościgowego (umieszczonego w dziobie) kalibru 163 mm i 14 dział kalibru 138 mm. Dodatkowo zainstalowano 18 działek rewolwerowych kalibru 37 mm i 4 wyrzutnie torped kalibru 356 mm.

    Pancerz miał grubość 254 mm w pasie burtowym, 305 mm na barbetach, 51 mm na osłonach dział i 38 mm na mostku. Wzmocniony dziób zakończony był dodatkowo taranem. Załoga liczyła 660 oficerów i marynarzy.

    Amiral Duperré
    Amiral Duperré

    Eksploatacja

    Pancernik Amiral Duperré wszedł do służby w eskadrze śródziemnomorskiej. Na podstawie doświadczenia z jego budowy opracowano projekty kolejnych, bardzo podobnych okrętów, które stanowiły jednak niezależne typy. Od początku wykorzystywano go w licznych szkoleniach i manewrach, w tym treningach strzeleckich, podczas których testowano będące nowością działa kalibru 340 mm wykonane ze stali.

    Podczas ćwiczeń, jako cel dla Amiral Duperré wybrano okręt pancerny Armide, który zacumowano na morzu. W trakcie ćwiczeń, załoga pancernika uzyskała skuteczność ostrzału w granicach 22%, przy strzelaniu na dystansie 2700-4600 m. Tak „wysoką” skuteczność uzyskano na spokojnym morzu, strzelając do nieruchomego celu…

    Przez kolejne lata służba okrętu była raczej monotonna, wypełniona licznymi rejsami szkoleniowymi i udziałem w manewrach i eksperymentach artyleryjskich.  W międzyczasie jednostkę poddano kilku modernizacjom, w ramach których wymieniono działa artylerii głównej na nowsze z dłuższymi lufami oraz część dział artylerii pomocniczej. Prawdopodobnie 13 grudnia 1888 roku na pokładzie doszło do eksplozji komory jednego z dział kalibru 340 mm, w wyniku którego według różnych źródeł zginęło 6 marynarzy. Źródła nie są jednak zgodne co do dokładnego przebiegu tych wydarzeń.

    Amiral Duperré
    Amiral Duperré

    W latach 90. wraz z rozwojem okrętów pancernych nowych typów, Amiral Duperré stawał się coraz bardziej przestarzały. W związku z tym 1895 roku przeniesiono go do floty rezerwowej. Na początku XX wieku pancernik przeniesiono do Floty Północnej. Zakładano wówczas, że przestarzały już okręt zostanie przebudowany i dostosowany do nowych zadań. Prace rozpoczęto w 1905 roku. Wymieniono kotły, zmodyfikowano wyposażenie oraz część uzbrojenia oraz zainstalowano nowe uzbrojenie główne. Mimo to okręt nie wrócił do aktywnej służby i został w 1909 roku zezłomowany.

    Podsumowanie

    Kariera Amiral Duperré  nie była długa, ponieważ podobnie jak inne okręty pancerne z tego okresu, praktycznie kilka lat po wejściu do służby stał się przestarzały. Dodatkowo jako jedyny przedstawiciel swojego typu, pancernik był bardziej jednostką eksperymentalną i testową, która stała się podstawą do budowy kolejnych okrętów tej klasy.

    Okręt nigdy nie wziął udziału w walkach, ale według zachowanych relacji nie uważana go za zbyt udany okręt. Krytykowano jego słabe opancerzenie i podatność na ostrzał w przypadku prawdziwego starcia zarówno z innymi okrętami jak i ataku na forty i umocnienia nadmorskie. Również celność dział pozostawiała wiele do życzenia.

    Amiral Duperré wraz z innymi okrętami wojennymi w 1889 roku
    Amiral Duperré wraz z innymi okrętami wojennymi w 1889 roku

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSetenil de las Bodegas – miasto ukryte w skale
    Next Article Eksperymentalny okręt podwodny Gymnote
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.