W połowie lat 70. w ZSRR wprowadzono do eksploatacji serię szybkich elektrycznych zespołów trakcyjnych ER200, przystosowanych do osiągania prędkości 200 km/h. Obsługiwały one linię Moskwa-Leningrad (Sankt-Petersburg). Wycofano je z eksploatacji w 2009 roku.

Wraz z podjętą w latach 50. decyzją o odejściu od lokomotyw parowych, w ZSRR rozpoczęto intensywny program modernizacji kolei. W ramach prac stopniowo zastępowano parowozy lokomotywami z silnikami diesla oraz elektrycznymi. Dzięki elektryfikacji najważniejszych linii kolejowych, łączących największe miasta, pojawiły się nowe możliwości polepszenia transportu kolejowego.

ER200 (fot. valerijshitov.narod.ru)
ER200 (fot. valerijshitov.narod.ru)

W latach 1965-1966 opracowano założenia i wymagania dla nowych pociągów pasażerskich, które miały obsługiwać najważniejsze połączenia kolejowe w ZSRR. Według tych wytycznych, pociągi elektryczne miały osiągać prędkość 200-250 km/h. W tych latach było to bardzo wygórowane założenie, ponieważ większość elektryczny lokomotyw lub zespołów trakcyjnych ledwo przekraczała prędkość 110 km/h (chociaż niektóre mogły rozpędzić się przy małym obciążeniu do 160 km/h).

Na podstawie tych założeń, w Ryskiej Fabryce Wagonów (RWR/RWZ) rozpoczęto prace nad nowym, elektrycznym zespołem trakcyjnym, który otrzymał oznaczenie ER200. Prace nad pociągiem przedłużały się i dopiero w 1973 roku wyprodukowano pierwszy, prototypowy skład liczący dwa wagony sterownicze i 4 wagony napędowe.

ER200 (fot. valerijshitov.narod.ru)
ER200 (fot. valerijshitov.narod.ru)

Pociąg poddano intensywnym testom na odcinku próbnym Biełoreczeńsk-Majkop. W trakcie trwających kilka miesięcy prób, ER200 osiągnął prędkość maksymalną 210 km/h. Równolegle z próbami na torach prowadzono kalibrację silników w różnych warunkach pogodowych, przez co próby przedłużyły się i trwały łącznie kilka lat. Dopiero 16 listopada 1979 roku przeprowadzono próbny kurs z pasażerami na docelowej trasie Leningrad-Moskwa.

Próby z obciążeniem wykazały sporo wad konstrukcyjnych, głównie związanych z małą wytrzymałością podzespołów. W związku z tym skład musiał wrócić do fabryki, gdzie poddano go modernizacji. W trakcie trwających… 6 lat prac wzmocniono wózki i ogólną konstrukcję wagonów. Następnie ER200 przeszedł kolejne próby eksploatacyjne, po zakończeniu których podjęto decyzję o wprowadzeniu go do eksploatacji.

Oficjalnie pierwszy z dwóch pociągów wszedł do regularnej eksploatacji na trasie między Leningradem a Moskwą 1 marca 1984 roku. Ze względu na skomplikowanie konstrukcji i różnice względem pierwotnego projektu, drugi skład wszedł do regularnej eksploatacji dopiero w 1991 roku, a ostatnie wagony ukończono w 1994 roku.

ER200 (fot. Wikimedia Commons)
ER200 (fot. Wikimedia Commons)

Łącznie zbudowano 6 wagonów sterowniczych i 22 wagony (w tym wagony napędowe). Dzięki dużej mocy silników, pociągi były w stanie obsługiwać trasę między Leningradem a Moskwą początkowo w czasie 4 godzin i 50 minut, a później czas podróży udało się skrócić dzięki modernizacji torów. W 2006 roku trasę tę pokonano w rekordowym czasie 3 godzin i 55 minut.

W 2008 roku ogłoszono, że oba składy ER200 zostaną wycofane z eksploatacji wraz z pojawieniem się nowocześniejszych pociągów. Ostatni regularny kurs między Sankt Petersburgiem a Moskwą miał miejsce 20 lutego 2009 roku, a 28 lutego miał miejsce ostatni kurs z pasażerami. W całej swojej karierze, pociągi ER200 wykonały łącznie około 3000 kursów, transportując 1,3 mln pasażerów. W marcu pojawił się pomysł wykorzystania jednego z pociągów na trasie Sankt Petersburg – Wyborg, ale ostatecznie oba ER200 trafiły do muzeów w Moskwie i Samarze, wraz z pewną liczbą wagonów – pozostałe zezłomowano.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×