W latach 70. w USA uruchomiono program XM800, którego celem było zaprojektowanie nowego pojazdu rozpoznawczego dla US Army. Nowy pojazd miał cechować się znakomitymi zdolnościami terenowymi. Efektem prac był pojazd XM 808 Twister, który nigdy nie wszedł jednak do produkcji.

Prace nad pojazdem ruszyły w 1965 roku i zaowocowały powstaniem 4 różnych wariantów pojazdu, w tym dwóch typowo testowych – pozbawionych uzbrojenia i opancerzenia, jednego w docelowej konfiguracji oraz jednego w wariancie amfibijnym.

Lockheed XM808W
Lockheed XM808W

Pojazdy wyróżniały się niecodziennym układem podwozia, składającym się z dwóch dwuosiowych wózków połączonych przegubem. Każdy z nich posiadał własny silnik. Taki układ pozwalał na poruszanie się w nawet bardzo trudnym terenie.

Lockheed XM808W
Lockheed XM808W

Najważniejszym wariantem był XM808W Twister. Pojazd posiadał docelową konfigurację opancerzenia i uzbrojenia, jaką zaprezentowano US Army. Pojazd miał 5,6 m długości, 2,6 szerokości i 2,3 wysokości. Masa wynosiła około 9725 kg. Napęd stanowiły dwa silniki Chrysler440 V8 o mocy 191 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 95 km/h (i przyśpieszenie od 0 do 80 km/h w 17 sekund) i zasięg 360 km.

Załoga liczyła 3 osoby, a uzbrojenie składało się z działka automatycznego M139 (Hispano-Suiza HS.820) kalibru 20 mm oraz sprzężonego z nim karabinu maszynowego. Pancerz aluminiowy miał 6 mm grubości.

Lockheed XM808W
Lockheed XM808W

Chociaż testy pojazdu dowiodły jego skuteczności, cały program XM800 został zamknięty. Zdobyte w trakcie prac doświadczenie posłużyło jednak do zaprojektowania wielu innych pojazdów (min. bojowego wozu piechoty M2 Bradley).

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.