SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » R-39 (Obiekt 101 i 102) – zapomniany protoplasta PT-76
    R-39 (Obiekt 101 i 102) - zapomniany protoplasta PT-76
    R-39 (Obiekt 101 i 102) - zapomniany protoplasta PT-76
    Artykuły

    R-39 (Obiekt 101 i 102) – zapomniany protoplasta PT-76

    Michał BanachBy Michał Banach6 września 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Zanim w 1950 roku opracowano prototyp lekkiego czołgu pływającego PT-76, Rosjanie stworzyli kilka prototypowych pojazdów, które pod żadnym względem nie przypominały swojego późniejszego, udanego następcy. Jednym z tych pojazdów był lekki czołg pływający R-39 (Obiekt 101 i 102).

    Geneza

    Podczas II wojny światowej Rosjanie wykorzystywali kilka typów czołgów lekkich różniących się konstrukcją, uzbrojeniem oraz przeznaczeniem. Wspólną cechą wszystkich tych pojazdów była jednak mała uniwersalność. Czołgi pływające (np. T-40) posiadały bardzo słabe uzbrojenie i opancerzenie, natomiast nieco cięższe i lepiej uzbrojone czołgi lekkie (np. T-70 i T-80) traciły możliwość pokonywania przeszkód wodnych bez przygotowania.

    R-39
    R-39

    W związku z tym po zakończeniu wojny rozpoczęto prace koncepcyjne nad nowym typem lekkich czołgów pływających, przystosowanych zarówno do prowadzenia działań rozpoznawczych i pokonywania przeszkód wodnych, ale również wspierania oddziałów piechoty w walce. Od początku prace przebiegały jednak opornie, ponieważ część wojskowych uważała, że taki czołg i tak będzie zbyt słabo uzbrojony, aby przydać się na froncie. Dodatkowo, opracowane dla używanych wówczas w ZSRR czołgów systemy pokonywania przeszkód wodnych po dnie sprawiały, że po przygotowaniu, większość czołgów mogła pokonać rzeki.

    Przeanalizowano kilka koncepcji czołgów o masie do 10-12 ton, które już na papierze były bezużyteczne i zbyt słabo uzbrojone. W 1947 roku sytuacja uległa jednak zmianie. Za sprawą dowódcy radzieckich wojsk pancernych, marszałka Pawieła Aleksiejewicza Rotmistrowa narodził się pomysł zaprojektowania czołgów, które dzięki niższej masie mogłyby być również przerzucane na front przy użyciu samolotów – co nie było możliwe w przypadku żadnego radzieckiego czołgu w tym okresie. Ograniczona masa dodatkowo ułatwiała zapewnienie pływalności, która byłaby bardzo przydatna podczas działania na tyłach wroga wraz z spadochroniarzami.

    R-39
    R-39

    Od PT-20 do R-39

    Pierwszym pojazdem, który miał powstać w ramach nowej koncepcji był PT-20. Ze względu na zastosowane podzespoły i potężne uzbrojenie w postaci armaty kalibru 85 mm masa czołgu wzrosła jednak do 20 ton, co automatycznie uniemożliwiło jego transport drogą lotniczą. Również kwestia pływalności została rozwiązana w specyficzny i mało użyteczny sposób. Aby pokonać przeszkodę wodną, należało zamontować specjalne pływaki po bokach kadłuba. Takie rozwiązanie sprawiało więcej problemów logistycznych i utrudniało pokonanie rzek w trakcie walki.

    Projekt PT-20 porzucono i powrócono równocześnie do projektu w którym czołg bez przygotowania miał być gotowy do pokonania przeszkód wodnych. W zakładach w Gorki zaprojektowano więc nowy aluminiowy kadłub, który sam w sobie miał zapewniać pływalność. Aby ograniczyć masę, zainstalowani słabszy silnik o mocy 300 KM, zmniejszono zapas paliwa oraz zainstalowano nową armatę kalibru 76,2 mm. Pozwoliło to na ograniczenie masy do 15 ton. Według założeń, prędkość czołgu na lądzie miała wynosić 50 km/h, a w wodzie 12-15 km/h.

    R-39
    R-39

    Pierwszy prototyp oznaczony jako Obiekt 101 (ale bardziej znany jako R-39) opracowano w 1949 roku i skierowano na próby. Podczas testów pływalności okazało się, że popełniono liczne błędy w wyliczeniach, przez co czołg miał fatalną pływalność, był za ciężki na rufę, a w wodzie osiągał prędkość zaledwie 7 km/h – za mało, by pokonać rzeki z silnym nurtem.

    Aby uratować czołg, próbnie zamontowano z tyłu pływaki takie jak w PT-20, co częściowo rozwiązało problem dużego zanurzenia rufy, ale pogorszyło stateczność całego czołgu w wodzie. Aby rozwiązać problem zbyt małej prędkości zaprojektowano nowe, większe śruby, które musiały być jednak składane, aby czołg mógł poruszać się na lądzie oraz były bardzo narażone na uszkodzenie w trakcie walk.

    R-39
    R-39

    Ilość potrzebnych modyfikacji była tak duża, że opracowano kolejny prototyp – Obiekt 102 (R-40), w którym przesunięto wieżę oraz zainstalowano nowe śruby. Niestety dalej czołg miał problemy z poruszaniem się po lądzie, a dodatkowo zmiana układu gąsienic sprawiła, że zaczęły one często spadać.

    W zaistniałej sytuacji uznano, że dalsze prace nad takim pojazdem nie mają sensu. Porzucono więc projekt R-39 i R-40, ale nie oznaczało to końca prac nad czołgami pływającymi. Już w 1950 roku opracowano całkiem udany prototyp czołgu PT-76, który wszedł do produkcji seryjnej i stał się bazą dla wielu innych konstrukcji.

    R-39
    R-39

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleEduard Bohlen – wrak w głębi lądu
    Next Article Historia Hollywood Sign
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.