Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając odległości od najbliższych miast i portów oraz niskie temperatury, samo dotarcie do złóż wymaga użycia pojazdów zdolnych do poruszania się w trudnym terenie. W odpowiedzi na te potrzeby powstał pojazd terenowy Ural-5920 znany również jako Nami-0157.

W latach 70-tych radzieckie władze zaczęły interesować się eksploatacją złóż ropy znajdujących się na dalekiej północy kraju. Trudne w eksploracji złoża, położone tysiące kilometrów od jakiejkolwiek infrastruktury stwarzały sporo problemów logistycznych.

W ramach przygotowań zakłady UralAZ otrzymały zadanie zaprojektowania specjalnego pojazdu gąsienicowego zdolnego do przewozu ciężkich ładunków w bardzo trudnym terenie. Istotne było takie zaprojektowanie nowego pojazdu, aby był stosunkowo łatwy w produkcji. Prototyp oznaczony jako US-0157 ukończono w 1973 roku.

Pojazd wykorzystywał karoserię i część nadwozia z ciężarówki Ural 375. Podwozie składało się natomiast z dwóch wózków gąsienicowych. Masa całkowita pojazdu wynosiła aż 22 tony, przy ładowności 8 ton. Długość wynosiła 10 m, szerokość 3 m a wysokość 3,7 m. Prędkość maksymalna wynosiła natomiast jedynie 30 km/h przy spalaniu… 100 l/100 km.

Ural-5920

Ural-5920

Prototyp zyskał aprobatę decydentów, ale próby trwały aż do 1976 roku. Po ich zakończeniu zbudowano niewielką serię próbną pojazdów w nowym oznaczeniu Ural-5920. W kolejnym roku projekt otrzymał oficjalną aprobatę władz i przedstawicieli przemysłu. Produkcję seryjną rozpoczęto jednak dopiero w 1981 roku, prawie 10 lat po złożeniu zamówienia.

Do 1990 roku zbudowano kilkaset pojazdów, ale upadek Związku Radzieckiego spowodował przerwanie produkcji. Dopiero w 2002 roku zakłady UralAZ wznowiły produkcję nieco zmodernizowanej wersji pojazdu nazwanego TS-1.

Ural-5920

Ural-5920

Pojazdy te wykorzystuje się do transportu ładunków w trudno dostępnym terenie, oraz jako nośniki specjalistycznego wyposażenia. Podwozie gąsienicowe sprawia, że nacisk jednostkowy na grunt jest bardzo niski, dzięki czemu Ural-5920/TS-1 jest w stanie poruszać się bardzo błotnistym terenie lub po głębokim śniegu bez ryzyka ugrzęźnięcia. Podobne podwozia stosowane są również w przypadku innych pojazdów specjalistycznych.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.