SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Wyjątkowy Aston Martin Lagonda
    Wyjątkowy Aston Martin Lagonda
    Wyjątkowy Aston Martin Lagonda
    Artykuły

    Wyjątkowy Aston Martin Lagonda

    Michał BanachBy Michał Banach9 stycznia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    W historii każdego bardziej znanego producenta samochodów znajdzie się auto, w którymi pokładano wielkie nadzieje, ale które zapisało się w historii inaczej niż planowali twórcy. Dobrym tego przykładem jest Aston Martin Lagonda produkowany w latach 1976-1990.

    W połowie lat 70. brytyjski koncern motoryzacyjny Aston Martin był w nie najlepszej sytuacji finansowej. Zmiany na rynku luksusowych aut, wzrost popularności tańszych modeli z mniejszymi silnikami i znudzenie klientów dotychczasowymi projektami samochodów sprawiły, że Aston Martin musiał w jakiś sposób odbić się, aby zwiększyć dochody.

    Aston Martin Lagonda z 1962 roku (fot. Neil Fraser/Courtesy of RM Sotheby's)
    Aston Martin Lagonda z 1962 roku (fot. Neil Fraser/Courtesy of RM Sotheby’s)

    W 1974 roku Aston Martin zaprezentował zaprojektowany przez Williama Townsa samochód sportowy oparty na Astonie Martinie V8 z 1969 roku. Nowy model otrzymał nazwę Aston Martin Lagonda i był czterodrzwiowym, luksusowym wariantem modelu V8. Samochód miał 4,9 m długości, 1,3 m wysokości i 1,8 m szerokości, masę 2 ton, a pod maską znalazł się 5,3-litrowy silnik DOHC V8 o mocy 280 KM. Nazwa Lagonda była nawiązaniem do przejętej przez Astona Martina w 1947 roku marki Lagonda.

    Samochód został pozytywnie odebrany przez branżę, ale już w 1976 roku firma postanowiła całkowicie zmienić wygląd Lagondy. Podczas London Motor Show w 1976 roku zaprezentowano nową wersję, która w niczym nie przypominała swojego poprzednika.

    Aston Martin Lagonda (fot. Darin Schnabel/Courtesy of RM Sotheby's)
    Aston Martin Lagonda (fot. Darin Schnabel/Courtesy of RM Sotheby’s)

    Samochód otrzymał nadwozie o długości 5,8 m, wysokości 1,3 m i szerokości 1,8 m, masie nieco ponad 2 ton, a pod maską umieszczono ten sam silnik DOHC V8 o mocy 280 KM i pojemności 5,3 litra. Tym co wyróżniało ten model była karoseria, z maską przypominającą klin z światłami umieszczonymi nad zderzakiem oraz w klapie silnika. Wnętrze nowej Lagondy było luksusowo wykończone, pełne skór i drewna oraz wyświetlaczy diodowych, które nadawały mu futurystyczny wygląd.

    Nowoczesny design spotkał się z mieszanymi opiniami – jedni chwalili Lagondę za wyjątkowy wygląd, wręcz wyprzedzający swoje czasy, inni uważali że wygląda okropnie. Samochód bez wątpienia był jednak nowoczesny i… bardzo drogi, ponieważ nie tylko wykonano go z najlepszych materiałów, ale również składano ręcznie. W swoim czasie był jednym z najdroższych samochodów dostępnych na brytyjskim rynku.

    Aston Martin Lagonda (fot. Charles01/Wikimedia Commons)
    Aston Martin Lagonda (fot. Charles01/Wikimedia Commons)

    Produkcję Lagondy Series II kontynuowano bez większych zmian do 1986 roku, kiedy wprowadzono do produkcji trzecią wersję, w której dodano wtrysk paliwa oraz usunięto ekrany, które w 1980 roku zastąpiły diody. Mimo swoich możliwości, ekrany były bardzo awaryjne i sprawiały bardzo dużo problemów. Zastąpiono je wyświetlaczami fluorescencyjnymi.

    W 1987 roku do produkcji wszedł czwarty model, różniący się nieznacznie kształtem karoserii, którą lekko zaokrąglono. Większych zmian technicznych w tej wersji nie wprowadzono. Model ten pozostawał w produkcji do stycznia 1990 roku. Łącznie powstało 645 egzemplarzy Astona Martina Lagonda w 4 seriach (8 Series I, 532 Series II i Series III oraz 105 Series IV produkcyjnych. Powstało również kilkanaście egzemplarzy specjalnych, w tym Tickford Lagonda z zmodyfikowanym nadwoziem, Tickford Limousine, Rapide i Shooting-brake (zbudowany już po zakończeniu produkcji w 1998 roku).

    Stary i Nowy Aston Martin Lagonda (fot. Aston Martin)
    Stary i Nowy Aston Martin Lagonda (fot. Aston Martin)

    Mimo nowoczesnego wyglądu, licznych nowinek technicznych zwłaszcza w wystroju wnętrza oraz luksusowego charakteru Lagonda nie zdobyła wielkiej popularności. Największą bolączką auta był nie tyle wygląd co olbrzymie problemy techniczne, zwłaszcza z elektryką oraz z rdzewiejącym podwoziem. Niecodzienny kształt karoserii z czasem zaczął zyskiwać popularność i obecnie Lagondy są popularnymi samochodami kolekcjonerskimi, osiągającymi na aukcjach wartość nawet około 100 000 dolarów. Warto dodać, że w 2015 roku do produkcji wszedł nowy model Astona Martina Lagonda przeznaczony głównie na rynek Arabski.

    Aston Martin Shooting-Brake Lagonda (fot. Courtesy of RM Sotheby's)
    Aston Martin Shooting-Brake Lagonda (fot. Courtesy of RM Sotheby’s)
    Aston Martin Lagonda (fot. Darin Schnabel/Courtesy of RM Sotheby's)
    Aston Martin Lagonda (fot. Darin Schnabel/Courtesy of RM Sotheby’s)
    Aston Martin Lagonda (fot. Darin Schnabel/Courtesy of RM Sotheby's)
    Aston Martin Lagonda (fot. Darin Schnabel/Courtesy of RM Sotheby’s)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAll American – krótka historia słynnego zdjęcia
    Next Article Wrota Piekieł w Turkmenistanie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.