SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read678 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      31 marca 2023

      Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read678 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      31 marca 2023

      Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read84 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read30 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read177 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Piaggio P.23R – włoski samolot propagandowy
    Artykuły

    Piaggio P.23R – włoski samolot propagandowy

    Michał BanachBy Michał Banach27 listopada 2015Updated:6 listopada 20172 komentarze3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Piaggio P.23R
    Piaggio P.23R
    W latach 30. rozwój lotnictwa sprawił, że w wielu krajach zaczęto wykorzystywać samoloty do nietypowych zadań, jakimi były tzw. loty propagandowe. Z największym rozmachem podchodzili do tego Rosjanie, ale również we Włoszech zbudowano specjalny samolot propagandowy – Piaggio P.23R.

    W 1936 roku zakłady Piaggio we Włoszech zaprojektowały nietypowy, 3-silnikowy samolot propagandowy Piaggio P.23R. Maszyna oficjalnie była rozwinięciem samolotu Piaggio P.23M, ale w praktyce oba samoloty były kompletnie różnymi konstrukcjami.

    Piaggio P.23R
    Piaggio P.23R

    P.23R zaprojektowano jako dolnopłat, napędzany trzema 900-konnymi silnikami Isotta-Fraschini Asso XI R V12. Maszyna otrzymała długi i smukły kadłub, a silniki otrzymały aerodynamiczne obudowy. Mimo nowoczesnego wyglądu kadłuba, kabina pilotów była otwarta.

    Maszyna miała 29,4 m rozpiętości skrzydeł i ważyła 12 ton – masa startowa wynosiła 19 ton. W trakcie eksploatacji samolot zmodernizowano, wyposażając go w nowe silniki Piaggio P.XI R.C.40 V14 o mocy 1000 KM każdy. Pozwalały one na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 440 km/h i przelotowej 350 km/h. Zasięg wynosił 3800 km.

    Piaggio P.23R
    Piaggio P.23R

    Piaggio P.23M – Zakłady Piaggio zbudowały w latach 30. kilka prototypowych samolotów pasażerskich i transportowych. P.23M uznawany za pierwowzór P.23R wyróżniał się jeszcze bardziej nietypowym układem silników. Samolot był górnopłatem, a jego silniki zamontowano po dwa w dwóch gondolach na skrzydłach – jeden pchający, drugi ciągnący. Maszyna wzbiła się w powietrze 25 października 1935 roku i… rozbiła się krótko po starcie. Prawdopodobnie przyczyną katastrofy były błędy konstrukcyjne.

    Samolot miał 27 m rozpiętości skrzydeł i ważył 7 ton. Maksymalna masa startowa wynosiła 18,4 tony. Samolot napędzały 4 silniki Isotta-Fraschini Asso XI R V12 o mocy 900 KM każdy. Prędkość maksymalna wynosiła 400 km/h a przelotowa 300 km/h. Zbudowano tylko jeden prototyp.

    Piaggio P.23M
    Piaggio P.23M
    Piaggio P.23M
    Piaggio P.23M

    Samolot wzbił się w powietrze po raz pierwszy w 1936 roku (dokładna data nie jest znana). W kolejnych latach samolot wykorzystywano do bicia rekordów prędkości i lotów propagandowych. 30 grudnia 1938 roku Piaggio P.23R ustanowił rekord prędkości z ładunkiem 5000 kg na trasach 1000 i 2000 km, wynoszący 404 km/h.

    Wraz z wybuchem II wojny światowej maszyna trafiła w ręce wojska. Według niepotwierdzonych informacji samolot przebudowano na maszynę transportową lub nawet na bombowiec. Niestety los samolotu nie jest znany – prawdopodobnie ze względu na jego odmienną konstrukcję nie wykorzystywano go, a w trakcie działań wojennych samolot zniszczono.

    Piaggio P.23R
    Piaggio P.23R

    Piaggio P.23R to jeden z najładniejszych samolotów jakie zbudowano w latach 30.. Smukły kadłub i nietypowy układ silników a także czerwone malowanie wyróżniają go na tle innych samolotów. Szkoda, że nie zachowało się na jego temat więcej danych.

    Piaggio P.23R
    Piaggio P.23R
    Piaggio P.23R
    Piaggio P.23R
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePrincess May – historia parowca na skałach
    Next Article Legendy Polskie – SMOK – Tomasz Bagiński
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    31 marca 20232 Mins Read30 Views

    Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

    By Michał Banach0
    23 marca 20232 Mins Read389 Views

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    By Michał Banach0
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    15 marca 20232 Mins Read3K Views

    Zapomniany karabin Cei-Rigotti

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 marca 2023

    Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

    31 marca 2023

    Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    14 listopada 20198 Mins Read50 Views

    Ostatni amerykański transatlantyk – SS United States

    Odwiedzając Filadelfię, zwłaszcza przejeżdżając autostradą nr 95, lub odwiedzając Ikeę, w oddali można zauważyć olbrzymi,…

    Artykuły
    10 lipca 20193 Mins Read9 Views

    Jedyny w swoim rodzaju Lincoln Indianapolis Concept (1955)

    Lata 50. przyniosły w Stanach Zjednoczonych wiele zmian w branży motoryzacyjnej. Poszukując nowych możliwości, spora…

    Artykuły
    16 października 20224 Mins Read17 Views

    Ostrawa NATO DAY’s 2022 – relacja

    Kolejne wielkie święto NATO na lotnisku im. Leoše Janáčka w Mosnowie pod Ostrawą w Republice…

    Artykuły
    19 sierpnia 20173 Mins Read

    Jakie ubezpieczenie pojazdu na wakacje?

    Jeszcze przed wyjazdem na urlop warto odpowiednio zadbać o ubezpieczenie komunikacyjne pojazdu, którym wybieramy się…

    Artykuły
    15 lipca 20223 Mins Read22 Views

    Sport to zdrowie, czyli 4 powody, dla których warto uprawiać sport

    Sport to zdrowie, głosi jedno z przysłów. Jednak dlaczego tak rzadko mamy ochotę uprawiać jakiś…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.