SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read58 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read22 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      12 marca 2023

      Malowniczy Hotel Belvédère

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read148 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      11 marca 2023

      Eksplozja w Oppau (1921)

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read6 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Latarnie morskie Adziogol i Stanislaw
    Artykuły

    Latarnie morskie Adziogol i Stanislaw

    Michał BanachBy Michał Banach29 września 2022Brak komentarzy2 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Latarnie morskie Adziogol i Stanislaw
    Latarnie morskie Adziogol i Stanislaw
    Zbudowane w 1911 roku latarnie morskie Adziogol i Stanislaw przetrwały wiele historycznych zawirowań i cały czas pozostają w użyciu, pomagając statkom wpływającym na wody rzeki Dniepr w kierunku Chersonia i dalej.

    Rzeka Dniepr ma 2285 km długości i przy swoim ujściu do Morza Czarnego jest na tyle szeroka, że mogą nią pływać nawet większe statki morskie. Leży nad nią kilka dużych miast, m.in. Smoleńsk, Mohylew, Kijów, Dniepr, Zaporoże i Chersoń. Miasta te są ośrodkami przemysłowymi i jednymi z większych miast w regionie.

    Latarnia morska Adziogol (fot. Darkngs/Wikimedia Commons)
    Latarnia morska Adziogol (fot. Darkngs/Wikimedia Commons)

    Ujście Dniepru jest ważnym szlakiem wodnym, wykorzystywanym przez wiele statków towarowych. Już na początku XX wieku zdawano sobie sprawę z znaczenia tego szlaku, dlatego w 1910 roku rozpoczęto budowę dwóch kratownicowych latarni morskich w delcie Dniepru.

    Obiekty ukończono w 1911 roku. Latarnia morska Adziogol  ma 67 m wysokości, a jej światło jest widoczne z odległości 35 km. Zbudowano ją na betonowej podstawie, którą to zbudowano na niewielkiej wysepce. Latarnia ma nietypową konstrukcję w formie kratownicy, przez środek której przechodzi cylindryczna klatka schodowa pozwalającą na dostanie się na szczyt. Wewnątrz kratownicy zbudowano również niewielki domek dla latarników. Latarnia morska Adziogol jest najwyższym tego typu obiektem na Ukrainie.

    Latarnia morska Adziogol (fot. Oleksandr Malyon)
    Latarnia morska Adziogol (fot. Oleksandr Malyon)

    Drugą latarnią jest latarnia morska Stanislaw, również zbudowana na betonowej odstawie umieszczonej na małej wyspie. Tym razem jednak wyspa jest nieco większą niż w przypadku latarni Adziogol. Sam obiekt jest również niższy, bo ma zaledwie 26 m wysokości, ale światło widoczne jest z odległości 30 km.

    Konstrukcja latarni została również wykonana z kratownicy, przez środek której przechodzi cylindryczna klatka schodowa. Domek latarników zbudowano jednak obok wieży, a nie w jej wnętrzu.

    Latarnia morska Stanislaw (fot. Oleksandr Malyon)
    Latarnia morska Stanislaw (fot. Oleksandr Malyon)

    Mimo upływu lat, obie latarnie morskie cały czas pozostają w użyciu, stanowiąc ważny punkt orientacyjny na szlaku wodnym w delcie Dniepru. Obie przetrwały dwie wojny światowe i liczne przemiany polityczne na Ukrainie. Co ciekawe, obie latarnie są dostępne, ale nie można wejść na ich szczyt. Oczywiście jedynym sposobem żeby się do nich dostać jest skorzystanie z łodzi.

    Latarnia morska Stanislaw (fot. Wikimedia Commons)
    Latarnia morska Stanislaw (fot. Wikimedia Commons)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleRośnie popyt, rosną ceny pomp ciepła
    Next Article Kredyty frankowe wciąż stanowią problem
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    18 listopada 20224 Mins Read51 Views

    2S5 Hiacynt – armatohaubica z muzeum na froncie

    By Michał Banach0
    15 listopada 20225 Mins Read33 Views

    Zapomniany okręt podwodny SS-310

    By Michał Banach0
    26 lipca 20224 Mins Read102 Views

    Stannard Rock Light – najbardziej samotna latarnia morska w USA

    By Michał Banach0
    8 maja 20222 Mins Read239 Views

    Cmentarzysko czołgów w Charkowie – galeria

    By Michał Banach2
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    22 marca 2023

    Bracia Lumiere i kinematograf

    21 marca 2023

    Jak dbać o tulipany?

    20 marca 2023

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    19 marca 2023

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    18 marca 2023

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    19 lutego 20238 Mins Read1K Views

    Deutschland – transportowy okręt podwodny

    I wojna światowa była pierwszym dużym konfliktem zbrojnym w którym okręty podwodne miały swój istotny…

    Artykuły
    12 czerwca 20204 Mins Read23 Views

    USS Galena – jeden z pierwszych amerykańskich okrętów pancernych

    Podczas wojny secesyjnej zarówno flota Unii jak i Konfederacji wykorzystywały liczne okręty pancerne. Konflikt ten…

    Artykuły
    3 lutego 20172 Mins Read35 Views

    Wartburg 313 Sport – sportowy roadster z NRD

    W 1956 roku w NRD do produkcji wszedł Wartburg 311. Był to typowy samochód osobowy…

    Lotnictwo
    24 kwietnia 20151 Min Read1 Views

    Pierwsze samodzielne tankowanie X-47B

    Bezzałogowe statki powietrzne są dzisiaj obecne praktycznie w większości dużych armii na świecie. Mniejsze bądź…

    Artykuły
    31 stycznia 20193 Mins Read8 Views

    CWL WZ-X – pierwszy polski samolot bojowy

    W początkowym okresie swojego istnienia, Polskie Siły Powietrzne dysponowały głównie zdobycznym sprzętem lotniczym, który z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.