SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Francuski pancernik kazamatowy Redoutable
    Redoutable
    Redoutable
    Artykuły

    Francuski pancernik kazamatowy Redoutable

    Michał BanachBy Michał Banach21 października 2015Updated:14 października 20203 komentarze6 Mins Read
    W latach 60. XIX wieku rozpoczęła się rewolucja w budownictwie okrętowym. Drewno zastąpił żelazny pancerz, a umieszczone na burtach działa przeniesiono do tzw. „kazamat”. Jednym z najsłynniejszych okrętów tego typu był francuski pancernik Redoutable zbudowany w 1876 roku.

    Idzie nowe

    Pierwsze okręty pancerne miały całe swoje uzbrojenie rozmieszczone wzdłuż burt. Pozwalało to na prowadzenie ognia tylko w jednym kierunku. Nieliczne działa umieszczone na dziobie i rufie były jedynie uzbrojeniem pomocniczym. Pierwsze okręty pancerne miały również inny problem. Ciężki żelazny pancerz i coraz większe armaty sprawiały, że mimo stosowania coraz lepszych maszyn parowych, pancerniki był bardzo powolne i ociężałe.

    Solferino - jeden z dwóch w historii dwurzędowych okrętów pancernych
    Solferino – jeden z dwóch w historii dwurzędowych okrętów pancernych

    Jedynym rozwiązaniem było ograniczanie ilości dział. Pierwsze pancerniki miały jeden pokład działowy, przez co ich siła ognia była za mała do prowadzenia walki z innymi okrętami pancernymi. Niewielkim wyjątkiem były francuskie pancerniki Solferino i Magenta, które posiadały po dwa pokłady działowe. Tymczasowym rozwiązaniem był powrót do idei taranowania innych okrętów. Był to jednak niezbyt udany pomysł.

    W związku z problemami trapiącymi pierwsze okręty pancerne, pod koniec lat 60. zarówno w Wielkiej Brytanii jak i Francji zaczęła rodzić się idea budowy pancerników kazamatowych. Ich uzbrojenie zamiast na burtach, rozlokowane miało być w osłoniętych pancerzem kazamatach w różnych częściach okrętu. Francuzi poszli o krok dalej i zaczęli projektować okręty z tzw. „centralną baterią”, w których barbety umieszczono na środku okrętu w wystających na boki barbetach.

    Pancernik Redoutable w stoczni
    Pancernik Redoutable w stoczni

    Takie ułożenie uzbrojenia dawała możliwość prowadzenia ognia teoretycznie we wszystkich kierunkach. Nieco trudniejsze było strzelanie do przodu lub do tyłu, ale i z tym francuscy konstruktorzy poradzili sobie, pochylając burty okrętu do wewnątrz. Ponadto centralne ułożenie ciężkich armat pozwalało na zwiększenie ich ilości, bez szkody dla pływalności statków.

    Tak powstało kilka niecodziennych pancerników kazamatowych, będących zarówno symbolem francuskiej floty pod koniec XIX wieku, ale również będących przykładem szaleństwa konstruktorów, którzy za wszelką cenę chcieli zbudować okręty lepsze od brytyjskich.

    Redoutable – stalowo-żelazne monstrum

    Jednym z najsłynniejszych pancerników kazamatowych z centralną baterią był Redoutable. Prace nad okrętem ruszyły w 1872 roku, ale oficjalnie stępkę położono 16 lipca 1873 roku. Wodowanie nastąpiło dopiero po 3 latach, 18 września 1876 roku. Prace wykończeniowe trwały niewiele krócej bo aż do 31 grudnia 1878 roku.

    Redoutable
    Redoutable

    Budowany w stocznie Arsenal de Lorient pancernik cechował się nietypowym jak na swoje czasy projektem. Jego pancerz wykonano z żelaza, ale kadłub wykonano ze stali. Burty statku były nachylone do wnętrza, co również było niecodziennym rozwiązaniem. Wadą takiego kształtu kadłuba było jednak zmniejszenie ilości miejsca wewnątrz okrętu. Redoutable nie posiadał grodzi, ale posiadał za to podwójne poszycie kadłuba, co również nie było popularnym rozwiązaniem.

    Całe uzbrojenie umieszczono w centralnej baterii, której kazamaty wystawały poza burty, dzięki czemu możliwe było prowadzenie ognia również do przodu i do tyłu. Ponadto pancernik wyposażono w taran. Mający około 100 metrów długości okręt napędzały dwa silniki parowe o mocy 6700 KM. Początkowo Redoutable posiadał szczątkowe ożaglowanie, z którego z czasem zrezygnowano.

    Redoutable
    Redoutable

    Wyporność okrętu wynosiła 9430 ton. Napęd zapewniał prędkość 14,5 węzła i zasięg 5260 km przy prędkości 10 węzłów. Załogę stanowiło 709 marynarzy i oficerów. Pancerz miał 350 mm grubości na burtach i 240-300 mm na kazamacie. Pancerz pokładu miał 45-60 mm grubości.

    Uzbrojenie pancernika składało się z 7 armat kalibru 274 mm, 6 armat 139 mm, 1 armaty kalibru 47 mm i 12 działek kalibru 37 mm. Na okręcie zamontowano również 4 wyrzutnie torped i kilka karabinów maszynowych. W efekcie końcowym Redoutable był całkiem nieźle uzbrojonym okrętem. W kolejnych latach uzbrojenie okrętu kilkukrotnie zmieniano.

    Redoutable
    Redoutable

    Na początku lat 80. okręt przezbrojono w 10 armat kalibru 274 mm, a pod koniec lat 80-tych liczbę armat tego kalibru zmniejszono do 8. Kolejna znacząca przebudowa miała miejsce w 1894 roku. Oprócz wymiany silników okręt otrzymał 6 armaty kalibru 274 mm, 7 armat kalibru 240 mm, 6 armat 139 mm i 6 armat 100 mm. Uzbrojenie pomocnicze składało się z 35 armat kalibru 37 mm, 5 armat 65 mm, 14 armat 47 mm i 5 kalibru 37 mm.

    Okręt oficjalnie wszedł do służby 8 lutego 1879 roku. Niestety długie prace konstrukcyjne sprawiły, że w momencie wejścia do służby okręt był już nieco przestarzały. Miejsce kazamat zaczęły zajmować wieże działowe. W związku z tym służba Redoutable nie należała do ciekawych.

    Devastation
    Devastation

    Pancernik przydzielono do floty śródziemnomorskiej. Okręt wziął udział w kilku rejsach do zamorskich posiadłości Francji, min. do Chin w 1901 roku. 9 marca 1910 roku całkowicie przestarzały okręt wycofano z eksploatacji. 17 sierpnia 1911 roku sprzedano go na złom. Prace rozpoczęły się w 1913 roku.

    Pancerniki kazamatowe z centralną baterią

    Redoutable nie był jedynym francuskim pancernikiem kazamatowym z centralną baterią. W latach 1875-1886 zbudowano jeszcze dwa podobne okręty – Devastation i Courbet. Okręty te były w praktyce nieco powiększonymi Redoutable. ich długość wynosiła również około 100 metrów, ale wyporność wzrosła do 10 000 ton.

    Courbet
    Courbet

    Oba okręty posiadały silniki parowe o mocy 8000 KM, pozwalające na osiągnięcie prędkości maksymalnej 15 węzłów przy zasięgu maksymalnym 5700 km. Pancerz okrętów miał 380 mm grubości na kadłubie, 240 mm na kazamatach i 60 mm na pokładzie.

    Uzbrojenie początkowo składało się z 4 armat kalibru 340 mm, 4 armat 270 mm, 6 armat kalibru 140 mm i 18 armat 37 mm. Dodatkowo oba pancerniki posiadały po 4 wyrzutnie torped i taran. Devastation przeszedł dwie przebudowy w 1896 i 1902 roku. W ich trakcie zmianie uległo uzbrojenie i ogólna sylwetka okrętów.

    Devastation
    Devastation

    W 1896 roku pancernik uzbrojono w 4 armaty kalibru 320 mm, 4 armaty 274,4 mm, 6 armat 138,6 mm, 2 armaty 65 mm, 6 armat 47 mm, 20 armat 37 mm i dwie wyrzutnie torped. W 1902 roku uzbrojenie składało się z 4 armat kalibru 274,4 mm, 2 armat 240 mm, 10 armat 100 mm, 14 armat 47 mm i 2 armat 37 mm.

    Stępkę pod Devastation położono 20 grudnia 1875 roku, wodowanie miało miejsce 19 sierpnia 1879 roku a do służby okręt wszedł… 15 lipca 1882 roku. Przydzielony do floty śródziemnomorskiej okręt wykorzystywano głównie jako jednostkę pomocniczą. Jednostka przetrwała do I wojny światowej, ale nie była wykorzystywana. Po wojnie Devastation sprzedano na złom, ale w czasie holowania do stoczni w Niemczech okręt zerwał się z holu i zatonął 7 maja 1922 roku. Wrak okrętu znajduje się na plaży Toulhars i w trakcie odpływu jest częściowo widoczny.

    Redoutable
    Redoutable

    Stępkę pod drugi okręt typu – Courbet, położono 19 lipca 1875 roku. Wodowanie miało miejsce 27 kwietnia 1882 roku, a do służby okręt wszedł w 1886 roku. Całkowicie przestarzały okręt przydzielono również do floty śródziemnomorskiej, gdzie pełnił rolę okrętu pomocniczego. Ostatecznie wycofano go z eksploatacji 4 stycznia 1903 roku, a 5 lutego 1909 roku zdecydowano się na jego zezłomowanie. Rozbiórka rozpoczęła się 25 sierpnia 1910 roku.

    Francuskie pancerniki kazamatowe z centralną baterią były ciekawymi jednostkami, ale ich budowa trwała zbyt długo. Gdy okręty ukończono, okazało się, że są przestarzałe. Nie był to jedyne pancerniki, które spotkał taki los. Praktycznie wszystkie okręty budowane w latach 1870-1910 w momencie wejścia do służby ustępowały okrętom, które zaczynano budować.

    Redoutable podczas złomowania
    Redoutable podczas złomowania

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleGwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy – trailer
    Next Article Powrót do przyszłości
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.