W latach 30. rozwój lotnictwa sprawił, że w wielu krajach zaczęto wykorzystywać samoloty do nietypowych zadań, jakimi były tzw. loty propagandowe. Z największym rozmachem podchodzili do tego Rosjanie, ale również we Włoszech zbudowano specjalny samolot propagandowy – Piaggio P.23R.
W 1936 roku zakłady Piaggio we Włoszech zaprojektowały nietypowy, 3-silnikowy samolot propagandowy Piaggio P.23R. Maszyna oficjalnie była rozwinięciem samolotu Piaggio P.23M, ale w praktyce oba samoloty były kompletnie różnymi konstrukcjami.
Piaggio P.23R
P.23R zaprojektowano jako dolnopłat, napędzany trzema 900-konnymi silnikami Isotta-Fraschini Asso XI R V12. Maszyna otrzymała długi i smukły kadłub, a silniki otrzymały aerodynamiczne obudowy. Mimo nowoczesnego wyglądu kadłuba, kabina pilotów była otwarta.
Maszyna miała 29,4 m rozpiętości skrzydeł i ważyła 12 ton – masa startowa wynosiła 19 ton. W trakcie eksploatacji samolot zmodernizowano, wyposażając go w nowe silniki Piaggio P.XI R.C.40 V14 o mocy 1000 KM każdy. Pozwalały one na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 440 km/h i przelotowej 350 km/h. Zasięg wynosił 3800 km.
Piaggio P.23R
Piaggio P.23M – Zakłady Piaggio zbudowały w latach 30. kilka prototypowych samolotów pasażerskich i transportowych. P.23M uznawany za pierwowzór P.23R wyróżniał się jeszcze bardziej nietypowym układem silników. Samolot był górnopłatem, a jego silniki zamontowano po dwa w dwóch gondolach na skrzydłach – jeden pchający, drugi ciągnący. Maszyna wzbiła się w powietrze 25 października 1935 roku i… rozbiła się krótko po starcie. Prawdopodobnie przyczyną katastrofy były błędy konstrukcyjne.
Samolot miał 27 m rozpiętości skrzydeł i ważył 7 ton. Maksymalna masa startowa wynosiła 18,4 tony. Samolot napędzały 4 silniki Isotta-Fraschini Asso XI R V12 o mocy 900 KM każdy. Prędkość maksymalna wynosiła 400 km/h a przelotowa 300 km/h. Zbudowano tylko jeden prototyp.
Piaggio P.23M
Piaggio P.23M
Samolot wzbił się w powietrze po raz pierwszy w 1936 roku (dokładna data nie jest znana). W kolejnych latach samolot wykorzystywano do bicia rekordów prędkości i lotów propagandowych. 30 grudnia 1938 roku Piaggio P.23R ustanowił rekord prędkości z ładunkiem 5000 kg na trasach 1000 i 2000 km, wynoszący 404 km/h.
Wraz z wybuchem II wojny światowej maszyna trafiła w ręce wojska. Według niepotwierdzonych informacji samolot przebudowano na maszynę transportową lub nawet na bombowiec. Niestety los samolotu nie jest znany – prawdopodobnie ze względu na jego odmienną konstrukcję nie wykorzystywano go, a w trakcie działań wojennych samolot zniszczono.
Piaggio P.23R
Piaggio P.23R to jeden z najładniejszych samolotów jakie zbudowano w latach 30.. Smukły kadłub i nietypowy układ silników a także czerwone malowanie wyróżniają go na tle innych samolotów. Szkoda, że nie zachowało się na jego temat więcej danych.
Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.