Jakiś czas temu pisałem o pracach nad nowym ukraińskim ciężkim BWP – BMP-64. Zanim pojazd ten trafi do eksploatacji musi minąć trochę czasu, ponieważ potrzebne są odpowiednie testy a też jego cena będzie drobną przeszkodą. W związku z tym Ukraińskie władze zakupiły we wrześniu zeszłego roku brytyjskie transportery opancerzone Saxon, jako element wzmocnienia sił zbrojnych.

Łącznie Ukraina zakupiła 75 pojazdów tego typu za sumę 8,3 mln dolarów. Pierwsze 20 pojazdów trafiło do naszych wschodnich sąsiadów kilka dni temu. Równocześnie zaczęły się testy tych pojazdów. Oficjalnie Saxony są wsparciem zachodu w walce z separatystami i wspierającymi ich oddziałami rosyjskimi.

Saxon na Ukrainie

Saxon na Ukrainie

Poniżej kilka zdjęć z tychże prób. Podczas testów porównywano możliwości Saxona do ukraińskiego BTR-3E1. Już samo porównanie wyglądu obu pojazdów działa na niekorzyść brytyjskiego „stworka”.

Saxon to tak naprawdę opancerzona ciężarówka, której pancerz nie chroni przed niczym poza bronią lekką. Pojazdy te wykorzystywano głównie jako transportery dla policji, pojazdy patrolowe (ale nie zwiadowcze) a już na pewno nie jako transportery opancerzone biorące udział w walkach.

Porównując Saxona z chociażby BTR-3 (ukraińska odmiana rosyjskiego transportera BTR-80), brytyjski wóz jest całkowicie bezużyteczny. Samo przekazanie pojazdów można więc uznać za robienie z Ukrainy demobilu dla złomu z Europy, który już dawno nie powinien być wykorzystywany w zadaniach bojowych.

Saxon i BTR-3E1 podczas prób na Ukrainie (fot. Ukroboronprom)

Saxon i BTR-3E1 podczas prób na Ukrainie (fot. Ukroboronprom)

Kwestia dostarczania broni Ukrainie to temat na długą dyskusję, ale z drugiej strony skoro już ktoś chce dostarczać im broń, to niech to chociaż będzie „broń” a nie blaszane wytłoczki, znacznie gorsze od dostępnego na Ukrainie sprzętu.

Co ciekawe, transportery te można kupić z brytyjskiego demobilu i to w całkiem dużych ilościach.

AT 105 Saxon – brytyjski kołowy transporter opancerzony zaprojektowany w latach 80-tych jako lekki i tani pojazd transportowy, dający żołnierzom większą ochronę niż ciężarówka, ale tańszy niż typowy transporter opancerzony. Pojazdy te miały być wykorzystywano do transportu brytyjskich oddziałów szybkiego reagowania stacjonujących w Wielkiej Brytanii, ale odpowiedzialnych za ochronę RFN. Ich napęd stanowi silnik diesla Perkins 210 Ti o mocy 210 KM lub Bedford 600 o mocy 160 KM. Załogę Saxona stanowi 2 żołnierzy, a w przedziale desantowym zmieści się 8-10 żołnierzy.

Pojazdy tego typu trafiły oprócz Brytyjskiej Armii (664 egzemplarze) min. do Hong Kongu (?), Omanu (22), Malezji (44), Nigerii (75), Bahrajnu (10), Iraku (?), Zjednoczonych Emiratów Arabskich (10) i Mozambiku (?). Łącznie zbudowano ich około 825 – po wycofaniu ze służby w brytyjskiej armii część pojazdów sprzedano do innych państw. Pojedyncze egzemplarze trafiły również do innych państw.

Dane taktyczno-techniczne

Załoga 2
Desant 10
Masa bojowa 11,2 tony
Długość 5,35 m
Szerokość 2,5 m
Wysokość 2,2-2,6 m (w zależności od uzbrojenia i wieżyczki)
Zasięg ok. 660 km
Uzbrojenie 1x karabin maszynowy kalibru 7,62 mm
AT 105 Saxon

AT 105 Saxon

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+