Coraz więcej sieci handlowych zaczyna postrzegać rozszerzoną rzeczywistość jako sposób na połączenie wszystkiego, co najlepsze w e-commerce i sprzedaży stacjonarnej. Jak rozwijają się technologie związane z AR (Augmented Reality) i jaki mają wpływ na handel detaliczny?

Elementy rozszerzonej rzeczywistości: gadżet czy sposób na wygodne zakupy?

Rozszerzona rzeczywistość może bez problemu przenikać się w sklepie z elementami świata realnego. Elementy wirtualne nie muszą być dla nich konkurencją ani zagrożeniem – pod warunkiem, że będą stanowiły część dobrze przemyślanego i zaplanowanego systemu.

Wprowadzanie rozszerzonej rzeczywistości nie powinno być podyktowane wyłącznie modą czy kwestiami wizerunkowymi. Jeśli w sklepie pojawią się jedynie pojedyncze, niepowiązane ze sobą elementy AR, to rzeczywiście będzie je można traktować tylko jako ciekawy gadżet.

Wyraźnie widać, jak ważne przy wdrożeniu rozszerzonej rzeczywistości w handlu detalicznym jest wsparcie specjalistów. To oni pomogą wybrać z szeregu dostępnych rozwiązań te najbardziej potrzebne klientom.

AR w handlu: nie jutro, ale już dziś

Jakie rozwiązania w ramach AR mają do dyspozycji przedstawiciele handlu detalicznego już teraz? Oto kilka przykładów:

  • Marka odzieżowa TimberLand wprowadziła w swoich sklepach wirtualne przymierzalnie – wykorzystuje w nich oprogramowanie, które sczytuje kształt sylwetki i rysy twarzy klienta, a następnie pokazuje, jak będzie wyglądał w danym zestawie ubrań.
  • IKEA Place – to aplikacja, która pozwala sprawdzić, jak dany mebel będzie się prezentował w pomieszczeniu. Wykorzystuje technologię 3D, dzięki której można ustawiać mebel w dowolnym miejscu pokoju.
  • W salonach optycznych Ray-Ban wykorzystuje się aplikację, która wykonuje mapowanie twarzy klienta. Następnie tworzy ona obraz, na który można nakładać wybrane modele okularów.

Augmented Reality

Czy konsumenci są gotowi na rozszerzoną rzeczywistość?

Świadome technologicznie marki dostrzegają już, jak rozszerzona rzeczywistość pozwala klientom na doświadczenie produktu przed zakupem. A co na to sami klienci?

Rozszerzona rzeczywistość nie bez powodu pojawia się w branżach, w których klientami są najczęściej osoby młode: sklepach z odzieżą, obuwiem, elektroniką. Pokolenie Z jest doskonale obyte z technologiami, a obecność rozwiązań AR w sklepie to dla nich ułatwienie podczas zakupów. Wdrażając elementy rozszerzonej rzeczywistości, warto jednak mieć na uwadze grupę docelową marki. Jeśli klientami są osoby starsze, nieufne wobec rozwiązań takich jak skanowanie twarzy czy zbieranie danych na temat zakupów, lepiej stosować takie rozwiązania z umiarem.

W Polsce AR w handlu detalicznym to nadal nowość, ale w ciągu kilku lat można się spodziewać w tej branży dużych zmian. Chcesz brać w nich aktywny udział? Dołącz do zespołu GlobalLogic i twórz aplikacje wykorzystujące możliwości AR!

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.