SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Latarnia morska Cordouan – najstarsza latarnia morska we Francji
    Latarnia morska Cordouan
    Latarnia morska Cordouan
    Artykuły

    Latarnia morska Cordouan – najstarsza latarnia morska we Francji

    Michał BanachBy Michał Banach6 lipca 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    W estuarium Żyronda – ujściu rzek Garonna i Dordogne znajduje się zdradliwa mielizna, znacząco utrudniająca żeglugę w tym rejonie. Ze względu na znaczenie tego akwenu, w 1611 roku zbudowano w tym miejscu latarnię morską Cordouan, która cały czas pozostaje w użyciu i jest najstarszą latarnią morską we Francji.

    Ujście rzek Garonna i Dordogne już w średniowieczu wykorzystywane było przez statki z ładunkami wina, które pływały po Zatoce Biskajskiej, przy zachodnim wybrzeżu Francji. W 880 roku na niewielkiej wysepce znajdującej się na środku Żyrondy zbudowano 15-metrową, drewnianą platformę i kapliczkę, które pełniły rolę latarni morskiej.

    Latarnia morska Cordouan (fot. Wikimedia Commons)
    Latarnia morska Cordouan (fot. Wikimedia Commons)

    Wraz z upływem lat konstrukcja powoli niszczała i popadała w ruinę, ale dopiero w drugiej połowie XVI wieku podjęto decyzję o zastąpieniu jej bardziej solidną konstrukcją. W 1584 roku Louis de Foix rozpoczął prace nad latarnią morską. Zaprojektowana przez niego konstrukcja nie tylko miała być solidna, ale również pięknie wykończona. Architekt chciał aby latarnia była połączeniem pałacu, fortecy, kościoła i latarni morskiej.

    Ostatecznie budowę około 50-metrowej wieży zakończono w 1611 roku. Składała się ona z kilku pięter – w podstawie znajdował się zbiornik na wodę i olej wykorzystywany w lampie, na parterze umieszczono zdobione wejście i pomieszczenia mieszkalne dla czterech latarników, a na kolejnych piętrach odpowiednio bogato zdobiony „apartament królewski” oraz kaplicę. Dwa ostatnie piętra zajmowała sama lampa, ustawiona na dwóch piętrach.

    Latarnia morska Cordouan (fot. Wikimedia Commons)
    Latarnia morska Cordouan (fot. Wikimedia Commons)

    Chociaż latarnia morska Cordouan, jak ją nazwano miała pomagać w nawigacji, bardziej przypominała pałac, niż budynek techniczny. W 1782 roku znacząco zmodernizowano lampy, ale z racji stanu technicznego latarni oraz niezbyt dużej wysokości, lokalne władze podjęły decyzję o jej rozbudowie i modernizacji.

    Prace zlecono inżynierowi Josephowi Teulère. Aby ograniczyć zakres prac i nie niszczyć dotychczasowej, bogato zdobionej latarni, postanowił on zlikwidować dwa najwyższe piętra z lampami i w ich miejsce dobudować nową konstrukcję, dzięki której latarnia została podwyższona do 68 m. Prace zakończono w 1790 roku.

    Latarnia morska Cordouan (fot. François de Dijon/Wikimedia Commons)
    Latarnia morska Cordouan (fot. François de Dijon/Wikimedia Commons)

    W kolejnych latach kilkukrotnie zmieniono zwierciadła zainstalowane w latarni, a 1855 roku poddano ją kolejnej renowacji. Co ciekawe, używane do dzisiaj zwierciadła zainstalowano w 1854 roku. W 1907 roku zainstalowano w latarni generator zasilany benzyną, a w 1948 roku zelektryfikowano całą konstrukcję.

    Ostatecznie w 2006 roku latarnię Cordouan zautomatyzowano, ale i tak pozostają w niej latarnicy, którzy obsługują turystów pojawiających się w latarni. Obecnie jest to najstarsza czynna latarnia morska we Francji i 10 najwyższa tradycyjna latarnia morska na świecie.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFokker Dr.I – najsłynniejszy niemiecki myśliwiec I wojny światowej
    Next Article Heckler & Koch G11 – prototypowy karabin na amunicję bezłuskową
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.