SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read545 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read545 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy
    Artykuły

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Michał BanachBy Michał Banach18 marca 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Ty23 - najliczniej produkowane polskie parowozy
    Ty23 - najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw tego typu. Wykorzystywano je z powodzeniem aż do wybuchu II wojny światowej. Po jej zakończeniu, uratowane i odzyskane parowozy przywrócono do służby, któa trwała aż do 1979 roku.

    Wraz z zakończeniem wojny polsko-bolszewickiej rozpoczęto w Polsce odbudowę taboru kolejowego. Wiązało się to zarówno z odbudową zakładów produkcyjnych jak i z projektowaniem nowych parowozów. W 1923 roku inż. Wacław Łopuszyński opracował projekt parowozu towarowego Ty23 w układzie osi 1’E (1-5-0).

    Ty23 podczas produkcji (fot. NAC)
    Ty23 podczas produkcji (fot. NAC)

    Dokumentację techniczną parowozu przygotowano we współpracy z niemieckimi zakładami Schwartzkopff (BMAG). Zanim możliwe było rozpoczęcie produkcji parowozów w Polsce, zakłady Schwartzkopff  zbudowały serię 15 parowozów Ty23, a następnie produkcję przeniesiono do Belgii, gdzie w zakładach Cockerill zbudowano 26 parowozów, St. Leonard 19 parowozów i Franco-Belge  15 parowozów.

    Następnie w 1926 roku uruchomiono produkcję w Polsce. W zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu zbudowano w larach 1926-1932 164 parowozy Ty23. Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów WSABP zbudowała w latach 1927-1934 aż 266 egzemplarzy, a w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie zbudowano 106 parowozów. Łącznie powstało więc 612 parowozów Ty23.

    Ty23 podczas produkcji (fot. NAC)
    Ty23 podczas produkcji (fot. NAC)

    Parowozy Ty23 miały 12,5 m długości i 20 m długości z tendrem, oraz masę służbową 95 ton (tender ważył dodatkowe 54 tony). Moc znamionowa wynosiła 1320 KM, prędkość maksymalna 60 km/h a maksymalna masa ciągniętego składu wynosiła 1460 ton.

    Od 1937 roku do eksploatacji zaczęły wchodzić parowozy Ty37 będące następcą typu Ty23, ale mimo to stanowiły one dalej trzon parowozów towarowych w Polsce. 106 egzemplarzy przekazano Francusko-Polskiemu Towarzystwu Kolejowemu do obsługi magistrali węglowej Herby-Gdynia. Podczas II wojny światowej duża część parowozów Ty23 została przejęta. Niemcy zdobyli 439 egzemplarzy, ZSRR 170 egzemplarzy a Rumunia 5 sztuk. Po niemieckiej inwazji na ZSRR przejęte wcześniej przez Rosjan parowozy trafiły w niemieckie ręce.

    Ty23 (fot. NAC)
    Ty23 (fot. NAC)

    Mimo swojego wieku i wyeksploatowania, w 1945 roku w Polsce znalazło się 258 parowozów Ty23. Do 1956 roku odzyskano około 100 kolejnych parowozów (proces odnajdywania i odzyskiwania parowozów był powolny, ponieważ były one cenione przez zagranicznych użytkowników). Ostatecznie z 350 lokomotyw, które przetrwały wojnę, do eksploatacji wróciło 312.

    W okresie powojennym parowozy Ty23 wyremontowano i częściowo zmodernizowano, dzięki czemu pozostawały one w eksploatacji aż do 1979 roku, kiedy to zastąpiono je parowozami Ty246, Ty45 i Ty51. Wycofane parowozy trafiały na bocznice kolejowe, gdzie powoli niszczały. Do naszych czasów przetrwały jedynie 3 egzemplarze Ty23 – jeden znajduje się w Chabówce, drugi w Jaworzynie Śląskiej a trzeci w Skierniewicach (jest to przejęty wcześniej przez Rosjan egzemplarz, przebudowano na szerokotorowy).

    Ty2, Ty23 i Ty45 (fot. Michał Banach)
    Ty2, Ty23 i Ty45 (fot. Michał Banach)
    Ty2, Ty23 i Ty45 (fot. Michał Banach)
    Ty2, Ty23 i Ty45 (fot. Michał Banach)

    Parowozy Ty23 cenione były przez użytkowników za dobrą konstrukcję. Eksploatowano je bardzo intensywnie przez wiele dziesięcioleci. Z racji zbudowania aż 612 egzemplarzy były to najliczniej produkowane polskie parowozy i jedne z pierwszych polskich parowozów zaprojektowanych praktycznie całkowicie w kraju.

    Ty23 (fot. NAC)
    Ty23 (fot. NAC)
    Ty23 (fot. Piotrus/Wikimedia Commons)
    Ty23 (fot. Piotrus/Wikimedia Commons)
    Ty23 (fot. Piotrus/Wikimedia Commons)
    Ty23 (fot. Piotrus/Wikimedia Commons)
    Ty23 (fot. Hugh Llewelyn)
    Ty23 (fot. Hugh Llewelyn)
    Ty23 (fot. Stiopa/Wikimedia Commons)
    Ty23 (fot. Stiopa/Wikimedia Commons)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleJak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?
    Next Article Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    By Michał Banach0
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    By Michał Banach0
    13 lutego 20233 Mins Read1K Views

    Muzeum Kolejnictwa na Śląsku – Jaworzyna Śląska

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.