SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Krótka historia Duct tape, trytytki i WD-40
    Krótka historia Duct tape, trytytki i WD-40
    Artykuły

    Krótka historia Duct tape, trytytki i WD-40

    Michał BanachBy Michał Banach9 listopada 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Mówi się, że są przy użyciu WD-40, duct tape i trytytki można naprawić wszystko. Chociaż w tym stwierdzeniu za dużo prawdy nie ma, bez wątpienia są to wyjątkowo przydatne przedmioty i środki. Co istotne, wszystkie powstały albo na zamówienie wojska, albo dosyć przypadkowo, a nie z myślą o masowym zastosowaniu.

    WD-40

    WD-40, czyli Water Displacement – 40th Attempt, a po polsku Wyparcie Wody – 40. podejście powstał w 1953 roku na zamówienie przemysłu lotniczego. W latach 50. w zakładach Rocket Chemical Company z San Diego podjęto prace nad środkiem zapobiegającym korozji, który miał wypierać wodę, a tym samym zmniejszać ryzyko pojawienia się rdzy. Środek miał być wykorzystywany przy konserwacji korpusów rakiet balistycznych Atlas, produkowanych przez zakłady Convair.

    Dokładna historia powstania WD-40 nie jest pewna, ponieważ wersja prezentowana oficjalnie przez firmę WD-40 Company Inc. (dawniej Rocket Chemical Company) nie pokrywa się z wersją prezentowaną przez historyków. Jedna z wersji sugeruje, że twórcą 40., finalnej wersji preparatu był Iver Norman Lawson. Według oficjalnych danych firmy, twórcą był natomiast Norman B. Larsen.

    WD-40 (fot. Ajay Suresh/Flickr.com)
    WD-40 (fot. Ajay Suresh/Flickr.com)

    Pewne jest, że WD-40 powstał w 1953 roku. Początkowo wykorzystywano go wewnętrznie i tylko w pierwotnie planowanym celu, ale w 1958 roku udostępniono go odbiorcom cywilnym. W tym czasie zmienił się również sposób pakowania preparatu, który trafił do specjalnych puszek z sprejem. Szybko okazało się, że WD-40 miał bardzo dużo różnych zastosowań. Przede wszystkim można go wykorzystać do smarowania i ochrony przed wilgocią metalowych elementów, dodatkowo ułatwia odkręcanie śrub itp. Reklamowano go jako idealny, uniwersalny produkt do zabezpieczania i konserwacji.

    Co ciekawe, skład WD-40 pozostaje tajemnicą handlową, a sam produkt nie został opatentowany aby uniknąć ujawnienia jego składu (zastrzeżono jedynie jego nazwę). Mimo to pewne składniki muszą być wymienione w karcie produktu. Są to spirytus mineralny, LPG (obecnie dwutlenek węgla), oleje mineralne, składniki obojętne i ciężka benzyna.

    Warto dodać, że mimo przypisywania WD-40 wielu możliwości, nie jest on środkiem do wszystkiego, który magicznie nasmaruje każdy element – wręcz przeciwnie, zostawia on często warstwę, która na dłuższą metę może uszkodzić np. nasmarowany zamek.

    Duct tape

    Taśma klejąca jaka jest, każdy wie, ale jeden rodzaj taśmy klejącej jest uznawany za najbardziej użyteczny. Jest to tzw. duct tape, czyli mocna taśma klejąca wzmocniona dodatkowo tkaniną. Zaprojektowano ją w 1942 roku w zakładach Johnson & Johnson na zamówienie amerykańskiej armii. Według założeń zamierzano ją wykorzystywać do zabezpieczenia np. skrzynek amunicyjnych.

    Duct tape
    Duct tape

    Nie jest to jednak do końca pełna historia, ponieważ po raz pierwszy określenie duct tape zaczęto wykorzystywać już w 1902 roku do opisywania pasków bawełny specjalnie plecionych, aby zwiększyć ich wytrzymałość. Materiał ten nie miał wówczas warstwy kleju. Dopiero w latach 20. firma Johnson & Johnson zaczęła produkować wersję duct tape z klejem do celów medycznych. Kolejnym etapem rozwoju tej taśmy było dodanie warstwy plastiku, która zwiększała wytrzymałość i dodatkowo chroniła przed wodą.

    Podczas II wojny światowej taśma składająca się z warstwy plastiku, bawełny i kleju wykorzystywana była szeroko przez amerykańską armię. Po wojnie trafiła ona jednak na rynek cywilny, szybko zyskując popularność. Warto dodać, że początkowo stosowano określenie Duck tape, a dopiero z czasem zmieniono je na Duct tape.

    Trytytka

    Opaska zaciskowa, znana potocznie jako trytytka (ze względu na charakterystyczny dźwięk jaki wydaje gdy się ją zaciska) powstała w 1958 roku w firmie Thomas & Betts i nosiła nazwę handlową Ty-Rap. Twórcą opaski był Maurus C. Logan, który pracował nad sposobem porządkowania kabli montowanych w samolotach. Co istotne, w swojej pierwszej wersji trytytka była… metalowa. Dopiero z czasem zaczęto stosować nylon. Oficjalnie opatentowano ją 24 czerwca 1958 roku.

    Według założeń opaska jest jednorazowa, ponieważ jej otworzenie wymaga jej zniszczenia, ale w praktyce, można podważyć ząbek i wysunąć pasek. Z drugiej strony przy niskiej cenie opasek, jej zniszczenie i zamienienie na nową nie jest kosztowne.

    Trytytka (fot. Silverxxx/Wikimedia Commons)
    Trytytka (fot. Silverxxx/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja
    Next Article Nakajima Kikka – pierwszy japoński odrzutowiec
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.