Początek lat 50 – tych to czas odrodzenia małych roadsterów. Amerykanie zachwycili się europejskimi kabrioletami, takimi jak MG serii T, Jaguar XK120 czy Porsche 356 i w odpowiedzi na nie stworzyli Corvette -samochód, który jest symbolem amerykańskiej motoryzacji aż do teraz.

Projekt Opel

Prace nad Chevroletem Corvette rozpoczęły się w 1951 roku z inicjatywy Harleya Earla. Earl, widząc fascynację Amerykanów przywiezionymi po wojnie małymi europejskimi roadsterami, przekonał zarząd General Motors do “Projektu Opel” – tak nazywała się operacja mająca na celu stworzenie sportowego kabrioletu. W jej efekcie powstał EX-122, pierwowzór Chevroleta Corvette C1.

Chevrolet Corvette EX-122 (fot. GM)

Chevrolet Corvette EX-122 (fot. GM)

Samochód wykorzystywał podzespoły stosowane w innych modelach Chevroleta; 6 – cylindrowy, rzędowy silnik Blue Flame o pojemności 235 cali sześciennych (3,9 l) oraz 2 – biegową, automatyczną skrzynię Powerglide przekazującą moment obrotowy na tylne koła. Jednostka napędowa została dla Corvette odpowiednio zmodyfikowana; zwiększony stopień sprężania, bardziej agresywne kąty wałka rozrządu i 3 gaźniki spowodowały wzrost mocy do 150 KM. Pozwalało to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,5 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej około 165 km/h. Ciekawostką było nadwozie wykonane z tworzywa sztucznego o futurystycznych kształtach.

Chevrolet Corvette EX-122 (fot. GM)

Chevrolet Corvette EX-122 (fot. GM)

Premiera

Tak przygotowany wóz zaprezentowano 17 stycznia 1953 roku na wystawie General Motors Motorama w hotelu Waldorf Astoria w Nowym Jorku z założeniem, że Corvette jest samochodem eksperymentalnym i pokazowym. Piękne linie nadwozia i włączenie się Chevroleta do walki na rynku roadsterów wywołały jednak tak dobre wrażenie u oglądających, że GM podjęło decyzję o uruchomieniu produkcji. Rok później na tej samej wystawie został pokazany Chevrolet Nomad, bardzo ciekawe kombi bazujące na Corvette, które miało mniej szczęścia i nigdy nie trafiło do seryjnej produkcji.

Chevrolet Corvette 1953 (fot. GM)

Chevrolet Corvette 1953 (fot. GM)

Dostępna w każdym kolorze pod warunkiem, że jest biała

Montaż pierwszego seryjnego egzemplarza ukończył się w fabryce we Flint, Michigan 30 czerwca 1953 roku. Data ta jest obecnie uznawana za oficjalne narodziny Chevroleta Corvette. Pierwsze 2 wyprodukowane samochody przeznaczono prawdopodobnie do badań oraz testów i według oficjalnych informacji zostały później zniszczone. Do końca roku wyprodukowano 300 sztuk; wszystkie w kolorze Polo White z czerwonym wnętrzem i czarnym materiałowym dachem. Jak przystało na prawdziwego roadstera boczne szyby nie chowały się w drzwiach lecz były instalowane dodatkowo. Do wyboru były 2 opcje dodatkowego wyposażenia: radio i ogrzewanie. W rzeczywistości wyposażenie to było jednak standardem – zarówno radio jak i ogrzewanie znajdowało się w każdej Corvette wyprodukowanej w 1953 roku. Cena samochodu wynosiła $3 498.

Chevrolet Corvette nr 1 - widoczne kołpaki od Chevroleta Bel-Air charakteryzujące pierwsze 25 sztuk Corvette (fot. GM)

Chevrolet Corvette nr 1 – widoczne kołpaki od Chevroleta Bel-Air charakteryzujące pierwsze 25 sztuk Corvette (fot. GM)

Model C1 produkowano do 1962 roku. Samochód w tym czasie znacznie się rozwinął; w 1955 pojawił się silnik V8 i manualna skrzynia biegów a modele z końca produkcji dysponowały mocą 360 KM. Najważniejsze zmiany wizualne nastąpiły w 1958 roku – pojedyncze reflektory zostały zastąpione przez mniejsze, podwójne. Powstało 69 015 egzemplarzy.

Chevrolet Corvette 1953 (fot. GM)

Chevrolet Corvette 1953 (fot. GM)

Film reklamujący Chevroleta Corvette 1953

 

Podziel się.

O autorze

Michał Stefaniak

Absolwent Mechaniki i Budowy Maszyn na Politechnice Poznańskiej. Miłośnik odpadającego warstwami chromu, przepracowanego oleju i rdzy. Jedna z nielicznych osób, którym udało się podpalić basen.