Pierwszy samolot Airbus A330 MRTT (ang. Multi Role Tanker Transport) wykonany w nowym standardzie pomyślnie odbył swój dziewiczy lot. W modelu tym wprowadzono kilka ulepszeń w porównaniu z podstawową wersją A330, a także zmodernizowano systemy wojskowe w ramach programów ciągłego doskonalenia produktu realizowanych przez Airbus oraz Airbus Defence and Space.

Trzygodzinny lot odbył się 30 września i zakończył się pełnym sukcesem. Samolot w nowej wersji różni się od poprzednich zmianami w ogólnej konstrukcji i ulepszeniami aerodynamicznymi zmniejszającymi zużycie paliwa o 1 procent. Dodatkowo samolot ma zmodernizowane komputery awioniki oraz usprawnione systemy wojskowe, zgodnie z nowymi dostępnymi technologiami.

Najnowszy Airbus A330 MRTT (fot. Airbus Defence & Space)

Najnowszy Airbus A330 MRTT (fot. Airbus Defence & Space)

Pierwszy oblot prototypu A330 MRTT miał miejsce 15 czerwca 2007 roku, a od 2010 roku samoloty te są produkowane seryjnie. Obecnie 10 krajów zamówiło łącznie 51 samolotów A330 MRTT, spośród których dostarczono już 28.

A330 MRTT to wojskowy samolot transportowy i latająca cysterna zbudowany na bazie samolotu pasażerskiego Airbus A330-200. Samolot ten dzięki unifikacji konstrukcji z maszyną cywilną może być wykorzystywany zarówno do transportu ładunków jak i jako latająca cysterna. Dzięki temu jest to ekonomiczna maszyna dla państw, których siły zbrojne potrzebują zarówno samolotów transportowych jak i cystern.

Samolot ma 60 m rozpiętości skrzydeł, masę własną 125 ton i startową 233 ton. Napęd stanowią zależnie od wersji dwa silniki GE CF6-80E1A4 lub PW4168A albo RR Trent 772B o ciągu 320 kN każdy. Zapewniają one prędkość maksymalną 880 km/h i przelotową 860 km/h przy zasięgu 14 800 km.

Przestrzeń ładunkowa pozwala na zabranie do 290 pasażerów lub 8 palet typu 463L. Maszyny te przystosowane są do tankowania najważniejszych współczesnych samolotów wojskowych, w tym również do tankowania innych A330 MRTT jeśli posiadają wyposażenie do pobierania paliwa w locie.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.