W latach 30. rozwój lotnictwa sprawił, że w wielu krajach zaczęto wykorzystywać samoloty do nietypowych zadań, jakimi były tzw. loty propagandowe. Z największym rozmachem podchodzili do tego Rosjanie, ale również we Włoszech zbudowano specjalny samolot propagandowy – Piaggio P.23R.

W 1936 roku zakłady Piaggio we Włoszech zaprojektowały nietypowy, 3-silnikowy samolot propagandowy Piaggio P.23R. Maszyna oficjalnie była rozwinięciem samolotu Piaggio P.23M, ale w praktyce oba samoloty były kompletnie różnymi konstrukcjami.

Piaggio P.23R

Piaggio P.23R

P.23R zaprojektowano jako dolnopłat, napędzany trzema 900-konnymi silnikami Isotta-Fraschini Asso XI R V12. Maszyna otrzymała długi i smukły kadłub, a silniki otrzymały aerodynamiczne obudowy. Mimo nowoczesnego wyglądu kadłuba, kabina pilotów była otwarta.

Maszyna miała 29,4 m rozpiętości skrzydeł i ważyła 12 ton – masa startowa wynosiła 19 ton. W trakcie eksploatacji samolot zmodernizowano, wyposażając go w nowe silniki Piaggio P.XI R.C.40 V14 o mocy 1000 KM każdy. Pozwalały one na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 440 km/h i przelotowej 350 km/h. Zasięg wynosił 3800 km.

Piaggio P.23R

Piaggio P.23R

Piaggio P.23M – Zakłady Piaggio zbudowały w latach 30. kilka prototypowych samolotów pasażerskich i transportowych. P.23M uznawany za pierwowzór P.23R wyróżniał się jeszcze bardziej nietypowym układem silników. Samolot był górnopłatem, a jego silniki zamontowano po dwa w dwóch gondolach na skrzydłach – jeden pchający, drugi ciągnący. Maszyna wzbiła się w powietrze 25 października 1935 roku i… rozbiła się krótko po starcie. Prawdopodobnie przyczyną katastrofy były błędy konstrukcyjne.

Samolot miał 27 m rozpiętości skrzydeł i ważył 7 ton. Maksymalna masa startowa wynosiła 18,4 tony. Samolot napędzały 4 silniki Isotta-Fraschini Asso XI R V12 o mocy 900 KM każdy. Prędkość maksymalna wynosiła 400 km/h a przelotowa 300 km/h. Zbudowano tylko jeden prototyp.

Samolot wzbił się w powietrze po raz pierwszy w 1936 roku (dokładna data nie jest znana). W kolejnych latach samolot wykorzystywano do bicia rekordów prędkości i lotów propagandowych. 30 grudnia 1938 roku Piaggio P.23R ustanowił rekord prędkości z ładunkiem 5000 kg na trasach 1000 i 2000 km, wynoszący 404 km/h.

Wraz z wybuchem II wojny światowej maszyna trafiła w ręce wojska. Według niepotwierdzonych informacji samolot przebudowano na maszynę transportową lub nawet na bombowiec. Niestety los samolotu nie jest znany – prawdopodobnie ze względu na jego odmienną konstrukcję nie wykorzystywano go, a w trakcie działań wojennych samolot zniszczono.

Piaggio P.23R

Piaggio P.23R

Piaggio P.23R to jeden z najładniejszych samolotów jakie zbudowano w latach 30.. Smukły kadłub i nietypowy układ silników a także czerwone malowanie wyróżniają go na tle innych samolotów. Szkoda, że nie zachowało się na jego temat więcej danych.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.