W połowie lat 50. Volkswagen wprowadził do produkcji zupełnie nowe nowe sportowe coupe – Volkswagen Karmann Ghia. Chociaż pod względem parametrów auto nie przypominało ówczesnych samochodów sportowych, zbudowano około 500 000 egzemplarzy tego modelu.

Na początku lat 50. w RFN podstawowym samochodem był Volkswagen Typ 1, czyli Garbus. O ile było to bardzo udane auto, pod względem osiągów wypadało blado. W związku z tym Volkswagen postanowił poszerzyć ofertę o nowy, typowo sportowy samochód, zbudowany na bazie Garbusa.

Volkswagen Karmann Ghia

Volkswagen Karmann Ghia

W październiku 1953 roku na Motor Show w Paryżu zaprezentowano prototyp nowego samochodu, który otrzymał nazwę Volkswagen Typ 14 Karmann Ghia. Sportowe coupe wyróżniało się stylistyką nadwozia, której autorem był Luigi Segre z włoskiej firmy Ghia, a wykonawcą niemiecka firma Karmann. Samochód zdobył duże zainteresowanie, w związku z czym Volkswagen szybko rozpoczął przygotowania do produkcji seryjnej.

Volkswagen Karmann Ghia

Volkswagen Karmann Ghia

Pierwszy seryjny Karmann Ghia pojawił się w sierpniu 1955 roku. Samochód miał 4,14 m długości i masę zaledwie 820 kg. Pięknie zaprojektowane nadwozie o wyraźnie sportowej stylistyce skrywało pod maską niewielki czterocylindrowy silnik o pojemności 1,2 litra i mocy 34 KM. Zapewniał ona zawrotną prędkości… 120 km/h i przyśpieszenie od 0-100 km/h w 28,8 sekund.  Mimo sportowego wyglądu, osiągi były więc raczej zwyczajne – Chevrolet Corvette z 1953 roku miał sześciocylindrowy silnik o mocy 150 KM zapewniający prędkość maksymalną 165 km/h.

Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)

Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)

Początkowo samochód produkowano tylko w wersjiz silnikiem 1,2-litrowym z nadwoziem coupe (w praktyce 2+2, przy czym na tylnej kanapie było bardzo mało miejsca). W sierpniu 1957 roku ofertę poszerzono o kabriolet, a w 1965 roku dodano nowy silnik o pojemności 1,3 litra a w 1970 roku silnik o pojemności 1,6 litra.

Mimo wysokiej ceny (2400 dolarów w 1956 roku – współcześnie około 20 900 dolarów), Volkswagen Karmann Ghia bardzo szybko zyskał popularność. Produkowano go w Niemczech do 1974 roku w praktycznie niezmienionej formie. Łącznie powstało 364 407 egzemplarzy coupe i 80 837 kabrioletów. Dodatkowo 41 689 egzemplarzy zbudowano na licencji w Brazylii w latach 1962-1975 (wersje coupe, kabriolet i TC).

Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)

Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)

We wrześniu 1961 roku do sprzedaży wszedł zmodyfikowany wariant Volkswagena Karmann Ghia, oparty na podwoziu Volkswagena Typ 3 i nazwany Typ 34 Karmann Ghia. Samochód różnił się od swojego poprzednika inną stylistyką nadwozia (znacznie brzydszą), stworzoną przez firmę Ghia oraz lepszymi osiągami. Pod maską znalazł się mocniejszy, czterocylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 45 KM, zapewniający prędkość maksymalną około 144 km/h. Zbudowano tylko 42 563 egzemplarze tego modelu.

Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)

Volkswagen Karmann Ghia (fot. Michał Banach)

W Brazylii do sprzedaży wprowadzono jeszcze model Volkswagen Karmann Ghia TC, również oparty na podwoziu Typu 3. Pod maską umieszczono czterocylindrowy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 65 KM zapewniający prędkość maksymalną około 138 km/h. Największą wadą samochodu było nadwozie, które kompletnie nie miało stylu. Powstało 18 119 egzemplarzy tego modelu.

Współcześnie Volkswagen Karmann Ghia jest popularnym samochodem kolekcjonerskim, a jego ceny wahają się koło 60-70 tyś. zł.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.