SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    • Bojowy wóz piechoty Marder 1
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Sikorsky R-4 – pierwszy amerykański śmigłowiec produkowany seryjnie
    Sikorsky R-4 - pierwszy amerykański śmigłowiec produkowany seryjnie
    Sikorsky R-4 - pierwszy amerykański śmigłowiec produkowany seryjnie
    Artykuły

    Sikorsky R-4 – pierwszy amerykański śmigłowiec produkowany seryjnie

    Michał BanachBy Michał Banach11 stycznia 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Za pierwszy śmigłowiec produkowany seryjnie uznaje się niemieckiego Flettnera Fl 282. Wyprodukowano jednak tylko 24 maszyny tego typu. Kolejną maszyną na liście pierwszych śmigłowców jest amerykański Sikorsky R-4, uważany za pierwszy śmigłowiec produkowany w większej serii.

    Pierwszy amerykański śmigłowiec produkowany seryjnie

    Można śmiało powiedzieć, że ojcem współczesnych śmigłowców jest Igor Sikorski, który prowadził prace nad maszynami tego typu już w latach 20., jednak dopiero w 1940 roku udało mu się oblatać pierwszy śmigłowiec, który prezentował konkretne możliwości – Vought-Sikorsky VS-300. Maszyna ta stał się podstawą do zaprojektowania pierwszego amerykańskiego śmigłowca produkowanego seryjnie – Sikorsky R-4.

    Vought-Sikorsky VS-300
    Vought-Sikorsky VS-300

    W 1939 i 1940 roku, Sikorski przeprowadził liczne próby VS-300, w trakcie których testowano różne konfiguracje wirników i systemów sterowania. Łącznie wyróżnić można aż 19 różnych konfiguracji. W styczniu 1941 roku projektem zainteresował się US Army Air Corps, który zlecił zakładom Vought-Sikorsky opracowanie śmigłowca z myślą o wprowadzeniu go do produkcji seryjnej. Maszyna miała przede wszystkim dysponować lepszymi parametrami od VS-300.

    Po zaledwie roku, 14 stycznia 1942 roku dokonano oblotu pierwszego prototypu nowego śmigłowca, który otrzymał oznaczenie fabryczne Sikorsky S-47 i wojskowe XR-4. W toku kolejnych prób maszyny, jej konstrukcję wielokrotnie modyfikowano i dostosowywano do potrzeb wojska. W grudniu 1942 roku USAAC zamówił serię 27 maszyn serii przedprodukcyjnej opartych konstrukcyjnie na prototypie oznaczonym jako YR-4B (z wydłużonym kadłubem i wirnikami w stosunku do YB-4A). W 1944 roku zakłady Sikorskiego otrzymały natomiast zamówienie na 100 maszyn seryjnych.

    Sikorsky R-4
    Sikorsky R-4

    Sikorsky R-4 miał prostą konstrukcję i klasyczny według współczesnych standardów układ konstrukcyjny. Maszyna miała 14,7 m długości, a średnica wirnika wynosiła 11,6 m. Masa własna wynosiła 916 kg, a maksymalna startowa 1180 kg. Kadłub kratownicowy pokryty był blachą i płótnem, a przeszklona kabina z przodu mieściła dwie osoby. Napęd maszyn seryjnych stanowił silnik Warner R-550-3 o mocy 203 KM (prototyp XR-4 miał silnik Warner R-500-3 Super Scarab o mocy 167 KM, zastąpiony później silnikiem Warner R-550-1 o mocy 182 KM, taki sam jak w prototypach YR-4A i YR-4B). Zapewniały one prędkość maksymalną 121 km/h i przelotową 96,5 km/h, oraz zasięg 209 km.

    Eksploatacja

    Pierwsze loty operacyjne, śmigłowce R-4 rozpoczęły już w styczniu 1944 roku, jednak dopiero operacja ratunkowa przeprowadzona w Birmie, w dniach 22-23 kwietnia 1944 roku uznawana jest za pierwszą prawdziwą operację bojową. Jeden z prototypowych YR-4B został wówczas wykorzystany do przetransportowania załogi samolotu, który rozbił się podczas lotu. Ze względu na ograniczoną ilość miejsca i udźwig, pilotujący śmigłowiec Carter Herman brał po dwóch rannych za jednym lotem.

    Sikorsky R-4
    Sikorsky R-4

    W kolejnych miesiącach śmigłowce R-4 wzięły udział w wielu kolejnych misjach ratunkowych. Kilka maszyn wykorzystywano również na morzu. Śmigłowce startowały z specjalnie przygotowanych lądowisk na pokładach niszczycieli i statków transportowych. Głównym zadaniem tych maszyn było dostarczanie zaopatrzenia i części zamiennych oraz operacje ratunkowe.

    Kilka maszyn trafiło pod koniec wojny do Wielkiej Brytanii, gdzie wykorzystywano je do szkolenia przyszłych pilotów. Krótko po wojnie większość R-4 została jednak wycofana ze służby wraz z pojawieniem się nowszych, bardziej dopracowanych maszyn, dysponujących większymi osiągami. Jedną z takich maszyn był Sikorsky H-5.

    Sikorsky R-4 podczas testów w tunelu aerodynamicznym
    Sikorsky R-4 podczas testów w tunelu aerodynamicznym
    Brytyjski Sikorsky R-4
    Brytyjski Sikorsky R-4
    Sikorsky R-4
    Sikorsky R-4
    Sikorsky R-4
    Sikorsky R-4
    Sikorsky H-5
    Sikorsky H-5

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZapomniany Northrop YC-125 Raider
    Next Article Grand Slam – najcięższa bomba II wojny światowej
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    22 stycznia 2023

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 września 20210

    RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę

    Do lat 40. statki pasażerskie obsługiwały głównie ruch liniowy na trasach między Europą a Ameryką,…

    Artykuły
    26 grudnia 20210

    Jak wybrać samochody na akumulator dla dzieci?

    Twoje dziecko interesuje się motoryzacją? Auto na akumulator to często miniatura prawdziwego samochodu. To może…

    Artykuły
    18 września 20200

    Avions Voisin C28 Aérosport (1935) – samochód w stylu Art Deco

    Zaprezentowany w 1935 roku na Motor Show w Paryżu Avions Voisin C28 Aérosport był bez…

    Artykuły
    18 stycznia 20158

    Poradnik zakupowy gracza #1 – klawiatura mechaniczna

    Najprawdopodobniej już wiesz, czym są przełączniki mechaniczne. Być może rozróżniasz ich typy i wiesz dokładnie, czym…

    Artykuły
    13 stycznia 20220

    Innowacyjne maszyny myjące: klucz do podniesienia efektywności procesu mycia przemysłowego

    Współczesne procesy produkcyjne często wymuszają konieczność wdrożenia skutecznych rozwiązań z zakresu mycia przemysłowego. Warto podkreślić,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.