SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Kampfpanzer 3 – niesamowite niemieckie działo pancerne
    Kampfpanzer 3 - niesamowite niemieckie działo pancerne
    Artykuły

    Kampfpanzer 3 – niesamowite niemieckie działo pancerne

    Michał BanachBy Michał Banach6 stycznia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 70. w RFN przeprowadzono próby niesamowitych pojazdów pancernych – VT-1-1 i VT-1-2, znanych bardziej jako Kampfpanzer 3. Były to bezwieżowe czołgi wyposażone w dwie armaty kalibru 105 lub 120 mm w kadłubie. Powstały dwa prototypy i 5 nieuzbrojonych pojazdów testowych.

    Formalnie Kampfpanzer 3 miał być demonstratorem technologii czołgu podstawowego, ale ze względu na swoją konstrukcję i brak wieży bardziej jest to działo pancerne lub niszczyciel czołgów. Projekt rozpoczęto na początku lat 70. w ramach prac nad następcą czołgów Leopard 1.

    VT 1-2 (fot. Wikimedia Commons)
    VT 1-2 (fot. Wikimedia Commons)

    Chociaż ostatecznie do produkcji trafił czołg Leopard 2, produkowany przez firmę Krauss-Maffei,  firma MaK postanowiła kontynuować własne prace nad zupełnie innym i wręcz rewolucyjnym pojazdem. Ich efektem było powstanie serii 7 pojazdów pancernych w ramach projektu Kampfpanzer 3, wywodzącego się z konstrukcji KPz-70.

    Pojazd posiadał podwozie z KPz-70 (będącego niemiecką wersją MBT-70, tworzoną początkowo wspólnie z Amerykanami, a później samodzielnie przez niemiecki przemysł), ale zamiast wieży posiadał opancerzoną nadbudówkę, w której umieszczono dwie armaty. Według założeń konstruktorów takie rozwiązanie miało zwiększać prawdopodobieństwo trafienia w cel.

    VT 1-2 (fot. Wikimedia Commons)
    VT 1-2 (fot. Wikimedia Commons)

    Powstały dwa prototypy różniące się zastosowanym uzbrojeniem oraz mechanizmem ładowania. Zbudowany w 1974 roku VT-1-1 posiadał dwie armaty kalibru 105 mm, ładowane ręcznie, natomiast zbudowany rok później VT-1-2 posiadał dwie armaty kalibru 120 mm z automatem ładującym zasilanym z 6-pociskowych magazynków.

    Oba prototypy miały taki sam kadłub długości 9 m, szerokości 3,5 m i wysokości 2 m, ważyły 43,5 tony a napęd zapewniał silnik MTU MB803 Ra0599 o mocy 1495 lub 1500 KM, z możliwością uzyskania na krótki czas mocy 2400 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 70 km/h na drodze oraz 40 km/h w terenie.

    Oprócz dwóch prototypów zbudowano 5 pojazdów GVT (01-05), różniących się brakiem uzbrojenia, które zastąpiono atrapami. Pojazdy te służyły do dodatkowych testów, w których nie było potrzebne w pełni sprawne uzbrojenie.

    GVT 04 (fot. Wikimedia Commons)
    GVT 04 (fot. Wikimedia Commons)

    Do 1976 roku w projekcie uczestniczyła również Wielka Brytania, a część prób prowadzono na poligonach na Wyspach Brytyjskich. Próby pojazdów trwały aż do wprowadzenia do produkcji seryjnej czołgów Leopard 2. W trakcie testów wykazano, że zastosowanie dwóch armat w pojeździe nie posiadającym wieży jest jak najbardziej możliwe i nie jest wyjątkowo skomplikowane, ale pod względem możliwości bojowych, taki pojazd prezentował znacznie mniejsze możliwości niż w przypadku czołgów wieżowych.

    Brak wieży całkowicie eliminował taki pojazd z walk w miastach (wielkie odkrycie…) a w porównaniu z Leopardem 2 skuteczność uzbrojenia wcale nie była większa. Ostatecznie 1981 roku projekt zamknięto, a prototypy przekazano do różnych muzeów.

    Kampfpanzer 3 był w praktyce dalekim rozwinięciem zaprojektowanego w połowie lat 60. niszczyciela czołgów Kanonenjagdpanzer, będącego z kolei rozwinięciem pamiętających II wojnę światową pojazdów typu Jagdpanzer IV. Można również pokusić się o porównanie do szwedzkiego czołgu Strv 103, ponieważ oba pojazdy miały bardzo zbliżone rozmiary. Różniły się jednak przede wszystkim mobilnością (na korzyść pojazdu szwedzkiego) oraz skutecznością uzbrojenia, ponieważ niemiecki pojazd posiadał stabilizator, umożliwiający strzelanie w ruchu.

    GVT 04 (fot. Banznerfahrer/Wikimedia Commons)
    GVT 04 (fot. Banznerfahrer/Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułDlaczego warto wynająć apartament typu penthouse?
    Następny artykuł Zimmer Quicksilver – wyjątkowa przeróbka Pontiaca
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski

    25 czerwca 20224 Mins Read

    Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

    1 czerwca 20223 Mins Read

    Bitwa jutlandzka – największa bitwa morska I wojny światowej

    31 maja 202212 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.