SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Moskwicz 410 – radziecki terenowy sedan
    Moskwicz 410 - radziecki terenowy sedan
    Moskwicz 410 - radziecki terenowy sedan
    Artykuły

    Moskwicz 410 – radziecki terenowy sedan

    Michał BanachBy Michał Banach14 kwietnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 50. w ZSRR znacząco wzrosło zapotrzebowanie na samochody terenowe, potrzebne zwłaszcza w przemyśle rolniczym. Aby sprostać temu zapotrzebowaniu, w fabryce MZMA zaprojektowany oryginalny samochód terenowy Moskwicz 410, w którym wykorzystano nadwozie Moskwicza 402 i podwozie prototypowego GAZa M-73.

    Wraz z postępującą w latach 50. w ZSRR mechanizacją rolnictwa oraz rozbudową przemysłu w rejonach nie posiadających nowoczesnej infrastruktury drogowej, pojawił się spory problem zapewnienia obywatelom środków transportu zdolnych do poruszania się w trudnym terenie. Produkcja dedykowanych samochodów terenowych nie była możliwa, ponieważ wszystkie takie pojazdy trafiały do armii.

    Moskwicz 410
    Moskwicz 410

    W zaistniałej sytuacji w fabryce GAZ rozpoczęto prace nad prototypowym samochodem terenowym GAZ M-73. Niewielki pojazd miał posiadać nadwozie typowe dla samochodów osobowych, ale w połączeniu z wzmocnionym podwoziem i napędem 4×4 miał dysponować zdolnościami terenowymi odpowiednimi do poruszania się po radzieckich bezdrożach.

    Projekt przypadł do gustu władzom, ale fabryka GAZ nie była w stanie rozpocząć produkcji nowych samochodów z braku mocy przerobowych. W związku z tym w 1956 roku projekt przekazano fabryce MZMA, która zmodyfikowała samochód uwzględniając własne nadwozie z samochodu Moskwicz 402. Dodatkowo zmodyfikowano samo podwozie, aby dostosować je do nowego nadwozia.

    Moskwicz 410
    Moskwicz 410

    W 1957 roku ukończono prototyp samochodu oznaczonego jako Moskwicz 410 i po próbach skierowano do produkcji seryjnej. Auto miało 4 m długości, 1,5 m szerokości i 1,67 m wysokości, oraz masę własną 1150-1180 kg. Napęd zapewniał czterocylindrowy gaźnikowy silnik o mocy 35 KM i pojemności 1,2 litra, zapewniający zawrotną prędkość… 85 km/h. Dzięki podniesionemu zawieszeniu i stałemu napędowi na tylną oś z dołączanym napędem na przednią oś, samochód całkiem nieźle radził sobie w terenie.

    W toku eksploatacji wprowadzono do produkcji wersję 410N z mocniejszym, 45-konnym silnikiem o pojemności 1,3 litra, który zapewniał prędkość 90 km/h (silnik pochodził z modeli Moskwicz 407). Równocześnie do produkcji weszła nowa odmiana nadwozia typu kombi (pochodząca od Moskwicza 423), nosząca oznaczenie Moskwicz 411. Powstał nawet projekt nadwozia typu furgon, ale nie wszedł on do produkcji seryjnej.

    Moskwicz 410
    Moskwicz 410

    Samochody były całkiem użyteczne i dysponowały niezłymi zdolnościami terenowymi, ale nie były pozbawione wad. Nadwozie typu sedan nie zapewniało odpowiedniej przestrzeni transportowej, a wysoko ustawiony środek ciężkości sprawiał, że wzrastało ryzyko przewrócenia się samochodu.

    Ostatecznie produkcję modeli 410N i 411 zakończono w 1961 roku po wyprodukowaniu odpowiednio 7580 egzemplarzy modelu sedan z obydwoma silnikami, oraz 1515 egzemplarzy w wersji kombi. W kolejnych latach podobne samochody terenowe oparte o nadwozia zwykłych aut zaczęto projektować w innych fabrykach samochodów osobowych. Warto jeszcze dodać, że zanim powstał Moskwicz 410, opracowano terenową wersję Pobiedy. Można śmiało powiedzieć, że Moskwicz 410 był jednym z kilku pierwszych SUV-ów produkowanych seryjnie.

    Moskwicz 411
    Moskwicz 411
    Moskwicz 410 (fot. Wikimedia Commons)
    Moskwicz 410 (fot. Wikimedia Commons)
    Moskwicz 410 (fot. Wikimedia Commons)
    Moskwicz 410 (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWieża telewizyjna Žižkov w Pradze
    Next Article Montaż siatki ogrodzeniowej od A do Z
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    4 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.