SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

      6 grudnia 2023

      Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

      6 grudnia 2023

      Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Kampfpanzer 3 – niesamowite niemieckie działo pancerne
    Artykuły

    Kampfpanzer 3 – niesamowite niemieckie działo pancerne

    Michał BanachBy Michał Banach6 stycznia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Kampfpanzer 3 - niesamowite niemieckie działo pancerne
    W latach 70. w RFN przeprowadzono próby niesamowitych pojazdów pancernych – VT-1-1 i VT-1-2, znanych bardziej jako Kampfpanzer 3. Były to bezwieżowe czołgi wyposażone w dwie armaty kalibru 105 lub 120 mm w kadłubie. Powstały dwa prototypy i 5 nieuzbrojonych pojazdów testowych.

    Formalnie Kampfpanzer 3 miał być demonstratorem technologii czołgu podstawowego, ale ze względu na swoją konstrukcję i brak wieży bardziej jest to działo pancerne lub niszczyciel czołgów. Projekt rozpoczęto na początku lat 70. w ramach prac nad następcą czołgów Leopard 1.

    VT 1-2 (fot. Wikimedia Commons)
    VT 1-2 (fot. Wikimedia Commons)

    Chociaż ostatecznie do produkcji trafił czołg Leopard 2, produkowany przez firmę Krauss-Maffei,  firma MaK postanowiła kontynuować własne prace nad zupełnie innym i wręcz rewolucyjnym pojazdem. Ich efektem było powstanie serii 7 pojazdów pancernych w ramach projektu Kampfpanzer 3, wywodzącego się z konstrukcji KPz-70.

    Pojazd posiadał podwozie z KPz-70 (będącego niemiecką wersją MBT-70, tworzoną początkowo wspólnie z Amerykanami, a później samodzielnie przez niemiecki przemysł), ale zamiast wieży posiadał opancerzoną nadbudówkę, w której umieszczono dwie armaty. Według założeń konstruktorów takie rozwiązanie miało zwiększać prawdopodobieństwo trafienia w cel.

    VT 1-2 (fot. Wikimedia Commons)
    VT 1-2 (fot. Wikimedia Commons)

    Powstały dwa prototypy różniące się zastosowanym uzbrojeniem oraz mechanizmem ładowania. Zbudowany w 1974 roku VT-1-1 posiadał dwie armaty kalibru 105 mm, ładowane ręcznie, natomiast zbudowany rok później VT-1-2 posiadał dwie armaty kalibru 120 mm z automatem ładującym zasilanym z 6-pociskowych magazynków.

    Oba prototypy miały taki sam kadłub długości 9 m, szerokości 3,5 m i wysokości 2 m, ważyły 43,5 tony a napęd zapewniał silnik MTU MB803 Ra0599 o mocy 1495 lub 1500 KM, z możliwością uzyskania na krótki czas mocy 2400 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 70 km/h na drodze oraz 40 km/h w terenie.

    Oprócz dwóch prototypów zbudowano 5 pojazdów GVT (01-05), różniących się brakiem uzbrojenia, które zastąpiono atrapami. Pojazdy te służyły do dodatkowych testów, w których nie było potrzebne w pełni sprawne uzbrojenie.

    GVT 04 (fot. Wikimedia Commons)
    GVT 04 (fot. Wikimedia Commons)

    Do 1976 roku w projekcie uczestniczyła również Wielka Brytania, a część prób prowadzono na poligonach na Wyspach Brytyjskich. Próby pojazdów trwały aż do wprowadzenia do produkcji seryjnej czołgów Leopard 2. W trakcie testów wykazano, że zastosowanie dwóch armat w pojeździe nie posiadającym wieży jest jak najbardziej możliwe i nie jest wyjątkowo skomplikowane, ale pod względem możliwości bojowych, taki pojazd prezentował znacznie mniejsze możliwości niż w przypadku czołgów wieżowych.

    Brak wieży całkowicie eliminował taki pojazd z walk w miastach (wielkie odkrycie…) a w porównaniu z Leopardem 2 skuteczność uzbrojenia wcale nie była większa. Ostatecznie 1981 roku projekt zamknięto, a prototypy przekazano do różnych muzeów.

    Kampfpanzer 3 był w praktyce dalekim rozwinięciem zaprojektowanego w połowie lat 60. niszczyciela czołgów Kanonenjagdpanzer, będącego z kolei rozwinięciem pamiętających II wojnę światową pojazdów typu Jagdpanzer IV. Można również pokusić się o porównanie do szwedzkiego czołgu Strv 103, ponieważ oba pojazdy miały bardzo zbliżone rozmiary. Różniły się jednak przede wszystkim mobilnością (na korzyść pojazdu szwedzkiego) oraz skutecznością uzbrojenia, ponieważ niemiecki pojazd posiadał stabilizator, umożliwiający strzelanie w ruchu.

    GVT 04 (fot. Banznerfahrer/Wikimedia Commons)
    GVT 04 (fot. Banznerfahrer/Wikimedia Commons)
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleVought V-173 „Flying Pancake” – eksperymentalny „latający naleśnik”
    Next Article Zimmer Quicksilver – wyjątkowa przeróbka Pontiaca
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 listopada 20237 Mins Read95 Views

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    By Michał Banach0
    22 listopada 20233 Mins Read1 163 Views

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85 – galeria

    By Michał Banach0
    19 listopada 20237 Mins Read2 Views

    Junkers G.38 – od samolotu pasażerskiego do tajnego bombowca

    By Michał Banach0
    18 listopada 20235 Mins Read74 Views

    A39 Tortoise – brytyjski ciężki czołg szturmowy

    By Michał Banach2
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    7 grudnia 2023

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    6 grudnia 2023

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    5 grudnia 2023

    Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

    4 grudnia 2023

    Opuszczona Armenia – filmy

    3 grudnia 2023

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    17 września 20184 Mins Read

    Boeing 367-80 – prototyp pasażerskich odrzutowców Boeinga

    Współcześnie lotnictwo pasażerskie zdominowane jest przez dwie firmy – Airbusa i Boeinga. Zanim jednak w…

    Artykuły
    18 marca 20193 Mins Read

    Zapomniany Willys-Overland Jeepster

    Nazwy Willys i Jeep chyba wszystkim kojarzą się z wojskowymi i cywilnymi samochodami terenowymi. Willys-Overland…

    Biznes
    20 listopada 20233 Mins Read

    Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

    Ewidencja czasu pracy to jedno z kluczowych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi w firmach. Rejestracja godzin…

    Artykuły
    15 lutego 20161 Min Read

    Wärtsilä 14RT-flex96C – największy silnik diesla na świecie

    Współczesne statki osiągają olbrzymie rozmiary. Niezależnie od tego czy mowa o wycieczkowcach, czy też kontenerowcach,…

    Artykuły
    18 stycznia 20174 Mins Read

    Jak wypromować firmę w Internecie?

    Wydawać by się mogło, że nie ma nic prostszego, jak wrzucić informację o produkcie, usłudze…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.