SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » PZInż. 222 – polski half-track
    PZInż. 222
    PZInż. 222
    Artykuły

    PZInż. 222 – polski half-track

    Michał BanachBy Michał Banach15 kwietnia 2015Updated:14 listopada 2020Jeden komentarz5 Mins Read
    Polska w okresie międzywojennym rozwijała siły zbrojne w dosyć nietypowy sposób. Mimo znaczących wpływów francuskich, polscy dowódcy starali się nadążać za chaotycznymi i nie sprawdzonymi trendami w budowie sił zbrojnych w innych państwach. Efektem tego były np. czołgi kołowo-gąsienicowe czy też zakrojone na szeroką skalę prace nad pojazdami półgąsienicowymi.

    Chociaż pojazdy półgąsienicowe, czy też half-tracki kojarzą się bardziej z armią niemiecką i amerykańską, Polska w latach 30. bardzo aktywnie badała tego typu konstrukcje i mimo skromnego budżetu na armię, również wykorzystywała.

    Francuskie korzenie

    Pierwsze pojazdy półgąsienicowe pojawiły się w Wojsku Polskim już na początku lat 20. Były to francuskie pojazdy Citroen-Kegresse model B2. Polska zakupiła przynajmniej 134 podwozia tych pojazdów i wykorzystała do budowy licznych pojazdów, w tym ciężarówek i wozów pancernych wz. 28.

    Wozy pancerne wz. 28 na podwoziu B2 10CV
    Wozy pancerne wz. 28 na podwoziu B2 10CV
    Wozy pancerne wz. 28 na podwoziu B2 10CV oraz samochody pancerne Peugeot model 1918
    Wozy pancerne wz. 28 na podwoziu B2 10CV oraz samochody pancerne Peugeot model 1918

    Pojazdy te wykorzystywano aż do wybuchu wojny w 1939 roku, ale znaczną część z nich wycofano z eksploatacji w latach 30. Pod koniec lat 20. sprowadzono również kilkadziesiąt podwozi Citroen-Kegresse 10CV. Ich losy są jednak mało znane.

    Kolejne, również francuskie pojazdy półgąsienicowe trafiły do Polski na początku lat 30. Był to również Citroeny, ale w wariancie Citroen-Kegresse C6 P14, C4 P17 i C6 P19. Pojazdy te wykorzystywano do 1936 roku, kiedy do jednostek zaczęły trafiać ciągniki C4P polskiej konstrukcji.

    Ciągnik C4P17 z reflektorem przeciwlotniczym w Gdyni
    Ciągnik C4P17 z reflektorem przeciwlotniczym w Gdyni

    Ciągnik artyleryjski C4P

    Pierwszym zaprojektowanym w Polsce i seryjnie produkowanym pojazdem półgąsienicowym był ciągnik artyleryjski C4P. Pojazd ten powstał w oparciu o podwozie ciężarówki Polski Fiat 621 oraz zaprojektowane w kraju podwozie gąsienicowe będące dalekim rozwinięciem tego z francuskich pojazdów.

    Ciągnik Citroen-Kegresse B2 10CV w 1930 roku
    Ciągnik Citroen-Kegresse B2 10CV w 1930 roku

    Łącznie zbudowano kilkaset ciągników C4P (według niektórych źródeł około 400), które trafiły głównie do jednostek artylerii. Pojazdy te był całkiem udane, ale ze względu na swoje korzenie, ciągniki te nie miały zbyt dużego potencjału modernizacyjnego i nie mogły być używane do zadań czysto bojowych, ponieważ ich podwozia był bardzo wrażliwe na uszkodzenia.

    W 1936 roku wprowadzono do produkcji kolejny polski pojazd półgąsienicowy oznaczony WZ. 34. Zbudowano go w oparciu o ciężarówkę Polski Fiat 621L i podwozie Citroen-Kegresse.

    PZInż. 222 – nowy polski transporter półgąsienicowy

    Zdając sobie sprawę z ograniczeń posiadanych pojazdów gąsienicowych oraz z przyszłych potrzeb Wojska Polskiego wynikających z rosnącej liczby czołgów, (zwłaszcza planowanych czołgów kołowo-gąsienicowych), uznano, że należy wprowadzić do uzbrojenia nowy pojazd półgąsienicowy.

    Samochód półgąsienicowy wz. 34
    Samochód półgąsienicowy wz. 34

    Zakładano, że nowa konstrukcja będzie bazą do zbudowania serii pojazdów przeznaczonych do różnych zadań. Od ciągników artyleryjskich, przez pojazdy specjalistyczne po transportery piechoty. Prace nad nowym pojazdem ruszyły w 1938 roku. Nazwano go PZInż. 222.

    Pracami kierował inżynier Edward Habich z Biura Studiów Państwowych Zakładów Inżynieryjnych w Warszawie. Opracował on na zlecenie Sztabu lekki pojazd półgąsienicowy mogący pomieścić sekcję liniową piechoty – 12 żołnierzy, lub sekcję ckm – 8 żołnierzy wraz z ckm-em albo sekcję rkm – 10 żołnierzy i rkm. Do budowy części kołowej wykorzystano podzespoły samochodu Polski Fiat 618.

    PZInż. 222
    PZInż. 222

    Dzięki unifikacji podzespołów prace szły bardzo szybko i już pod koniec roku gotowy był prototyp. Krótko po ukończeniu pojazd wziął udział w licznych testach podczas których przejechał 11 116 km – znacznie więcej niż planowano.

    Po pozytywnym przejściu prób zdecydowano się na zamówienie serii próbnej liczącej 12 pojazdów. Był one gotowe przed wybuchem wojny i trafiły zapewne do różnych jednostek gdzie testowano je w warunkach normalnej eksploatacji. Na rok 1940 planowano zamówienie 200 kolejnych pojazdów, dla których zgromadzono już nawet potrzebne części.

    PZInż. 222
    PZInż. 222

    Nie są znane późniejsze losy pojazdów. Nie wiadomo również jak radziły sobie one podczas eksploatacji wojennej. Prawdopodobnie kilka pojazdów tego typu trafiło w ręce węgierskie.

    Konstrukcja

    PZInż. 222 był lekkim pojazdem półgąsienicowym o ładowności do 1500 kg. Pojazd miał 4,8 metra długości, 1,8 szerokości i 2,1 wysokości. Prześwit wynosił 280 mm. Pojazd ważył 2850 kg. Napęd stanowił czterocylindrowy silnik Fiat 118A o mocy 45 KM i pojemności 1,9 litra. Pozwalał on na osiąganie prędkości rzędu 42 km/h na drogach i 22 km/h w terenie.

    Zużycie paliwa w terenie wynosiło 34 l/100 km a na drogach około 24 l/100 km. Pojazd wyposażono w reduktor i blokadę mechanizmu różnicowego. Specjalnie zaprojektowane gąsienice miały wytrzymać przebieg do 13 000 km.

    PZInż. 222
    PZInż. 222

    Planowana cena pojazdu miała mieścić się w przedziale 7100-10 000 zł, z maksymalna granicą 15 000 zł. Była to wartość pomiędzy ceną samochodu Polski Fiat 618 a ciągnika C4P.

    W poniższej tabeli zestawiono parametry pojazdu wraz z jego najbliższym konkurentem – niemieckim SdKfz 10.

    Parametry PZInż. 222 SdKfz 10
    Waga 2,8 t 4,9 t
    Wymiary
    • długość – 4,8 m
    • szerokość 1,8 m
    • wysokość 2,1 m
    • długość – 4,75 m
    • szerokość 1,9 m
    • wysokość 2 m
    Silnik 4 cylindrowy silnik Fiat 118A o mocy 45 KM i pojemności 1,9 l 6 cylindrowy silnik Maybach HL42 TRKM o mocy 100 KM i pojemności 3,7 l
    Osiągi Prędkość maksymalna na drodze – 42 km/h, w terenie 22 km/h Prędkość maksymalna na drodze – 65 km/h
    Zasięg 200-290 km 150 km
    Produkcja 12 egzemplarzy ponad 14 000 egzemplarzy
    Załoga 2 + 12 2 + 6

     

    Podsumowanie

    Polska wyjątkowo intensywnie rozwijała pojazdy półgąsienicowe jak na lata 30. Zakładano, że pojazdy te będą towarzyszyć czołgom w działaniach manewrowych. Było to bardzo nowoczesne podejście do prowadzenia działań bojowych. Podobnie wykorzystywano tego typu pojazdy w armii niemieckiej i amerykańskiej.

    Patrząc na konstrukcję PZInż. 222 można zauważyć wyraźne podobieństwo do pojazdów niemieckich z tego okresu. Nie można jednak powiedzieć, że polski pojazd był nimi inspirowany.

    PZInż. 222
    PZInż. 222

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleORP Warszawa – ostatni polski niszczyciel
    Next Article Powtórka Rajdu na Doolittlea
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.