SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Włoskie pancerniki typu Italia
    Włoskie pancerniki typu Italia
    Włoskie pancerniki typu Italia
    Artykuły

    Włoskie pancerniki typu Italia

    Michał BanachBy Michał Banach8 września 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowane w połowie lat 80. XIX wieku włoskie pancerniki (okręty pancerne) typu Italia – Italia i Lepanto przez wielu uznawane były za jedne z najpotężniejszych okrętów pancernych swoich czasów. Ze względu na nietypowy układ opancerzenia, uznaje się również je za pierwowzór krążowników liniowych.

    Geneza

    Wyciągnięte wnioski z przegranej przez Włochów bitwy pod Lissą w 1866 roku sprawiły, że w latach 70. XIX wieku Włosi podjęli decyzję o rozpoczęciu zakrojonego na szeroką skalę programu rozbudowy floty. Jednym z jej etapów było wprowadzenie do służby potężnych okrętów pancernych kilku typów. Jednymi z najciekawszych z nich były bez wątpienia okręty typu Italia.

    Italia
    Italia

    Zaprojektowane przez Benedetto Brina okręty miały otrzymać najpotężniejsze dostępne wówczas uzbrojenie, siłownię o dużej mocy, która w połączeniu z stosunkowo małą wypornością miała pozwalać na osiąganie wysokich prędkości. Brin uznał ponadto, że nie warto obciążać okrętów grubym pasem pancernym, zamiast którego zastosowano opancerzenie pokładów, które zachodziło na burty.

    Podejście włoskiego ministra i konstruktora było oryginalne jak na tamte lata, ale i osamotnione, ponieważ dopiero na początku XX wieku pomysł budowy podobnych okrętów powrócił za sprawą Johna Fishera i jego krążowników liniowych (które ostatecznie okazały się ślepą uliczką w rozwoju okrętów liniowych).

    Chociaż oba okręty powstawały według wspólnego projektu, w toku prac wprowadzano liczne poprawki, w wyniku których Italia i Lepanto różniły się od siebie wyposażeniem oraz układem nadbudówek. Budowę Italii rozpoczęto 3 stycznia 1876 roku w stocznie Regio Cantiere di Castellammare di Stabia. Wodowanie miało miejsce 29 września 1880 roku, a do służby okręt wszedł 16 października 1885 roku. Prace nad Lepanto rozpoczęto 4 listopada 1879 roku w stoczni Cantiere navale fratelli Orlando, wodowanie miało miejsce 17 marca 1883 roku, a do służby okręt wszedł 16 sierpnia 1887 roku.

    Konstrukcja

    Okręty miały wyporność pełną około 15 400 ton i 122 m długości. Napęd stanowiły cztery silniki parowe o mocy 11 986 – 15 797 ihp, zapewniające prędkość maksymalną 17,8 węzła w przypadku Italii, oraz 18,4 węzła w przypadku Lepanto. Zasięg wynosił około 9300 km przy prędkości 10 węzłów. Tym samym były to jedne z najszybszych okrętów liniowych swoich czasów. Italia posiadała 6 kominów, natomiast Lepanto 4.

    Italia
    Italia

    Pancerz okrętów miał grubość 102 mm na pokładzie oraz na burtach i kończył się około 1,8 m nad linią wody. Barbety chronił pancerz o grubości 483 mm, a mostek 102 mm. Podstawy kominów chronił pancerz o grubości 406 mm. Układ konstrukcyjny kadłuba został tak przygotowany, aby stworzyć specjalne przedziały, chronione cienkimi ścianami pancernymi, które miały chronić okręt przed zalaniem w razie przebicia zewnętrznego pancerza, oraz doprowadzać do eksplozji pocisków zanim te uderzałyby w właściwy pancerz.

    Najbardziej oryginalną cechą okrętów był układ uzbrojenia. Cztery główne działa kalibru 432 mm typu A 1882, strzelające pociskami o masie 910 kg, umieszczono w otwartych stanowiskach ogniowych ustawionych po przekątnej w centralnej baterii. W trakcie walki tylko dwa działa mogły prowadzić ostrzał w danym kierunku, ale dzięki położeniu wysoko nad linią wody, miały dobre kąty ostrzału.  Piętą achillesową była szybkostrzelność, wynosząca zaledwie 1 strzał na 8 minut (sic!)

    Ponadto pancerniki uzbrojono w siedem (a na Lepanto osiem) dział kalibru 152 mm, cztery działa kalibru 119 mm, dwa kalibru 75 mm, dwanaście kalibru 57 mm, dwanaście rewolwerowych dział kalibru 37 mm i dwa karabiny maszynowe. Ponadto zainstalowano cztery wyrzutnie torped kalibru 356 mm. Załoga okrętów liczyła około 670-700 oficerów i marynarzy.

    Lepanto
    Lepanto

    Służba

    Po wejściu do służby oba pancerniki zostały oddelegowane do służby szkoleniowej, a w 1895 roku przeniesiono je do floty rezerwowej. Rozważano wówczas przeprowadzenie modernizacji Italii, ale z powodu kosztów zrezygnowano z niej. Dopiero w 1905 roku okręt poddano przebudowie, w trakcie której usunięto dwa z sześciu kominów oraz usunięto część przestarzałych dział mniejszego kalibru. Po powrocie do służby okręt został przeklasyfikowany na… jednostkę szkoleniową wyspecjalizowaną w wykorzystaniu torped.

    Dopiero w 1911 roku okręt po raz pierwszy w swojej karierze miał wziąć udział w działaniach bojowych podczas wojny turecko-włoskiej. Wspólnie z Lepanto, który przeszedł mniejszą przebudową, ograniczoną do usunięcia wyrzutni torped i przebudowania okrętu na jednostkę szkolną dla artylerzystów oba pancerniki wzięły udział w walkach w rejonie Trypolisu, gdzie wykorzystywano je do ostrzeliwania pozycji na brzegu.

    Lepanto
    Lepanto

    Po zakończeniu walk Italia została ponownie oddelegowana do służby szkoleniowej, natomiast Lepanto został 26 maja 1912 roku skreślony z listy floty, po czym 13 stycznia 1913 roku na krótko przywrócony do służby, tylko po to, aby ostatecznie wycofać go 15 stycznia 1914 roku i zezłomować 27 marca 1915 roku.

    Los Italii był nieco dłuższy, ponieważ okręt został częściowo rozbrojony (usunięto lekką artylerię) a następnie przeholowany do Brindisi, gdzie wykorzystywano go w roli pływającej baterii broniącej portu. Podczas I wojny światowej okręt formalnie pozostawał cały czas w służbie, jednak nie odbywał żadnych rejsów. W 1917 roku pancernik został przeklasyfikowany i przebudowany na transportowiec… zboża. Usunięto dwa z czterech głównych dział. W tej roli jednostkę wykorzystywano do 1921 roku, po czym 16 listopada 1921 roku podjęto decyzję o jej złomowaniu.

    Podsumowanie

    Pancerniki typu Italia były w swoim czasie jednymi z bardziej oryginalnych okrętów pancernych na świecie. Nigdy jednak nie dane im było stoczyć walki z innymi okrętami, przez co nie jest możliwe ocenienie ich potencjału. Prawdopodobnie ich ocena niewiele różniłaby się od krążowników liniowych, ponieważ mimo dużej szybkości, włoskie okręty miały wiele wad. Potężne, ale dysponujące małą szybkostrzelnością uzbrojenie i wręcz szczątkowy pancerz mogły być problem podczas walki z wrogimi pancernikami.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKrótka historia pluszowego misia zabawki
    Next Article Ciężki myśliwiec Dornier Do 335 Pfeil
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.