SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur
    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur
    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur
    Artykuły

    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur

    Michał BanachBy Michał Banach25 kwietnia 2017Updated:15 czerwca 20173 komentarze5 Mins Read
    Uzbrojenie przeciwpancerne Wojska Polskiego we wrześniu 1939 roku wbrew obiegowej opinii było bardzo dobre. Oprócz znakomitych armat przeciwpancernych Bofors kalibru 37 mm, żołnierze dysponowali karabinami przeciwpancernymi wz. 35, mogącymi przebić pancerz każdego niemieckiego pojazdu pancernego.

    Prace nad karabinem przeciwpancernym

    Wojsko Polskie na przełomie lat 20. i 30. nie dysponowało dedykowaną bronią przeciwpancerną. Nieliczne czołgi oraz wykorzystywane przez wojska lądowe armaty polowe kalibru 75 mm były jedynym arsenałem pozwalającym na zwalczanie czołgów i pojazdów pancernych.

    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur
    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur

    Dopiero w 1935 roku podjęto działania mające na celu wyposażenie wojsk lądowych w dedykowaną broń przeciwpancerną w postaci lekkich działek kalibru 37 mm oraz karabinów przeciwpancernych. Te ostatnie przetestowane z powodzeniem na frontach I wojny światowej zyskały sporą popularność w wielu armiach. Chociaż szybki wzrost grubości pancerzy czołgów sprawił, że pierwsze karabiny tego typu szybko stały się przestarzałe, w latach 30. rozwój techniki pozwolił na opracowywanie coraz silniejszych pocisków, zdolnych do przebijania nawet pancerzy o grubości 30 mm (pancerz pierwszych wersji niemieckich czołgów PzKpfw II miał około 14,5 mm grubości) z odległości kilkuset metrów.

    Decyzję o rozpoczęciu prac nad polskim karabinem przeciwpancernym podjęto 1 sierpnia 1935 roku. W przeciwieństwie do innych armii, które posiadały lub projektowały właśnie tego typu uzbrojenie, założono, że polski karabin będzie korzystać z amunicji mniejszego kalibru. Wybór padł  na sprawdzony pocisk kalibru 7,92 mm. Prace nad karabinem rozpoczęto w Fabryce Karabinów w Warszawie, pod kierownictwem Józefa Maroszka. Równolegle w Państwowej Wytwórni Amunicji Nr. 1 w Skarżysku Kamiennej rozpoczęto prace nad pociskiem przeciwpancernym.

    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur
    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur

    O ile prace nad samym karabinem przebiegały sprawnie i już w listopadzie 1935 roku zaprezentowano model broni, prace nad pociskiem zajęły więcej czasu niż planowano. Powodem opóźnień był niewielki kaliber pocisku, a co za tym idzie potrzeba zaprojektowania odpowiedniego ładunku miotającego, który pozwoliłby na wystrzelenie pocisku z prędkością pozwalającą na przebicie pancerza.

    Utrzymywane w ścisłej tajemnicy próby karabinów były bardzo zadowalające. W trakcie testów pociski przebijały z odległości 300 m pancerz o grubości 15 mm, a z 100 m pancerz grubości 33 mm, dzięki czemu był w stanie zniszczyć każdy niemiecki pojazd pancerny z tego okresu.

    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur
    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur

    Zdając sobie sprawę z możliwości broni, prace nad karabinami prowadzono w ścisłej tajemnicy. Nawet skrzynie w których od 1938 roku dostarczano karabiny do jednostek były zapieczętowane i opisane jako „sprzęt mierniczy”. Ponadto rozpowszechniono informacje, że fabryka w Warszawie produkuje broń dla Urugwaju. Wszystkie te zabiegi podyktowane był obawą, iż po ujawnieniu informacji o broni, Niemcy dopancerzyliby swoje pojazdy, przez co karabiny stałyby się bezużyteczne.

    Konstrukcja

    Karabin przeciwpancerny wz. 35 był karabinem powtarzalnym wyposażonym w zamek ślizgowo-obrotowy. Magazynek mieścił 4 naboje kalibru 7,92 x 107 mm DS. Karabin ważył 9,5 kg bez amunicji i 10 kg z amunicją. Długość całkowita wynosiła 1760 mm, a długość lufy 1200 mm. Prędkość początkowa pocisku wynosiła 1275 m/s. Zasięg wynosił 300 m.

    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku (fot. Michał Banach)
    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku (fot. Michał Banach)

    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur

    Opracowany karabin otrzymał oznaczenie wz. 35 Ur od roku rozpoczęcia prac (1935) oraz słowa Urugwaj (dopisek Ur nie był oficjalnie stosowany). Karabiny w skrzyniach mieszczących karabin, 3 zapasowe lufy, 3 magazynki z nabojami, klucz do wymiany lufy oraz instrukcję zaczęto dostarczać do jednostek w 1938 roku. W lipcu 1939 roku wydano rozkaz zaznajomienia się z bronią wybranym oficerom, najlepszym strzelcom oraz rusznikarzom-zbrojmistrzom.

    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur
    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur

    24 sierpnia 1939 roku wydano natomiast rozkaz otwarcia skrzyń i przekazania uzbrojenia żołnierzom. W tym czasie Wojsko Polskie dysponowało około 3500 karabinów wz. 35, chociaż liczby te nie są potwierdzone. Według założeń, Wojsko Polskie potrzebowało około 5000 karabinów aby uzbroić w nie wszystkie przewidziane oddziały.

    Wbrew obiegowej opinii, późna decyzja o przekazaniu uzbrojenia żołnierzom nie była problemem. Karabiny wz. 35 były bardzo proste w obsłudze i technicznie niewiele różniły się od standardowych karabinów piechoty. Jedyny problemem było opracowanie taktyki ich wykorzystania. Wielu żołnierzy chociaż wiedziało jak posługiwać się nową bronią, nie wiedziało jaka jest ich skuteczność i jak najlepiej je wykorzystywać.

    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur
    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur

    Ze względu na brak dokładnych danych o wykorzystaniu karabinów podczas Kampanii Wrześniowej, ciężko jest jednoznacznie ocenić ile pojazdów zostało zniszczone przy użyciu tej broni. Niewątpliwie była to jednak broń skuteczna, ponieważ Niemcy przejęte karabiny wprowadzili do uzbrojenia własnych oddziałów pod oznaczeniem PzB 35(p). W 1941 roku większość z nich została przekazana Włochom, ponieważ ich skuteczność przeciwko radzieckim czołgom była za mała. Zupełnie inaczej wyglądała sytuacja w Afryce, gdzie karabiny spisywały się całkiem nieźle mimo zużycia.

    Karabiny wz. 35 we wrześniu 1939 roku były w stanie przebić pancerz każdego niemieckiego pojazdu opancerzonego i czołgu, w tym najcięższych PzKpfw III i IV. Pociski mimo niewielkiego kalibru wybijały w pancerzu otwory o średnicy około 20 mm, co mówi samo za siebie o ich skuteczności.

    Do naszych czasów przetrwało kilkanaście karabinów, które znaleźć można w muzeach zarówno w Polsce jak i Wielkiej Brytanii.

    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur
    Polski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleGreat Western – pierwszy parowy transatlantyk
    Next Article Argentyńskie lotniskowce ARA Independencia i ARA Veinticinco de Mayo
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.