SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Olza – pierwszy polski pełnomorski drobnicowiec
    Drobnicowiec Olza podczas budowy (fot. zabytki.ocalicodzapomnienia.eu)
    Drobnicowiec Olza podczas budowy (fot. zabytki.ocalicodzapomnienia.eu)
    Artykuły

    Olza – pierwszy polski pełnomorski drobnicowiec

    Michał BanachBy Michał Banach27 sierpnia 2014Updated:28 sierpnia 2017Brak komentarzy3 Mins Read
    28 sierpnia 1938 w Gdyni rozpoczęto budowę drobnicowca SS Olza. Był to pierwszy polski pełnomorski drobnicowiec. Jego wodowanie miało nastąpić we wrześniu 1939 roku. Budowy statku niestety nie dokończono ze względu na wybuch wojny. Historia Olzy do niedawna była jedną z większych tajemnic polskiej floty.

    Tajemnicza historia Olzy

    Saperzy uszkodzili nieukończony statek oraz pochylnię, aby okupanci mieli trudności z naprawą.  Po długich naprawach w maju 1941 roku Niemcy dokończyli jednak budowę kadłuba i prawdopodobnie zmienili jego nazwę na Westerprussen. Z nazwą okrętu wiążą się jednak pewne problemy, ponieważ istnieje wiele sprzecznych informacji o kilku jednostkach noszących nazwę Westerprussen.

    Z dostępnych informacji wynika, że w trakcie wojny kadłub statku zwodowano, ale nigdy go nie wykończono, ani nie wyposażono w napęd. Do stycznia 1945 roku nieukończony statek przenoszono z portu do portu, ale ostatecznie trafił do Królewca, gdzie zdobyli go Rosjanie.

    Olza podczas budowy
    Olza podczas budowy

    Po wojnie losy statku przez wiele lat nie były znane. Istniało wiele teorii mówiących o tym, że kadłub zatopiono albo rozebrano. Nowe światło na historię drobnicowca rzucił artykuł „Zagadka Olzy prawie rozwikłana”, który ukazał się w czasopiśmie Okręty Wojenne nr 134 (6/2015).

    Według zdobytych przez autorów informacji, nieukończony kadłub Olzy trafił w ręce Rosjan, a następnie został przeholowany do Kłajpedy. Nowi właściciele nie do końca wiedzieli co zrobić z zdobyczą i prawdopodobnie nie zdawali sobie sprawy z tego, że jest to polski statek.

    Olza podczas budowy (fot. zabytki.ocalicodzapomnienia.eu)
    Olza podczas budowy (fot. zabytki.ocalicodzapomnienia.eu)

    W połowie lat 50. podjęto decyzję o wykorzystaniu kadłuba do zbudowania jednostki pomocniczej dla floty rybackiej operującej na Bałtyku. Nowy statek otrzymał nazwę Inguł. Przebudowę kadłuba zakończono w 1958 roku.

    Statek otrzymał napęd dieslowski (w przeciwieństwie do planowanego przed wojną napędu parowego). Zmianie uległ również nieco kształt kadłuba w części dziobowej i rufowej. To właśnie przez te zmiany nikt początkowo nie kojarzył nieukończonego kadłuba Olzy z radzieckim statkiem wykorzystującym nieznanego pochodzenia kadłub.

    Olza podczas budowy (fot. zabytki.ocalicodzapomnienia.eu)
    Olza podczas budowy (fot. zabytki.ocalicodzapomnienia.eu)

    Pierwotnie Olza miała mieć nośność 1250 ton (przykładowo Sołdek miał 2570 DWT, więcej na ten temat znajdziecie na liście największych polskich statków handlowych – Największe polskie statki cz. 1 – flota handlowa). Jej kadłub miał 68 metrów długości. Napędem Olzy miała być maszyna parowa o mocy 850 KM.

    Po przebudowie przez Rosjan nośność zmniejszyła się do 1207 ton. Kadłub wydłużono jednak do 73 m. Inguł otrzymał napęd w postaci 6-cylindrowego silnika diesla, zapewniającego prędkość około 9,5 węzła. Załogę jednostki stanowiło 50 marynarzy, a kajuty pozwalały na zabranie ponadto 56 pasażerów.

    Statek wykorzystywano do 3 czerwca 1970 roku, kiedy to wycofano go z eksploatacji i zdecydowano o złomowaniu. Tym samym, tajemnicza historia Olzy po wielu latach została wyjaśniona.

    Inguł - ex. Olza
    Inguł – ex. Olza
    Inguł - ex. Olza
    Inguł – ex. Olza

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleClockwork Empires – recenzja
    Next Article Crossley Armoured Car
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.