SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Radziecki szybki pociąg elektryczny ER200
    Radziecki szybki pociąg elektryczny ER200
    Radziecki szybki pociąg elektryczny ER200
    Artykuły

    Radziecki szybki pociąg elektryczny ER200

    Michał BanachBy Michał Banach10 maja 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    W połowie lat 70. w ZSRR wprowadzono do eksploatacji serię szybkich elektrycznych zespołów trakcyjnych ER200, przystosowanych do osiągania prędkości 200 km/h. Obsługiwały one linię Moskwa-Leningrad (Sankt-Petersburg). Wycofano je z eksploatacji w 2009 roku.

    Wraz z podjętą w latach 50. decyzją o odejściu od lokomotyw parowych, w ZSRR rozpoczęto intensywny program modernizacji kolei. W ramach prac stopniowo zastępowano parowozy lokomotywami z silnikami diesla oraz elektrycznymi. Dzięki elektryfikacji najważniejszych linii kolejowych, łączących największe miasta, pojawiły się nowe możliwości polepszenia transportu kolejowego.

    ER200 (fot. valerijshitov.narod.ru)
    ER200 (fot. valerijshitov.narod.ru)

    W latach 1965-1966 opracowano założenia i wymagania dla nowych pociągów pasażerskich, które miały obsługiwać najważniejsze połączenia kolejowe w ZSRR. Według tych wytycznych, pociągi elektryczne miały osiągać prędkość 200-250 km/h. W tych latach było to bardzo wygórowane założenie, ponieważ większość elektryczny lokomotyw lub zespołów trakcyjnych ledwo przekraczała prędkość 110 km/h (chociaż niektóre mogły rozpędzić się przy małym obciążeniu do 160 km/h).

    Na podstawie tych założeń, w Ryskiej Fabryce Wagonów (RWR/RWZ) rozpoczęto prace nad nowym, elektrycznym zespołem trakcyjnym, który otrzymał oznaczenie ER200. Prace nad pociągiem przedłużały się i dopiero w 1973 roku wyprodukowano pierwszy, prototypowy skład liczący dwa wagony sterownicze i 4 wagony napędowe.

    ER200 (fot. valerijshitov.narod.ru)
    ER200 (fot. valerijshitov.narod.ru)

    Pociąg poddano intensywnym testom na odcinku próbnym Biełoreczeńsk-Majkop. W trakcie trwających kilka miesięcy prób, ER200 osiągnął prędkość maksymalną 210 km/h. Równolegle z próbami na torach prowadzono kalibrację silników w różnych warunkach pogodowych, przez co próby przedłużyły się i trwały łącznie kilka lat. Dopiero 16 listopada 1979 roku przeprowadzono próbny kurs z pasażerami na docelowej trasie Leningrad-Moskwa.

    Próby z obciążeniem wykazały sporo wad konstrukcyjnych, głównie związanych z małą wytrzymałością podzespołów. W związku z tym skład musiał wrócić do fabryki, gdzie poddano go modernizacji. W trakcie trwających… 6 lat prac wzmocniono wózki i ogólną konstrukcję wagonów. Następnie ER200 przeszedł kolejne próby eksploatacyjne, po zakończeniu których podjęto decyzję o wprowadzeniu go do eksploatacji.

    Oficjalnie pierwszy z dwóch pociągów wszedł do regularnej eksploatacji na trasie między Leningradem a Moskwą 1 marca 1984 roku. Ze względu na skomplikowanie konstrukcji i różnice względem pierwotnego projektu, drugi skład wszedł do regularnej eksploatacji dopiero w 1991 roku, a ostatnie wagony ukończono w 1994 roku.

    ER200 (fot. Wikimedia Commons)
    ER200 (fot. Wikimedia Commons)

    Łącznie zbudowano 6 wagonów sterowniczych i 22 wagony (w tym wagony napędowe). Dzięki dużej mocy silników, pociągi były w stanie obsługiwać trasę między Leningradem a Moskwą początkowo w czasie 4 godzin i 50 minut, a później czas podróży udało się skrócić dzięki modernizacji torów. W 2006 roku trasę tę pokonano w rekordowym czasie 3 godzin i 55 minut.

    W 2008 roku ogłoszono, że oba składy ER200 zostaną wycofane z eksploatacji wraz z pojawieniem się nowocześniejszych pociągów. Ostatni regularny kurs między Sankt Petersburgiem a Moskwą miał miejsce 20 lutego 2009 roku, a 28 lutego miał miejsce ostatni kurs z pasażerami. W całej swojej karierze, pociągi ER200 wykonały łącznie około 3000 kursów, transportując 1,3 mln pasażerów. W marcu pojawił się pomysł wykorzystania jednego z pociągów na trasie Sankt Petersburg – Wyborg, ale ostatecznie oba ER200 trafiły do muzeów w Moskwie i Samarze, wraz z pewną liczbą wagonów – pozostałe zezłomowano.

    ER200 (fot. Wikimedia Commons)
    ER200 (fot. Wikimedia Commons)
    ER200 (fot. Wikimedia Commons)
    ER200 (fot. Wikimedia Commons)
    ER200 (fot. Wikimedia Commons)
    ER200 (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZapomniany Republic XF-91 Thunderceptor
    Next Article Zostań jachtowym sternikiem morskim i wyrusz w niezapomnianą przygodę!
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain

    5 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.