SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » USS Lewis B. Puller – pływająca baza
    USS Lewis B. Puller - pływająca baza
    USS Lewis B. Puller - pływająca baza
    Artykuły

    USS Lewis B. Puller – pływająca baza

    Michał BanachBy Michał Banach14 lipca 2017Updated:12 czerwca 20223 komentarze4 Mins Read
    Ze względu na ilość zadań stawianych amerykańskiej flocie, ma ona na sowim wyposażeniu wiele nietypowych jednostek pomocniczych. Jedną z nich jest USS Lewis B. Puller. Jest to jednostka typu ESB (ang. Expeditionary Sea Base), czyli pływająca baza i platforma przeładunkowa dla sił ekspedycyjnych. 10 lipca 2017 roku okręt rozpoczął swoją pierwszą operację.

    Geneza

    Amerykańska flota prowadzi operacje praktycznie na całym świecie. Zakres wypełniany zadań jest bardzo szeroki, od zadań patrolowych przez działania przeciwko piratom aż po operacje desantowe i ekspedycyjne. Zwłaszcza te ostatnie wymagają użycia wielu specjalistycznych okrętów, które mają pomagać w sprawnym przerzucaniu żołnierzy z morza na ląd.

    USNS John Glenn
    USNS John Glenn

    Ze względu na różnorodność  operacji desantowych i ekspedycyjnych – nie zawsze są to wielkie operacje, jak np. lądowanie w Normandii w 1944 roku, US Navy zdecydowała się na wprowadzenie do służby nietypowych pływających doków/baz, które mają pomagać w przerzucie sprzętu z okrętów transportowych na mniejsze jednostki desantowe, które dostarczają oddziały bezpośrednio na brzeg.

    W 2011 roku US Navy zamówiła dwie pierwsze jednostki tego typu – USNS Montford Point i USNS John Glenn. Okręty te zbudowano na bazie kadłubów tankowców i oznaczono jako jednostki typu ETD (ang. Expeditionary Transfer Dock). Zaprojektowano je tak, aby mogły obsługiwać trzy poduszkowce. Już w trakcie ich budowy uznano, że chociaż ich konstrukcja spełnia swoje zadania, można opracować znacznie bardziej przydatną jednostkę o jeszcze większych możliwościach.

    Poduszkowiec desantujący się z pokładu USNS Montford Point
    Poduszkowiec desantujący się z pokładu USNS Montford Point

    Tak zrodził się pomysł pływających baz, czyli jednostek typu ESB. W przeciwieństwie do pływających doków, nowe okręty miały być wyposażone w lądowiska dla helikopterów, dzięki czemu oprócz obsługi poduszkowców, miałyby wspierać duże okręty desantowe i helikopterowce. Dzięki dodatkowym pomieszczeniom, okręt ten może być również wykorzystywany jako baza dla sił ekspedycyjnych, w sytuacjach, kiedy przygotowanie jej na lądzie nie jest możliwe. Pierwszym okrętem nowego typu został USNS Lewis B. Puller.

    Pływająca baza ekspedycyjna

    Zamówienie na nowy okręt złożono w lutym 2012 roku. Stępkę położono 5 listopada 2013 roku, a wodowanie miało miejsce 6 listopada 2014 roku. Okręt ochrzczono jednak dopiero 7 lutego 2015 roku, natomiast do służby jednostka weszła 12 czerwca 2015 roku. Próby morskie rozpoczęto 13 października 2015 roku. Podobnie jak w przypadku innych okrętów pomocniczych, również Lewis B. Puller otrzymał początkowo oznaczenie USNS, które nadawane jest okrętom należącym do US Navy, ale nie będącym jednostkami typowo bojowymi (takie samo oznaczenie noszą m.in. statki szpitalne typu Mercy). 17 sierpnia 2017 roku okręt został jednak przeklasyfikowany na jednostkę działającą w pełni pod dowództwem US Navy, a jego nazwa została zmieniona na USS Lewis B. Puller.

    USS Lewis B. Puller
    USS Lewis B. Puller

    USS Lewis B. Puller ma 233 m długości, wyporność 78 000 ton, a napęd stanowią silniki diesla, zapewniające prędkość około 15 węzłów i zasięg 17 600 km. Konstrukcję kadłuba oparto na planach cywilnych tankowców typu Alaska. Załoga może liczyć 34 cywilnych marynarzy oraz 298 osób oddelegowanych typowo do zadań związanych z prowadzoną misją. Lądowisko zbudowane w centralnej części jednostki może przyjmować 4 śmigłowce CH-53 lub zmiennopłaty V-22 Osprey. Koszt budowy okrętu wyniósł 135 mln dolarów.

    Okręt nie posiada uzbrojenia, a jego głównym zadaniem ma być wspieranie operacji ekspedycyjnych w rejonach, w których biorą udział mniejsze jednostki pływające – okręty typu ETD są jednostkami półzanurzalnymi, natomiast ESB wykorzystują dźwigi do spuszczania i podejmowania z wody jednostek pływających. Według założeń, okręt ten będzie wykorzystywany w operacjach przeciwminowych oraz specjalnych, jako baza wypadowa dla komandosów.

    USS Lewis B. Puller
    USS Lewis B. Puller

    USS Lewis B. Puller powstał głównie z myślą o działaniach w rejonie Zatoki Perskiej. 10 lipca 2017 roku, po zakończeniu wszystkich prób i szkolenia załóg, okręt wyruszył w swoją pierwszą misję. Jednostka została przydzielona do 5 Floty, działającej w rejonie Zatoki i zastąpi w tym rejonie wykorzystywany obecnie okręt USS Ponce.

    W grudniu 2014 roku US Navy zamówiła drugi okręt typu ESB – USNS Hershel „Woody” Williams. Stępkę położono 2 sierpnia 2016 roku. Jednostka jest nieznacznie większa od USS Lewis B. Puller i weszła do służby 7 marca 2020 roku.

    USS Lewis B. Puller
    USS Lewis B. Puller
    USS Lewis B. Puller
    USS Lewis B. Puller
    USS Lewis B. Puller
    USS Lewis B. Puller
    USS Lewis B. Puller
    USS Lewis B. Puller
    USS Lewis B. Puller
    USS Lewis B. Puller
    USS Lewis B. Puller
    USS Lewis B. Puller
    USS Lewis B. Puller
    USS Lewis B. Puller

    Źródło zdjęć: US Navy

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAtomium – jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli Belgii
    Next Article Darkest Hour – trailer
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read

    Northrop BT – zapomniany poprzednik Douglasa SBD Dauntless

    26 grudnia 20223 Mins Read

    Eksperymentalne brytyjskie okręty podwodne typu Explorer

    25 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.