Niektóre radzieckie prototypowe pojazdy terenowe były bardzo oryginalne. Ciekawym przykładem jest ZiŁ-132S. Mimo zbieżności nazwy z ZiŁ-em-132, pojazd ten miał kompletnie inną konstrukcję. Zamiast sześciu kół posiadał cztery koła w formie walców.

ZiŁ-132S powstał w lutym 1964 roku w biurze konstrukcyjnym moskiewskiej fabryki samochodów z połączenia szoferki i skróconego nadwozia ciężarówki ZiŁ-164 z specjalną platformą do której przymocowano cztery koła w kształcie walców-rolek. Pojazd otrzymał silnik o mocy 104 KM, który napędzał wszystkie cztery rolki. Co ciekawe, skrętna była tylko tylna oś, natomiast hamulce bębnowe zamontowano tylko na przednich kołach.

ZiŁ-132S

ZiŁ-132S

Oryginalna konstrukcja ważyła 5440 kg, promień skrętu wynosił 8 metrów, a maksymalna prędkość na drodze wynosiła około 55 km/h. Przeprowadzone testy wykazały jednak, że taki napęd znacznie utrudnia manewrowanie pojazdem, który podczas jazdy był bardzo niestabilny. Mający problemy z opanowaniem ciężarówki kierowcy odmawiali jazdy, co doprowadziło do zamknięcia projektu.

Los prototypu ZiŁ-a-132S nie jest znany – prawdopodobnie został zezłomowany. Co ciekawe, podobny napęd testowano w późniejszych latach na innych, zwykle mniejszych pojazdach – wyniki testów były prawdopodobnie takie same.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.