SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Volkswagen Karmann Ghia – niesportowy samochód sportowy
    Volkswagen Karmann Ghia - niesportowy samochód sportowy
    Volkswagen Karmann Ghia - niesportowy samochód sportowy
    Artykuły

    Volkswagen Karmann Ghia – niesportowy samochód sportowy

    Michał BanachBy Michał Banach1 lutego 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    W połowie lat 50. Volkswagen wprowadził do produkcji zupełnie nowe nowe sportowe coupe – Volkswagen Karmann Ghia. Chociaż pod względem parametrów auto nie przypominało ówczesnych samochodów sportowych, zbudowano około 500 000 egzemplarzy tego modelu.

    Na początku lat 50. w RFN podstawowym samochodem był Volkswagen Typ 1, czyli Garbus. O ile było to bardzo udane auto, pod względem osiągów wypadało blado. W związku z tym Volkswagen postanowił poszerzyć ofertę o nowy, typowo sportowy samochód, zbudowany na bazie Garbusa.

    Volkswagen Karmann Ghia
    Volkswagen Karmann Ghia

    W październiku 1953 roku na Motor Show w Paryżu zaprezentowano prototyp nowego samochodu, który otrzymał nazwę Volkswagen Typ 14 Karmann Ghia. Sportowe coupe wyróżniało się stylistyką nadwozia, której autorem był Luigi Segre z włoskiej firmy Ghia, a wykonawcą niemiecka firma Karmann. Samochód zdobył duże zainteresowanie, w związku z czym Volkswagen szybko rozpoczął przygotowania do produkcji seryjnej.

    Volkswagen Karmann Ghia
    Volkswagen Karmann Ghia

    Pierwszy seryjny Karmann Ghia pojawił się w sierpniu 1955 roku. Samochód miał 4,14 m długości i masę zaledwie 820 kg. Pięknie zaprojektowane nadwozie o wyraźnie sportowej stylistyce skrywało pod maską niewielki czterocylindrowy silnik o pojemności 1,2 litra i mocy 34 KM. Zapewniał ona zawrotną prędkości… 120 km/h i przyśpieszenie od 0-100 km/h w 28,8 sekund.  Mimo sportowego wyglądu, osiągi były więc raczej zwyczajne – Chevrolet Corvette z 1953 roku miał sześciocylindrowy silnik o mocy 150 KM zapewniający prędkość maksymalną 165 km/h.

    Początkowo samochód produkowano tylko w wersjiz silnikiem 1,2-litrowym z nadwoziem coupe (w praktyce 2+2, przy czym na tylnej kanapie było bardzo mało miejsca). W sierpniu 1957 roku ofertę poszerzono o kabriolet, a w 1965 roku dodano nowy silnik o pojemności 1,3 litra a w 1970 roku silnik o pojemności 1,6 litra.

    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)

    Mimo wysokiej ceny (2400 dolarów w 1956 roku – współcześnie około 20 900 dolarów), Volkswagen Karmann Ghia bardzo szybko zyskał popularność. Produkowano go w Niemczech do 1974 roku w praktycznie niezmienionej formie. Łącznie powstało 364 407 egzemplarzy coupe i 80 837 kabrioletów. Dodatkowo 41 689 egzemplarzy zbudowano na licencji w Brazylii w latach 1962-1975 (wersje coupe, kabriolet i TC).

    We wrześniu 1961 roku do sprzedaży wszedł zmodyfikowany wariant Volkswagena Karmann Ghia, oparty na podwoziu Volkswagena Typ 3 i nazwany Typ 34 Karmann Ghia. Samochód różnił się od swojego poprzednika inną stylistyką nadwozia (znacznie brzydszą), stworzoną przez firmę Ghia oraz lepszymi osiągami. Pod maską znalazł się mocniejszy, czterocylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 45 KM, zapewniający prędkość maksymalną około 144 km/h. Zbudowano tylko 42 563 egzemplarze tego modelu.

    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)

    W Brazylii do sprzedaży wprowadzono jeszcze model Volkswagen Karmann Ghia TC, również oparty na podwoziu Typu 3. Pod maską umieszczono czterocylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 65 KM zapewniający prędkość maksymalną około 138 km/h. Największą wadą samochodu było nadwozie, które kompletnie nie miało stylu. Powstało 18 119 egzemplarzy tego modelu.

    Współcześnie Volkswagen Karmann Ghia jest popularnym samochodem kolekcjonerskim, a jego ceny wahają się koło 60-70 tyś. zł.

    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Jan Derk Remmers)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Jan Derk Remmers)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Joachim Kohler Bremen)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Joachim Kohler Bremen)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Greg Gjerdingen)
    Volkswagen Karmann Ghia (fot. Greg Gjerdingen)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleIle kosztuje żeglarstwo?
    Next Article Rozszerzona rzeczywistość w (najmniejszym) detalu – jak wykorzystać AR w sklepach detalicznych?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.