W historii każdego bardziej znanego producenta samochodów znajdzie się auto, w którymi pokładano wielkie nadzieje, ale które zapisało się w historii inaczej niż planowali twórcy. Dobrym tego przykładem jest Aston Martin Lagonda produkowany w latach 1976-1990.

W połowie lat 70. brytyjski koncern motoryzacyjny Aston Martin był w nie najlepszej sytuacji finansowej. Zmiany na rynku luksusowych aut, wzrost popularności tańszych modeli z mniejszymi silnikami i znudzenie klientów dotychczasowymi projektami samochodów sprawiły, że Aston Martin musiał w jakiś sposób odbić się, aby zwiększyć dochody.

Aston Martin Lagonda z 1962 roku (fot. Neil Fraser/Courtesy of RM Sotheby's)
Aston Martin Lagonda z 1962 roku (fot. Neil Fraser/Courtesy of RM Sotheby’s)

W 1974 roku Aston Martin zaprezentował zaprojektowany przez Williama Townsa samochód sportowy oparty na Astonie Martinie V8 z 1969 roku. Nowy model otrzymał nazwę Aston Martin Lagonda i był czterodrzwiowym, luksusowym wariantem modelu V8. Samochód miał 4,9 m długości, 1,3 m wysokości i 1,8 m szerokości, masę 2 ton, a pod maską znalazł się 5,3-litrowy silnik DOHC V8 o mocy 280 KM. Nazwa Lagonda była nawiązaniem do przejętej przez Astona Martina w 1947 roku marki Lagonda.

Samochód został pozytywnie odebrany przez branżę, ale już w 1976 roku firma postanowiła całkowicie zmienić wygląd Lagondy. Podczas London Motor Show w 1976 roku zaprezentowano nową wersję, która w niczym nie przypominała swojego poprzednika.

Aston Martin Lagonda (fot. Darin Schnabel/Courtesy of RM Sotheby's)
Aston Martin Lagonda (fot. Darin Schnabel/Courtesy of RM Sotheby’s)

Samochód otrzymał nadwozie o długości 5,8 m, wysokości 1,3 m i szerokości 1,8 m, masie nieco ponad 2 ton, a pod maską umieszczono ten sam silnik DOHC V8 o mocy 280 KM i pojemności 5,3 litra. Tym co wyróżniało ten model była karoseria, z maską przypominającą klin z światłami umieszczonymi nad zderzakiem oraz w klapie silnika. Wnętrze nowej Lagondy było luksusowo wykończone, pełne skór i drewna oraz wyświetlaczy diodowych, które nadawały mu futurystyczny wygląd.

Nowoczesny design spotkał się z mieszanymi opiniami – jedni chwalili Lagondę za wyjątkowy wygląd, wręcz wyprzedzający swoje czasy, inni uważali że wygląda okropnie. Samochód bez wątpienia był jednak nowoczesny i… bardzo drogi, ponieważ nie tylko wykonano go z najlepszych materiałów, ale również składano ręcznie. W swoim czasie był jednym z najdroższych samochodów dostępnych na brytyjskim rynku.

Aston Martin Lagonda (fot. Charles01/Wikimedia Commons)
Aston Martin Lagonda (fot. Charles01/Wikimedia Commons)

Produkcję Lagondy Series II kontynuowano bez większych zmian do 1986 roku, kiedy wprowadzono do produkcji trzecią wersję, w której dodano wtrysk paliwa oraz usunięto ekrany, które w 1980 roku zastąpiły diody. Mimo swoich możliwości, ekrany były bardzo awaryjne i sprawiały bardzo dużo problemów. Zastąpiono je wyświetlaczami fluorescencyjnymi.

W 1987 roku do produkcji wszedł czwarty model, różniący się nieznacznie kształtem karoserii, którą lekko zaokrąglono. Większych zmian technicznych w tej wersji nie wprowadzono. Model ten pozostawał w produkcji do stycznia 1990 roku. Łącznie powstało 645 egzemplarzy Astona Martina Lagonda w 4 seriach (8 Series I, 532 Series II i Series III oraz 105 Series IV produkcyjnych. Powstało również kilkanaście egzemplarzy specjalnych, w tym Tickford Lagonda z zmodyfikowanym nadwoziem, Tickford Limousine, Rapide i Shooting-brake (zbudowany już po zakończeniu produkcji w 1998 roku).

Stary i Nowy Aston Martin Lagonda (fot. Aston Martin)
Stary i Nowy Aston Martin Lagonda (fot. Aston Martin)

Mimo nowoczesnego wyglądu, licznych nowinek technicznych zwłaszcza w wystroju wnętrza oraz luksusowego charakteru Lagonda nie zdobyła wielkiej popularności. Największą bolączką auta był nie tyle wygląd co olbrzymie problemy techniczne, zwłaszcza z elektryką oraz z rdzewiejącym podwoziem. Niecodzienny kształt karoserii z czasem zaczął zyskiwać popularność i obecnie Lagondy są popularnymi samochodami kolekcjonerskimi, osiągającymi na aukcjach wartość nawet około 100 000 dolarów. Warto dodać, że w 2015 roku do produkcji wszedł nowy model Astona Martina Lagonda przeznaczony głównie na rynek Arabski.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.