SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read415 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read415 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read77 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read27 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read170 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read10 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » 2S5 Hiacynt – armatohaubica z muzeum na froncie
    Artykuły

    2S5 Hiacynt – armatohaubica z muzeum na froncie

    Michał BanachBy Michał Banach18 listopada 2022Updated:18 listopada 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    2S5 Hiacynt - armatohaubica z muzeum na froncie
    2S5 Hiacynt - armatohaubica z muzeum na froncie
    Zaprojektowana w 1976 roku armatohaubica samobieżna 2S5 Hiacynt produkowana była do początku lat 90. ale szybko trafiła do rezerwy i została zastąpiona nowszymi konstrukcjami. W 2022 roku pojazdy te przeżyły drugie życie, gdy Rosja podjęła decyzję o przywróceniu ich do służby w związku z inwazją na Ukrainę.

    W połowie lat 60. w ZSRR wznowiono prace nad samobieżnymi systemami artyleryjskimi, które wstrzymano wcześniej za sprawą decyzji Nikity Chruszczowa, przeciwnego rozwojowi tego typu uzbrojenia. Pierwszym z nowych systemów jaki wówczas opracowano był 2S3 Akacja. Jeszcze zanim prace nad nim dobiegły do końca, władze ZSRR podjęły decyzję o rozpoczęciu prac nad kolejnym pojazdem, który miał być w pewnym sensie jego następcą.

    2S5 Hiacynt
    2S5 Hiacynt

    O ile 2S3 miał być pojazdem przeznaczonym dla jednostek zmechanizowanych, jego następca, oznaczony jako 2S5 Hiacynt, miał zastąpić w radzieckiej armii holowane systemy artyleryjskie kalibru 152 mm. Prace nad pojazdem ruszyły 27 listopada 1968 roku w Uralskim Zakładzie Inżynierii Transportu (Uraltransmasz) pod kierownictwem G. S. Jefimowa.

    Podczas prac nad projektem rozważano kilka koncepcji budowy pojazdu, różniących się sposobem zamontowania armatohaubicy. Rozważano wariant z obrotową wieżą albo z działem wyposażonym w osłonę lub po prostu zamontowanym na kadłubie. Ostatecznie wybrano ostatni wariant, gdyż uważano, że 2S5 będzie operował poza zasięgiem wrogich systemów artyleryjskich i nie będzie narażony na ostrzał. Jako podwozie wykorzystano zmodyfikowane podwozie z pojazdu 2S3.

    2S5 Hiacynt
    2S5 Hiacynt

    Testy 2S5 trwały aż do 1974 roku, po czym podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji seryjnej pojazdu. Ta rozpoczęła się dopiero w 1976 roku od zbudowania niewielkiej serii pilotażowej. Właściwa produkcja ruszyła w 1977 roku i trwała do 1993 roku. W tym czasie powstało około 2000 pojazdów tego typu.

    2S5 miał 8,3 m długości i masę 28 ton. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik diesla V-59 o mocy 520 KM, zapewniający prędkość maksymalną na drodze 62 km/h i 25 km.h w terenie, oraz zasięg do 500 km. Uzbrojenie składało się z haubicoarmaty 2A37 kalibru 152,4 mm i karabinu maszynowego PKT kalibru 7,62 mm. Załoga liczyła 5 żołnierzy. Kierowca siedział z przodu, dowódca za nim a w środkowej części kadłuba obsługa działa. W trakcie prowadzenia ognia, tylko strzelec obsługujący działo mógł pozostawać w pojeździe. Przygotowanie do prowadzenia ognia zajmowało 3 minuty, a szybkostrzelność 5-6 pocisków na minutę.

    2S5 Hiacynt (fot. Parutip/Wikimedia Commons)
    2S5 Hiacynt (fot. Parutip/Wikimedia Commons)

    Hiacynt mógł strzelać tradycyjną amunicją, pociskami z wspomaganiem rakietowym oraz pociskami z niewielkimi głowicami nuklearnymi. Zapas amunicji wynosił 30 pocisków. Maksymalny zasięg ostrzału, w zależności od wykorzystanej amunicji wynosił od 28 km do 37 km (niektóre źródła podają ponad 40 km).

    W latach 90. 2S5 były systematycznie przenoszone do rezerwy, głównie z powodu małej celności. W służbie pozostawiono według różnych szacunków około 200 pojazdów, a pozostałe trafiły do magazynów. Dodatkowo 120 pojazdów trafiło na wyposażenie armii białoruskiej, 13 do Erytrei, 80 do Etiopii i 18 do Finlandii, gdzie otrzymały oznaczenie 152 TELAK 91.

    2S5 Hiacynt (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    2S5 Hiacynt (fot. Vitaly V. Kuzmin)

    Systematycznie zastępowane przez nowe pojazdy, 2S5 przeznaczono jako rezerwę dla jednostek 2 i 3 rzutu. Kilka egzemplarzy trafiło również do muzeów. Pozostające w eksploatacji pojazdy wykorzystano jeszcze podczas walk w Czeczeni. Dopiero w 2022 roku Hiacynty wróciły do eksploatacji na większą skalę, gdy straty rosyjskiej armii podczas inwazji na Ukrainę stały się tak duże, że zaczęło brakować nowoczesnych systemów artyleryjskich. Mimo rosyjskiej przewagi nad ukraińską armią w liczbie systemów artyleryjskich, 2S5 ponosiły duże straty, a do połowy września 2022 roku przynajmniej 25 z nich zostało przejętych przez wojska ukraińskie.

    2S5 Hiacynt w momencie wejścia do służby był jednym z wielu systemów artyleryjskich produkowanych na całym świecie, zwłaszcza w krajach bloku wschodniego, bądź w krajach wspieranych przez ZSRR i ChRL. Nie wyróżniał się osiągami ani możliwościami bojowymi. Szybko został zdeklasowany przez nowe systemy, w tym produkowane w Rosji. Mimo to pozostał w ograniczonej eksploatacji. Udział w wojnie rosyjsko-ukraińskiej w 2022 roku prawdopodobnie będzie ostatnim konfliktem zbrojnym, w którym pojazdy te wykorzystano na większą skalę.

    2S5 Hiacynt (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    2S5 Hiacynt (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    2S5 Hiacynt (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    2S5 Hiacynt (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    2S5 Hiacynt (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    2S5 Hiacynt (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleKommuna – najstarszy aktywny okręt wojenny
    Next Article Brewster F2A Buffalo – niepozorny myśliwiec z USA i obrońca Finlandii
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 marca 20234 Mins Read3K Views

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    By Michał Banach0
    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    22 stycznia 20239 Mins Read778 Views

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    12 grudnia 20202 Mins Read18 Views

    Focke-Wulf Fw 159 – nietypowy rywal Messerschmitta Bf 109

    Podstawowym niemieckim myśliwcem podczas II wojny światowej był Messerschmitt Bf 109. Zanim jednak maszyna ta…

    Artykuły
    4 kwietnia 20213 Mins Read49 Views

    Wagony spalinowe SD80 – z ziemi włoskiej do Polski

    Mając w pamięci sukces jaki osiągnęły Luxtorpedy w latach 30., władze PKP postanowiły po II…

    Artykuły
    7 kwietnia 20219 Mins Read9 Views

    Okręty typu E – woły robocze floty podwodnej Royal Navy podczas I wojny światowej

    Royal Navy długo wzbraniała się przed wprowadzeniem do służby okrętów podwodnych, uznając je za niehumanitarne.…

    Artykuły
    14 sierpnia 20172 Mins Read193 Views

    Rover JET1 – pierwszy samochód z turbiną gazową

    W 1950 roku brytyjska firma Rover zaprezentowała niepozorny samochód – Rover JET1. Na pierwszy rzut…

    Artykuły
    15 listopada 20183 Mins Read87 Views

    Audyt śledczy – na czym polega audyt dochodzeniowy?

    Prowadzenie własnego biznesu daje wiele możliwości zarówno samym przedsiębiorcom, jak i osobom zatrudnionym w firmie.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.