Kilka sterowców szczególnie zapisało się w historii, ale LZ 10 Schwaben rzadko pojawia się na liście znanych statków powietrznych. Zbudowany w 1911 roku sterowiec był pierwszym statkiem powietrznym, który osiągnął komercyjny sukces. Niestety jego kariera trwała tylko rok.

16 listopada 1909 roku w Frankfurcie oficjalnie założono linie lotnicze DELAG (niem. Deutsche Luftschiffahrts-Aktiengesellschaft). Pierwszą wykorzystywaną przez nie maszyną był sterowiec szkieletowy LZ 7. Po jego utracie linie pozyskały jeszcze kilka sterowców, ale najważniejszym z nich był LZ 10 Schwaben. Zaprojektował go Ludwig Dürr, a zbudowano go w zakładach Luftschiffbau Zeppelin.

LZ 10 Schwaben
LZ 10 Schwaben

Sterowiec miał 140 m długości i średnicę 14 m. Zbiorniki wodoru miały pojemność 17 800 m³. Napęd stanowiły 3 sześciocylindrowe silniki Maybach C-X o mocy 145 KM, które zapewniały prędkość maksymalną 77 km/h oraz zasięg 1400 km. Załoga liczyła 13 osób, a kabina pasażerska mieściła 20 osób.

W swój pierwszy lot LZ 10 Schwaben wzbił się 26 czerwca 1911 roku. Po wykonaniu 5 lotów próbnych maszyna została przekazana linii DELAG 15 lipca 1911 roku. Następnego dnia LZ 10 rozpoczął regularną służbę. Wykorzystywano go w regularnych lotach na trasach nad Niemcami aż do zimy 1911/1912. Po przerwie w lotach, w marcu skierowano go do Baaden-Badeen i po krótkim przeglądzie wznowiono loty pasażerskie.

LZ 10 Schwaben
LZ 10 Schwaben

28 czerwca 1912 roku LZ 10 wrócił z lotu pasażerskiego do Düsseldorfu. Pasażerów wyładowano, ale zła pogoda uniemożliwiła wprowadzenie sterowca do hali. Sterowiec zacumowano, ale silny wiatr sprawił, że konstrukcja maszyny zaczęła się odginać, a zbiorniki wodoru ocierały się o siebie. Spowodowało to naelektryzowanie ich powierzchni i w konsekwencji doprowadziło do powstania iskry, która wznieciła ogień.

W ciągi kilku chwil LZ 10 Schwaben spłonął doszczętnie. Rannych zostało 30-40 osób (szacuje się, że najbardziej potwierdzona liczbą jest 34 rannych). Tak zakończyła się historia sterowca, który uznawany jest za pierwszy w historii statek powietrzny (lub aparat latający w zależności od terminologii), który osiągnął sukces komercyjny. W toku swojej kariery maszyna spędziła w powietrzu 480 godzin i przewiozła 4354 pasażerów, pokonując dystans 27 321 km w trakcie 218 lotów komercyjnych.

LZ 10 Schwaben (fot. luftfahrt-bibliothek.de)
LZ 10 Schwaben (fot. luftfahrt-bibliothek.de)

Był to znaczący sukces, chociaż linie DELAG do lipca 1914 roku, czyli do wybuchu I wojny światowej gdy część sterowców została przekazana wojsku, a loty pasażerskie pozostałych maszyn ograniczono, maszyny należące do linii wykonały 1588 lotów komercyjnych, przewiozły 34 028 pasażerów i pokonały dystans 172 535 km, spędzając w powietrzu łącznie 3176 godzin. Linie DELAG po I wojnie światowej wznowiły operacje, a w 1935 roku zostały przejęte przez państwowe, propagandowe linie DZR.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.