Close Menu
SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      10 grudnia 2023

      Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

      9 grudnia 2023

      Kresowiec – samochód pancerny z niczego

      8 grudnia 2023

      Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      10 grudnia 2023

      Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

      9 grudnia 2023

      Kresowiec – samochód pancerny z niczego

      8 grudnia 2023

      Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur
    Artykuły

    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur

    Michał BanachBy Michał Banach25 kwietnia 2017Updated:15 czerwca 20173 komentarze5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur
    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur
    Uzbrojenie przeciwpancerne Wojska Polskiego we wrześniu 1939 roku wbrew obiegowej opinii było bardzo dobre. Oprócz znakomitych armat przeciwpancernych Bofors kalibru 37 mm, żołnierze dysponowali karabinami przeciwpancernymi wz. 35, mogącymi przebić pancerz każdego niemieckiego pojazdu pancernego.

    Prace nad karabinem przeciwpancernym

    Wojsko Polskie na przełomie lat 20. i 30. nie dysponowało dedykowaną bronią przeciwpancerną. Nieliczne czołgi oraz wykorzystywane przez wojska lądowe armaty polowe kalibru 75 mm były jedynym arsenałem pozwalającym na zwalczanie czołgów i pojazdów pancernych.

    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur
    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur

    Dopiero w 1935 roku podjęto działania mające na celu wyposażenie wojsk lądowych w dedykowaną broń przeciwpancerną w postaci lekkich działek kalibru 37 mm oraz karabinów przeciwpancernych. Te ostatnie przetestowane z powodzeniem na frontach I wojny światowej zyskały sporą popularność w wielu armiach. Chociaż szybki wzrost grubości pancerzy czołgów sprawił, że pierwsze karabiny tego typu szybko stały się przestarzałe, w latach 30. rozwój techniki pozwolił na opracowywanie coraz silniejszych pocisków, zdolnych do przebijania nawet pancerzy o grubości 30 mm (pancerz pierwszych wersji niemieckich czołgów PzKpfw II miał około 14,5 mm grubości) z odległości kilkuset metrów.

    Decyzję o rozpoczęciu prac nad polskim karabinem przeciwpancernym podjęto 1 sierpnia 1935 roku. W przeciwieństwie do innych armii, które posiadały lub projektowały właśnie tego typu uzbrojenie, założono, że polski karabin będzie korzystać z amunicji mniejszego kalibru. Wybór padł  na sprawdzony pocisk kalibru 7,92 mm. Prace nad karabinem rozpoczęto w Fabryce Karabinów w Warszawie, pod kierownictwem Józefa Maroszka. Równolegle w Państwowej Wytwórni Amunicji Nr. 1 w Skarżysku Kamiennej rozpoczęto prace nad pociskiem przeciwpancernym.

    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur
    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur

    O ile prace nad samym karabinem przebiegały sprawnie i już w listopadzie 1935 roku zaprezentowano model broni, prace nad pociskiem zajęły więcej czasu niż planowano. Powodem opóźnień był niewielki kaliber pocisku, a co za tym idzie potrzeba zaprojektowania odpowiedniego ładunku miotającego, który pozwoliłby na wystrzelenie pocisku z prędkością pozwalającą na przebicie pancerza.

    Utrzymywane w ścisłej tajemnicy próby karabinów były bardzo zadowalające. W trakcie testów pociski przebijały z odległości 300 m pancerz o grubości 15 mm, a z 100 m pancerz grubości 33 mm, dzięki czemu był w stanie zniszczyć każdy niemiecki pojazd pancerny z tego okresu.

    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur
    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur

    Zdając sobie sprawę z możliwości broni, prace nad karabinami prowadzono w ścisłej tajemnicy. Nawet skrzynie w których od 1938 roku dostarczano karabiny do jednostek były zapieczętowane i opisane jako „sprzęt mierniczy”. Ponadto rozpowszechniono informacje, że fabryka w Warszawie produkuje broń dla Urugwaju. Wszystkie te zabiegi podyktowane był obawą, iż po ujawnieniu informacji o broni, Niemcy dopancerzyliby swoje pojazdy, przez co karabiny stałyby się bezużyteczne.

    Konstrukcja

    Karabin przeciwpancerny wz. 35 był karabinem powtarzalnym wyposażonym w zamek ślizgowo-obrotowy. Magazynek mieścił 4 naboje kalibru 7,92 x 107 mm DS. Karabin ważył 9,5 kg bez amunicji i 10 kg z amunicją. Długość całkowita wynosiła 1760 mm, a długość lufy 1200 mm. Prędkość początkowa pocisku wynosiła 1275 m/s. Zasięg wynosił 300 m.

    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku (fot. Michał Banach)
    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku (fot. Michał Banach)

    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur

    Opracowany karabin otrzymał oznaczenie wz. 35 Ur od roku rozpoczęcia prac (1935) oraz słowa Urugwaj (dopisek Ur nie był oficjalnie stosowany). Karabiny w skrzyniach mieszczących karabin, 3 zapasowe lufy, 3 magazynki z nabojami, klucz do wymiany lufy oraz instrukcję zaczęto dostarczać do jednostek w 1938 roku. W lipcu 1939 roku wydano rozkaz zaznajomienia się z bronią wybranym oficerom, najlepszym strzelcom oraz rusznikarzom-zbrojmistrzom.

    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur
    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur

    24 sierpnia 1939 roku wydano natomiast rozkaz otwarcia skrzyń i przekazania uzbrojenia żołnierzom. W tym czasie Wojsko Polskie dysponowało około 3500 karabinów wz. 35, chociaż liczby te nie są potwierdzone. Według założeń, Wojsko Polskie potrzebowało około 5000 karabinów aby uzbroić w nie wszystkie przewidziane oddziały.

    Wbrew obiegowej opinii, późna decyzja o przekazaniu uzbrojenia żołnierzom nie była problemem. Karabiny wz. 35 były bardzo proste w obsłudze i technicznie niewiele różniły się od standardowych karabinów piechoty. Jedyny problemem było opracowanie taktyki ich wykorzystania. Wielu żołnierzy chociaż wiedziało jak posługiwać się nową bronią, nie wiedziało jaka jest ich skuteczność i jak najlepiej je wykorzystywać.

    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur
    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur

    Ze względu na brak dokładnych danych o wykorzystaniu karabinów podczas Kampanii Wrześniowej, ciężko jest jednoznacznie ocenić ile pojazdów zostało zniszczone przy użyciu tej broni. Niewątpliwie była to jednak broń skuteczna, ponieważ Niemcy przejęte karabiny wprowadzili do uzbrojenia własnych oddziałów pod oznaczeniem PzB 35(p). W 1941 roku większość z nich została przekazana Włochom, ponieważ ich skuteczność przeciwko radzieckim czołgom była za mała. Zupełnie inaczej wyglądała sytuacja w Afryce, gdzie karabiny spisywały się całkiem nieźle mimo zużycia.

    Karabiny wz. 35 we wrześniu 1939 roku były w stanie przebić pancerz każdego niemieckiego pojazdu opancerzonego i czołgu, w tym najcięższych PzKpfw III i IV. Pociski mimo niewielkiego kalibru wybijały w pancerzu otwory o średnicy około 20 mm, co mówi samo za siebie o ich skuteczności.

    Do naszych czasów przetrwało kilkanaście karabinów, które znaleźć można w muzeach zarówno w Polsce jak i Wielkiej Brytanii.

    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur
    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleGreat Western – pierwszy parowy transatlantyk
    Next Article Argentyńskie lotniskowce ARA Independencia i ARA Veinticinco de Mayo
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    29 listopada 20238 Mins Read7 Views

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    By Michał Banach0
    11 października 202314 Mins Read2 Views

    MS Batory i MS Piłsudski – pierwsze nowoczesne polskie liniowce

    By Michał Banach0
    3 października 20233 Mins Read1 Views

    Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

    By Michał Banach0
    1 września 202319 Mins Read238 Views

    Kampania Wrześniowa 1939

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    6 grudnia 20234 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    Historia amerykańskich okrętów podwodnych pełna jest zarówno przełomowych momentów jak i niezrozumiałych zaniedbań. Oprócz wielu…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    10 grudnia 2023

    Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

    9 grudnia 2023

    Kresowiec – samochód pancerny z niczego

    8 grudnia 2023

    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    7 grudnia 2023

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    6 grudnia 2023

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    9 grudnia 20203 Mins Read

    Koncepcyjne Fordy Aurora I i Aurora II z lat 60.

    Lata 60. były czasem motoryzacyjnej rewolucji. Z jednej strony samochody zyskiwały coraz większą popularność, z…

    Historia
    24 lutego 20161 Min Read

    Duchy Bitwy o Poznań – galeria

    W pierwszych miesiącach 1945 roku wojska radzieckie rozpoczęły szturm Twierdzy Poznań, jak nazwano wówczas Poznań.…

    Artykuły
    14 października 20193 Mins Read

    Caribia Express – pierwszy zbudowany w Polsce kontenerowiec

    Polskie stocznie specjalizują się w budowie różnorodnych jednostek. Obecnie ze względu na zmiany jakie nastąpiły…

    Artykuły
    28 grudnia 20219 Mins Read

    SS America – zapomniany amerykański transatlantyk

    Amerykański transatlantyk America jest jednym z najsłynniejszych amerykańskich liniowców. Jednostka ta zapisała się jednak w…

    Artykuły
    5 stycznia 20203 Mins Read

    Vought V-173 „Flying Pancake” – eksperymentalny „latający naleśnik”

    W latach 30. i 40. w USA finansowano wiele eksperymentów z nietypowymi konstrukcjami lotniczymi. Jedną…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.